شناسهٔ خبر: 26858717 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

جزئیات سند محرمانه روسیه درباره اسکان آوارگان سوری

صاحب‌خبر -

اخیرا روسیه با ارائه طرحی خواهان ایجاد مراکز «اسکان» آوارگان در داخل سوریه جهت استقبال از آوارگانی شده که از کشورهای همجوار به وطن خود باز خواهند گشت. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه لبنانی الجمهوریة، به رغم اینکه این طرح روسیه برای ایجاد مراکز اسکان آوارگان سوری در داخل این کشور برای برخی محافل سیاسی و دیپلماتیک غافلگیرکننده بوده است، لبنانی‌هایی هستند که این طرح را پیش‌بینی کرده بودند؛ طرحی که به تردیدها و نگرانی‌ها درباره تقسیم سوریه پایان می‌دهد. تحلیلگران و دیپلمات‌ها به این طرح هم با چشم امید و هم با نگرانی می‌نگرند. این طرح سوری‌ها را به همان جایی بازمی‌گرداند که در آن متولد شده و زیستند؛ جایی که ویژگی‌های دینی، اجتماعی، قومی و عشایری در آن به هم آمیخته شده است. همین مساله موجب شده که روسیه نگران سرنوشت ساختار طایفه‌ای و مذهبی سوریه شود. مسکو بارها اذعان کرده که در بازگرداندن آوارگان سوری به مناطق اصلی خود شکست خورده است.
بر هیچ کسی پوشیده نیست که تعدادی از مسؤولان لبنانی و سازمان ملل از مسؤولان و رهبران ارشد روسیه شنیده‌اند که بارها به روند عملیات تبادل جمعیتی که بیشتر مناطق سوریه شاهد آن است از انتقال ساکنان الزبدانی و مضایا به شمال سوریه گرفته تا خروج ساکنان کفریا و الفوعه اعتراض کرده‌اند. 
این عملیات تبادل جمعیت و ساکنان در قلمون، غوطه، دوما و مناطق دیگر نیز اتفاق افتاده است. سفارت روسیه در بیروت و مشخصا الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان برای مقابله با آنچه «عملیات تبادل و اختلاف مذهبی در سوریه» خوانده 
می‌شود، تلاش زیادی کرده‌اند. 

برچسب‌ها:

نظر شما