شناسهٔ خبر: 26858288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

الاخبار: امارات به دنبال تسلیم کردن عمان است

روزنامه الاخبار در تازه‌ترین افشاگری‌های خود علیه امارات نوشت که سفیر امارات در عمان، از ابوظبی‌ می‌خواهد با توسل به تهدید و ترغیب این کشور را به زانو درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هر روز که می‌گذرد عربستان سعودی و امارات متحده عربی پی می‌برند که در محاسبات خود در ارتباط با منطقه خلیج فارس و اعمال تحریم‌ها علیه قطر اشتباه کرده‌اند.

به گزارش روزنامه «الاخبار» لبنان، حاکمان این دو کشور گمان می‌کردند که حملات هماهنگ و گسترده همانند حملات ما می ۲۰۱۷ علیه قطر و شروط سیزده‌گانه آن‌ها، موجب ایجاد رعب در بین کشورهای «توطئه‌گر» مانند قطر و «بی‌طرف» مانند کویت و عمان شده و حتی فرصت فکر کردن به «اعتراض» را از این دو کشور خواهد گرفت.

 بنا بر این گزارش، ولی حوادث یک سال گذشته نشان داد که «جنگ سعودی اماراتی علیه قطر»، در وهله اول عمان را بیش از پیش از «برادران» اماراتی و سعودی‌اش دور کرده و انگیزه‌ای شد که عمان به سمت تقویت روابط خود با مخالفان ریاض و ابوظبی حرکت کند تا از این طریق سپری محکم برای خود در رویارویی با تحولات آتی علیه منافع خود داشته باشد.

این روزنامه امروز (شنبه) در ادامه افشاگری‌های خود علیه امارات به اسناد محرمانه‌ای از «محمد سلطان السویدی»، سفیر این کشور در عمان دست یافته و آن‌ها را منتشر کرده است.

السویدی در یکی از این اسناد تحت عنوان «"پتروشیمی قطر" قرارداد اکتشاف نفت در سواحل عمان  را امضا کرد» به تاریخ بیستم نوامبر ۲۰۱۷ (۲۹ آبان ماه ۱۳۹۶) می‌نویسد: «مسقط [پایتخت عمان] به رغم اعلام بی‌طرفیش در بحران قطر، برای ایستادن در کنار این کشور عجله دارد».

سفیر امارات در عمان، قرارداد مذکور را دلیلی بر ادعای خود می‌داند و در همان سند «از سطح جدید و رو به تقویت در روابط عمان و قطر» سخن می‌گوید.

او در مورد خطرناک بودن قرارداد مذکور می‌نویسد، پادشاهی عمان احتیاط‌هایی در مورد اکتشاف نفت در دریا نشان می‌دهد؛ بنابرین این توافق به وضوح منعکس کننده نزدیکی عمان و قطر به یکدیگر طی چند ماه گذشته است.

نگرانی امارات از نزدیکی عمان به قطر در سایر اسناد مقامات اماراتی نیز دیده می‌شود، به عنوان مثال «خالد علی الطنجینی»، کاردار امارات در سندی به تاریخ دوازدهم نوامبر ۲۰۱۷ (۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶) به سفر وزیر خارجه قطر به عمان اشاره کرده، می‌نویسد «تفاهم و هماهنگی عمان و قطر در مورد بحران این کشور وجود دارد؛ این تفاهم از مسقط می‌خواهد در قبال برخی تسهیلات و حمایت قطر از تعدادی از پروندهای عمان در زمینه اقتصادی یا سیاسی، موضعی بی‌طرفانه در ظاهر اتخاذ کند».

کاردار امارات اضافه می‌کند: «نزدیکی عمان و قطر براساس آنچه که در رسانه‌های رسمی عمان منتشر می‌شود، به وضوح دیده می‌شود؛ به گونه‌ای که یک تمایل رسانه‌ای آشکار در دورنماها و تحلیل‌های جانب‌دارانه در قبال طرف قطری وجود دارد و دولت عمان از این تحلیل‌ها و دورنماها چشم‌پوشی می‌کند.»

بر اساس اسنادی که الاخبار به آن‌ها دست یافته، سردمداران امارات هیچ گونه درکی از موضع عمان ندارند و به جای اینکه به این کشور به عنوان کانالی برای رجوع به آن در هنگام نیاز نگاه کنند، به دنبال اعمال فشار به مسقط هستند.
سفیر امارات در عمان طی سند «اکتشاف نفت» از مقامات کشورش می‌خواهد که «باید تحرکی برای منصرف کردن پادشاهی عمان [از نزدیکی به قطر] با ارعاب یا ترغیب داشته باشیم».

به گزارش الاخبار، کاردار امارات در سند «امیر قطر از وزیر کشور عمان در حاشیه نشست امنیتی استقبال کرد» از نقش احتمالی عمان در مورد تامین امنیت جام جهانی ۲۰۲۲ خبر می‌دهد  و می‌نویسد «دوحه برای کمک به تامین امنیت این جام، از سرویس‌های امنیتی کشورهای دوست کمک می‌گیرد».

در سندی دیگر، علی الطنیجی به مقامات امارات می‌نویسد که «علی بن شریف العمادی»، وزیر دارایی قطر در سفری دوره‌ای به مسقط و بعد از آن به سودان سفر کرده و به دنبال یافتن متحدهایی در کشورهای منطقه است یا حداقل از آن‌ها بخواهد موضع بی‌طرف در قبال بحران قطر داشته باشند.

کاردار امارات از مقامات این کشور می‌خواهد تحرکاتی برای متوقف کردن وزیر دارایی قطر که از مقامات پر جنب و جوش در پرونده بحران این کشور است، شروع کنند.

روزنامه الاخبار لبنان که پیشتر نیز در سلسله مطالبی تحت عنوان «امارات لیکس» به افشاگری در مورد سیاست‌های مخرب امارات در لبنان و عراق پرداخته بود، امروز نیز اعلام کرد که به اسناد جدیدی از سفارت‌خانه‌های امارات در عراق، سودان، مغرب و عمان دست یافته و قرار است از روز شنبه منتشر کند.

برچسب‌ها:

نظر شما