شناسهٔ خبر: 26859051 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

هفت‌چگونه‌باز‌می‌گردد؟!

معاون سیما از بازگشت برنامه هفت به تلویزیون طی یک ماه آینده خبر داده است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /   هفت مهم‌ترین برنامه سینمایی در تلویزیون بیش از یک سال است که اجرای هفتگی ندارد و تنها در مدت برگزاری سی‌و ششمین جشنواره فیلم فجر بود که امکان چند شب اجرای آن مهیا شد که به‌خاطر اظهارات تند ابراهیم حاتمی کیا علیه آن برنامه، ادامه حیات آن برنامه از سوی مدیران تلویزیون ممنوع شد.

اکنون بار دیگر و بعد از چندبار وعده محقق نشده درباره اجرای برنامه هفت، مرتضی میرباقری معاون سیما می‌گوید در جلسه‌ای که با مدیر شبکه سه داشته است، وی اعلام آمادگی کرده تا یک ماه دیگر برنامه هفت را روی آنتن شبکه ببرد.
هفت تا به حال سه دوره اجرای هفتگی را پشت سر گذاشته است که هر دوره از آن ویژگی‌هایی داشته که در نهایت باعث تعطیلی برنامه شده است. از اجرای فریدون جیرانی گرفته که اجرای موفق و کم حاشیه‌ای بود و صرفاً به خاطر اظهارات جیرانی درباره مسائل سیاسی به تعطیلی کشیده شد، تا اجرای محمود گبرلو که بیشترین دوره سردبیری برنامه هفت را داشت و از آن به دوره بی‌رمقی برنامه هفت نام برده می‌شود و در نهایت دوره‌ بهروز افخمی که بدترین دوره اجرای هفت بود. افخمی از هفت برای ایجاد حاشیه در سینما استفاده می‌کرد و در نهایت باعث شد تا سینماگران زیادی درباره برنامه هفت موضع بگیرند. اگرچه افخمی ترجیح می‌داد جواب انتقادها را با ادبیات خاص خودش در ستون هفتگی که یک روزنامه در اختیارش قرار داده بود، بدهد اما در نهایت آنقدر حاشیه‌های هفت زیاد شد که مدیران سیما نسبت به آن موضع گرفتند و عطای اجرای آن را به لقایش بخشیدند.
هفت برای سینما تقریباً نقش مشابهی را که نود برای فوتبال اجرا می‌کند بر عهده داشت. برنامه‌ای که قرار بود به متن و حواشی سینما بپردازد ولی مجریان هفت هیچ گاه نتوانستند در حد و اندازه مجری برنامه نود ظاهر شوند و همین موضوع باعث شد تا در دوره‌های سه گانه اجرای هفت، یک گروه از سینماگران نسبت به این برنامه دیدگاه مثبت داشته و گروه دیگر به خاطر رویکردهای شخصی شده و غیرکارشناسی این برنامه از آن رویگردان شوند.
با تغییر مدیریت شبکه سه سیما، اکنون باید دید که چه نوع دیدگاهی قرار است برنامه هفت را در اختیار بگیرد. رسانه‌های اصولگرا بیشترین حمایت را از هفت دوران افخمی داشته‌اند و می‌توان حدس زد، احتمالاً هفت جدید نیز چیزی فراتر از آنچه در دوره افخمی شاهد آن بودیم نباشد یا شاید هم قرار است این شبکه مانند پخش برنامه جام جهانی 2018، بینندگانش را 
غافلگیر کند!

نظر شما