گزارش «ایران » از جنجالی تازه بر سر حضور خانواده ها در ورزشگاه آزادی پس از گذشت یک ماه بنیاد شهید از پیامکهای ارسال شده برائت جست
مطالبات جوانان با فشار های بیهوده زیر زمینی می شود
صاحبخبر - زهرا کشوری خبرنگار مخالفان حضور خانوادههای تهرانی در ورزشگاه آزادی یک ماه بعد از بازی ایران-اسپانیا در پیامکی از خانوادههای شهدا خواستند از استاندار تهران بهدلیل صدور مجوز این حضور، شکایت کنند. این فاصله یک ماهه تعجب نمایندگان زن بهارستان را برانگیخت. «فاطمه ذوالقدر» عضو فراکسیون زنان که از تماشاگران بازیهای جام جهانی در ورزشگاه آزادی بوده در گفتوگو با «ایران» میگوید: «نباید به این تحرکات دامن زد.» طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس هم در گفتوگو با خبرنگار ما این دعوت را نزدیک به یک ماه بعد از انجام بازیهای جام جهانی عجیب میخواند و میگوید:«یک ماه از پایان بازیها گذشته، معلوم است مسأله از جای دیگری ریشه میگیرد.» موضوع به همین جا ختم نمیشود. ارسالکنندگان مدعی هستند که این پیامکها از شمارههای رسمی به خانوادههای شهدا ثبت شده در بنیاد شهید برای شکایت از محمد حسین مقیمی استاندار تهران ارسال شده است. اما روابط عمومی بنیاد شهید یک روز بعد از ارسال پیامکهای جنجالی، هرگونه ارتباط این بنیاد را با ارسالکنندگان رد و اعلام کرد که بنیاد هیچ نقشی در ارسال آنها ندارد: «ارسال هرگونه پیامک از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران با مضمون ذکر شده یا اجازه دسترسی به شماره تلفنهای جامعه معزز ایثارگری به افراد یا گروههای خارج از بنیاد صحت نداشته و تکذیب میشود. ضمن اینکه تصویر سرشماره منتشر شده در خبر نیز ارتباطی با بنیاد نداشته و از سوی مراجع مسئول قابل پیگیری است.» با وجود این یکی از ارسالکنندگان پیامک که خود را مسئول هیأت خانواده شهدا و ایثارگران معرفی میکند در گفتوگو با ایلنا ادعای عجیبی دارد: «اسنادی را داریم که نشان میدهد امریکا و تعدادی از جمهوریخواهان طی سالهای پیش برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران راهکارهایی را پیشنهاد کردند که از جمله آنها حضور زنان در استادیومهای ورزشی، کشف حجاب و مسیحی شدن آنها است.» آنها مدعی هستند که ورود خانوادهها به ورزشگاه آزادی با دستور استاندار تهران و با وجود مخالفت رهبر انقلاب صورت گرفته. این افراد کسانی را که پیگیرحضور خانوادهها در ورزشگاه آزادی هستند «عوامل خودفروخته» خواندهاند. مخالفان حضور، بیش از هرچیز تحریکآمیز بودن بازیها برای خانوادهها را دلیل این شکایت برشمردهاند: «نگاه کردن به مرد نیمه برهنه بهصورت زنده دارای اشکال است، پخش زنده بازیها از تلویزیون بهصورت سه بعدی است و وقتی شما چیزی را بهصورت سه بعدی ببینید، دیگر جذابیتی برای شما ندارد و تحریک نمیشوید.» یکی از آنها میگوید:«در تمام ادیان، اصولی وجود دارد که بر اساس آن نگاه کردن یک زن به یک مرد در حالی که نیمهبرهنه است و پوشش مناسبی ندارد، اشکال دارد. بر این اساس در بازی فوتبال، والیبال، بسکتبال و حتی پینگپنگ میبینیم فردی بهصورت زنده با شورت یا لباس حلقهای یا لباسهای تنگ به میدان آمده و در حال