شناسهٔ خبر: 26858751 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خوزستان:

راه برون رفت از مشکلات خوزستان تغییر نگرش است

اهواز-ایرنا- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: راه برون رفت از مشکلات خوزستان تغییر در نوع نگاه مردم و مسئولان با توجه به ظرفیتهای بسیار بالای استان است .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علی رضا ایزدی شامگاه شنبه در نشست کارگروه فرهنگ، گردشگری و ورزش در اداره کل ورزش و جوانان خوزستان با حضور سرپرست امور فرهنگ ،گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: با درنظر گرفتن مشکلاتی چون مشکلات زیست محیطی و خشکسالی و تاثیر آن بر حوزه کشاورزی استان، لازم است به حوزه گردشگری توجه ویژه کنیم چون این صنعت براساس تاکید مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال و تولید ملی، می‌تواند با داشتن صنایع وابسته اشتغال زایی خوبی ایجاد کند.
وی با اشاره به وضعیت 2 بنای ثبت ملی در معرض خطر در اهواز بیان کرد: وضعیت بنای معین التجار با همت معاونت اجتماعی سیاسی استانداری خوزستان در حال پیگیری است، و بنای هتل قو نیازمند تامین اعتبار برای نجات بخشی است، با سامان دادن این 2 بنا می توانیم آنها را به فضای فرهنگی و فرهنگسرا تبدیل کنیم.
ایزدی با ضعیف خواندن تبلیغات برای گردشگری استان خوزستان اظهار کرد: نه تنها تبلیغات مثبت برای استان ضعیف است بلکه خوزستان با تبلیغات منفی بسیار زیادی مواجه است که این تبلیغات مشکلات استان را 2 چندان کرده و فضای اجرای برنامه ها را ازبین می برد.
وی با بیان اینکه اگر امروز آنچه می‌کاریم مناسب نباشد در آینده مشکلات استان مضاعف می‌شود، افزود: خوزستان به خاطر وضعیت اقلیمی، مرزی و... دارای پتانسیل‌های مختلفی است و در حوزه خدمات گردشگری به خاطر سه اثر ثبت جهانی و تنوع اقلیمی مختلف به عنوان پایلوت گردشگری معرفی شده با این وجود به سهم‌مان در حوزه گردشگری هنوز نرسیده ایم.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: لازم است نگاه واقع بینانه در توزیع بودجه‌ای حاکم شود ، خوزستان امروز دست به گریبان مشکلاتی در حوزه اجتماعی است، به طوری که در بزه اجتماعی، اعتیاد و طلاق آمار خوزستان قابل توجه است لذا ضرورت دارد در حوزه تخصیص اعتبارات ، گام های موثری برای بهبود این وضعیت برداشته شود.
ایزدی بیان کرد: خوزستان با جمعیت چهار میلیون و 700 هزار نفر و 27شهرستان پتانسیل بالایی دارد ولی اگر همه متولیان فرهنگی توان برنامه ریزی مناسب برای آن را نداشته باشند دچار مشکلات بیشتری خواهند شد.
وی ادامه داد: امروز در شاخصه‌های امنیتی به خوبی می‌دانیم خوزستان پاشنه آشیل کشور است پس هر قدر این استان قویتر و کم مساله تر باشد پایتخت و سایر مناطق نیز وضعت بهتری خواهند داشت.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به جمعیت 400هزار نفری حاشیه نشینان در استان و موج مهاجرت از خوزستان ادامه داد: اگر امروز که ابزار چاره اندیشی به دست مسئولان هست کاری انجام نشود آینده خوبی در انتظار ما نخواهد بود.
ایزدی با ضعیف خواندن تبلیغات برای استان خوزستان اظهار کرد: نه تنها تبلیغات برای استان ضعیف است بلکه تبلیغات منفی بسیار زیاد است که این تبلیغات به مراتب مشکلات استان را 2 چندان کرده است.
***ارشاد خوزستان 15 سال بدون پروژه ملی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز دراین نشست با بیان این که دولت با همت فراوان به دنبال حل معضلات استان است اظهار داشت: نزدیک به 15 سال است که هیچ پروژه ملی در خوزستان نداشته ایم و پروژه هایی که در اختیار اداره کل ارشاد است باتوجه به جریانات اخیر بحث اوراق مشارکت راکد مانده است.
وی بیان کرد: با وجود تلاش‌های مضاعفی که در استان صورت گرفته ما در آیتم‌های مختلف نسبت به دیگر استان‍‌ها پایین ترین رتبه را در حوزه های مختلف اعتبارات جاری، ابلاغی و فرهنگی فصل پنج داریم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تاکید کرد: ما موظفیم امید را بین مردم ترویج دهیم و نگذاریم مشکلاتی مانند کمبود آب، ریزگرد‌ها و... که مردم خوزستان با آن درگیرند آنان را ناامید کند.
وی توضیح داد: اگر خانه هنرمندان اهواز که در پنج طبقه برنامه ریزی شده، تکمیل شود اتفاق مهمی در حوزه فرهنگ و هنر استان به شمار می رود.
جوروند افزود: همچنین پروژه هایی شامل تالار در مناطق محروم مانند الهایی و زویه در اهواز، بستان، منطقه کشتارگاه آبادان در دست اجرا داریم اما از آنجایی که پروژه استانی محسوب می شوند وضعیت مناسبی از نظر اعتباری ندارند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تاکید بر این که مردم خوزستان با وجود همه کاستی ها علاقه زیادی به حوزه فرهنگی و هنری دارند گفت: متوسط سرانه فرهنگی در کردستان برای هر 100 نفر چهار متر، در استان ایلام سه متر، در استان اردبیل سه متر، در استان مرکزی 3.2 متر، اما در خوزستان با توجه به جمعیت و وسعت سرزمینی با دیگر استانها قابل قیاس نیست.
وی همچنین کاهش نیروی انسانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان و ادرات شهرستانی، پایین بودن اعتبارات جاری، و نامناسب بودن اعتبارات فصل پنجم خوزستان را از دیگر مشکلات حوزه فرهنگی و هنری خوزستان نام برد.
جوروند در خواست کرد اعتبارات سال جاری خوزستان در حوزه فرهنگ و هنر 30 درصد افزایش پیدا کند تا حداقل های این حوزه را پوشش دهند ، وی همچنین درخواست محلی برای نمایشگاه های فرهنگی خوزستان را ارایه داد.

/7164/6002

نظر شما