شناسهٔ خبر: 26858984 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

«ایران» از برنامه‌های دولت برای تقویت تولید گزارش می‌دهد

ریل‌گذاری ورود نقدینگی به تالار شیشه‌ای

در تمام التهاباتی که طی سال‌های گذشته در بازارهای مختلف روی داده است، ردپای حجم بالای نقدینگی دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حجم نقدینگی در اسفند ماه سال گذشته به بیش از 1529 هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم نسبت به اسفندماه سال قبل از آن، 22.1 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال 95 نیز 23.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

این میزان از نقدینگی با ورود به هر بازاری با افزایش شدید تقاضا شاکله‌های آن را تغییر داده است. پس از آنکه بخش عمده نقدینگی به‌دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از شهریور ماه سال گذشته به سایر بازارها مهاجرت کرد، بازارهایی همچون ارز، طلا، مسکن، خودرو و... یکی پس‌از دیگری با رشد متقاضیانی که به‌دنبال کسب سود حداکثری یا حفظ ارزش دارایی‌های خود بودند، ملتهب شد. نخستین بازاری که متقاضیان زیادی را به سوی خود جلب کرد ارز بود که در مدت کوتاهی باعث شد نرخ دلار در بازار آزاد از کانال 3 هزار تومان به 8 هزار تومان برسد. بعد از تک نرخی شدن ارز و خروج صرافی‌ها از جریان عرضه، سکه برای متقاضیان جذاب شد به طوری که روز گذشته نرخ سکه تمام بهار آزادی از مرز 3 میلیون و 100 هزار تومان عبور کرد. در ادامه بازارهایی نظیر مسکن و خودرو نیز جزو بازارهایی بود که توانست بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب کند. هرچند دراین مدت رشد طوفانی شاخص کل بورس حکایت از این دارد که بازار سرمایه هم از نقدینگی موجود بی‌نصیب نمانده است، اما به اعتقاد کارشناسان با لحاظ ظرفیت‌های بالای بازار سرمایه برای هدایت نقدینگی به سمت تولید این بازار هنوز نتوانسته است بخشی که استحقاق آن را دارد در اختیار بگیرد.
برنامه‌هایی برای هدایت نقدینگی
 به سمت تولید
با افزایش التهاب در بازارهای مختلف اکنون دولت تلاش دارد تا سمت و سوی نقدینگی را به سمت تولید تغییر دهد.
برهمین اساس روزگذشته در پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهوری و با حضور سران قوا، پیشنهادها و راهکارهایی در خصوص کنترل و مدیریت نقدینگی با جهت‌گیری رونق در بخش تولید و اقتصاد کشور بررسی و مصوب شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این جلسه که صبح شنبه برگزار شد؛ پس از بررسی گزارش رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص وضع نقدینگی، مقرر شد مطالبات بانک مرکزی از شرکت‌های تعاونی و مؤسسات غیرمجاز در کوتاه مدت براساس روش‌های مصوب تصفیه شود. به گزارش «ایران» بانک مرکزی برای ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز خط اعتباری
20 هزار میلیارد تومانی به منظور پرداخت سپرده سپرده‌گذاران آنها اختصاص داده است تا پس از ارزیابی دارایی‌ها این پول بازگردد. علاوه براین در پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص تصفیه دیون بانک‌ها به بانک مرکزی نیز در دوره زمانی محدود و با نظارت هیأتی متشکل از نمایندگان سه قوه تصمیماتی اتخاذ شد تا بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی پرداخت شود.
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی را در اسفندماه سال قبل 10918.5هزار میلیارد ریال اعلام کرده که به نسبت اسفندماه سال قبل از آن 19 درصد و به نسبت مدت مشابه سال 95 نیز 24.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.
بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی نیز در اسفندماه 96 رقم 525.2 هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد که نسبت به اسفندماه سال 95 به میزان 10.5 درصد و نسبت به بهمن ماه سال 95 نیز 6.6 درصد رشد داشته
 است. همچنین براساس مصوبه جلسه، ‌وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های تحت مالکیت دولت را در چارچوب روش‌های جاری یا در قالب «صندوق سرمایه‌گذاری معامله‌پذیر» با مکانیزم‌های تشویقی و با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در بورس واگذار کند.
بورس، آماده جذب سرمایه‌های 
طبقه متوسط
در همین راستا وزیر اقتصاد نیز در صفحه اینستاگرام خود، از زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌های طبقه متوسط در بورس خبر داد و گفت: تحولات جدید بازار سرمایه در راه است.
مسعود کرباسیان وزیرامور اقتصادی و دارایی در صفحه اینستاگرامش از تحولات جدید در بازار سرمایه خبر داد و نوشت: دولت تمام توانش را به کار گرفته که فضای اقتصادی کشور ساماندهی شود و مردم فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد را پیدا کنند. قطعاً اگر مردم نگران کاهش ارزش پولشان نباشند، به سمت بازارهایی می‌روند که حاصل کار آنها کمک به اقتصاد ملی باشد. طبقه متوسط با محافظه‌کاری در مورد اندوخته‌هایش تصمیم می‌گیرد و این حق هم قطعاً برای آنها وجود دارد. اما، ما در وزارت اقتصاد خود را مکلف کرده‌ایم تا جایی که امکانش وجود دارد، بازارهای مولد را برای مردم جذاب کنیم. دغدغه این است که مردم احساس نکنند سرمایه‌هایشان از بین می‌رود یا اینکه فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآور ندارند.
به همین جهت و برای تشویق بیشتر مردم به سرمایه‌گذاری در بورس از این پس، نرخ نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش خواهد یافت، این سیاست موجب افزایش نقدشوندگی در بازار سهام خواهد شد. کرباسیان اعلام کرده است که از سازمان بورس خواسته‌ام تا کارمزدهای ارکان بازار سرمایه را کاهش دهد که خوشبختانه با تأیید شورای عالی بورس از این پس چنین خواهد شد. این اقدام باعث کاهش هزینه‌های معاملاتی و سودآورترشدن معاملات الگوریتمی و معاملات پر بسامد در بازار سرمایه خواهد شد.
همچنین در ستاد مبارزه با تحریم تصویب شد که نرخ صفر مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سود تقسیم نشده شرکت‌ها در نظر گرفته شود. این مشوق مالیاتی موجب ایجاد انگیزه برای افزایش سرمایه و توسعه فعالیت‌ها در شرکت‌های بورسی شده و مانع از خروج نقدینگی شرکت‌های بورسی در قالب سود تقسیمی خواهد شد. این سیاست‌ها در کنار سایر سیاست‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی موجب افزایش جذابیت و سود‌آوری بازار سرمایه شده و در مدیریت نقدینگی و حمایت از تولید مؤثر خواهد بود. دولت هر اقدام اصلاحی در جهت تقویت بازارهای مولد و همچنین آرامش بخشی به مردم برای حفظ دارایی‌هایشان را انجام می‌دهد. ما در کنار مردم هستیم.
بازدهی 12.4 درصدی بورس در سال‌جاری
با وجود افت و خیزهای زیاد شاخص کل بورس در مجموع از ابتدای سال تا روز گذشته بازدهی بورس تهران برای سهامداران خود به 12.4 درصد رسید. شاخص بورس دراین مدت با 12 هزار و 6 واحد رشد همراه بوده است. دیروز نیز شاخص با رشد 518 واحدی به کانال
108 هزار واحدی بازگشت. این درحالی است که شاخص بورس درچهارم تیر ماه با دستیابی به عدد 115 هزار و 174 واحد در بالاترین رکورد خود قرار گرفت. برهمین اساس در تیرماه (تا 30 تیرماه) شاخص کل بورس 577 واحد افت کرده است.
 

نظر شما