رقابت و بازی کردن است. آنها همچنین معتقدند:«مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید درخصوص حضور زنان دستوراتی دادهاند و استفتایشان مبنی بر این بوده است که خانمها نباید به استادیوم بروند.» «طیبه سیاوشی» نماینده مجلس ادعای تحریکآمیز بودن تماشای فوتبال و بسکتبال توسط خانوادهها را با توجه به استفتاهای گرفته شده از قم رد میکند. باوجود این مخالفتها طیبه سیاوشی و دیگر زنان نماینده از روند آرام و بیسروصدای حضور خانوادهها در ورزشگاه آزادی سخن به میان میآورند. ورودی که به گفته او به نفع نشاط اجتماعی است: «در این میان تضارب آرایی هم انجام میگیرد.» مخالفان حضور خانوادهها در ورزشگاه آزادی اعتقاد دارند تماشای بازیها از تلویزیون تحریکآمیز نیست. با وجود این حضور خانوادهها در ورزشگاه آزادی و تماشای بازیها از طریق مانیتور ورزشگاه را هم به جرمهای محمد حسین مقیمی افزودهاند. طیبه سیاوشی میگوید: «فیلم بازیها وجود دارد. همه چیز آرام و محترمانه برگزار شد. از کجا میخواهند شکایت کنند؟» عضو فراکسیون زنان بحث را به احکام اسلامی میکشاند و از آسیب شناسی بازی بسکتبال ایران و عراق که با حضور خانوادهها انجام گرفت، سخن میگوید:«در جلسه آسیب شناسی، از وزارت کشور، وزارت امورخارجه، نیروی انتظامی، مؤسسه تحقیقات اسلامی قم و مرکز پژوهشهای مجلس حضور داشتند.» بهگفته سیاوشی فراکسیون زنان هرجا که در تدوین قوانین و برنامهها نیاز به استفتا داشته، از مؤسسه تحقیقات اسلامی قم یاری میگیرد. او براساس گفتوگوی انجام گرفته میان این افراد میگوید: «براساس حکم اولیه و ثانویه که در اسلام وجود دارد هیچ منعی برای تماشای بازی فوتبال، بسکتبال و... توسط خانوادهها وجود ندارد.» به گفته سیاوشی براساس حکم اولیه اگر مرد آنقدر برهنه باشد که زن به گناه بیفتد، اجازه حضور ندارد. این حکم اجازه تماشای زنده مسابقات ورزشکاران کشتی و شنا را به جنس مخالف نمیدهد. سیاوشی براساس این حکم وضعیت فوتبال و بسکتبال را متفاوت ارزیابی میکند: «در این بازیها ورزشکاران پوشیده هستند. فاصله بین بازیکن و تماشاچی زیاد است و فقط جریان بازی دنبال میشود. حجم بدن بازیکنها دیده نمیشود و تحریکآمیز نیست.» او براساس حکم ثانویه در اسلام هم هیچ منعی برای حضور خانوادهها در ورزشگاهها نمیبیند. حکم ثانویه به گفته سیاوشی میگوید اگر اختلاطی اتفاق نیفتد منعی ندارد. او میگوید:«تمام تسهیلات و امکانات ورزشگاه طوری دیده شده که تا خروج تماشاچیان از ورزشگاه هیچ اختلاطی اتفاق نمیافتد. زمانی هم که از ورزشگاه خارج میشوند همان حکم خیابان دارد که انسانها در کنارهم رفت و آمد میکنند.» سیاوشی وجود فیلم تماشای بازیها را بهترین مدرک برای اثبات رعایت شئونات میداند و بر اساس آمار نیروی انتظامی و ورزشگاهی میگوید: «از تعداد 40 هزار تماشاچی، تنها 900 نفر مجرد بودند.» او بحث را به خانوادههای شهدا و جانبازان میکشاند ومی گوید: «همه ما در این نظام بودیم و خانواده شهید یا جانباز هستیم اما نمیتوانیم به مطالبات یک جوان 25-24 ساله بیتوجه باشیم.» او تأکید میکند:«نباید با فشار مطالبات و سرگرمیهای جوانان را به سمت زیرزمینی شدن سوق داد.»∎
نظر شما