شناسهٔ خبر: 26856283 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش:

دستاورد ایران از المپیادهای جهانی زیست شناسی 72 مدال است

تهران-ایرنا - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت : ایران از سال 1999 که به عضویت المپیادهای جهانی زیست شناسی درآمد توانست 72 مدال و چهار دیپلم اختیار کسب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، علی الهیار ترکمن در آئین اختتامیه بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان، این المپیاد علمی را فرصتی برای تعامل علمی و فرهنگی میان ملل دانست.
وی تصریح کرد : ایران مهد دانشمندانی چون ابوریحان بیرونی است که در حوزه علم تاثیر شگرفی داشتند و در این مسابقات هم ایران قدرتمند ظاهر شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: صحنه علم بار دیگر شاهد رقابتی سازنده بین دختران و پسران دانشمند بود و امیدوارم اثرات مثبتی از آن را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: از حضور نمایندگان علمی و فرهنگی 70 کشور دنیا خوشحال هستیم و امید داریم کیفیت کار برای شرکت کنندگان قابل قبول باشد.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه المپیاد جهانی فرصتی برای تعامل است، تصریح کرد: نتیجه این تعامل به رشد بشری منتج می‌شود چرا که بشر امروز علاوه بر دانش به اخلاق هم نیازمند است و امیدوارم میزبانی بهانه‌ای برای صلح و دوستی و تعامل میان کشورها شده باشد.

* اعلام آمادگی ایران برای میزبانی المپیاد سلول های بنیادی
قائم مقام وزیر در المپیاد جهانی زیست شناسی نیز در این آئین گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهد صلح و دوستی میزبان المپیاد بود و طبق دستور رئیس‌جمهوری و وزیر آموزش و پرورش برای المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی ساختاری اعلام آمادگی می‌کنیم.
فاطمه مهاجرانی ادامه داد: امروز جنس مقاومت ما از نوع مقاومت علمی است و باعث افتخار است که امروز میزبانی المپیاد جهانی زیست شناسی را بر عهده داریم.
وی تصریح کرد: انسان متعالی به دو بال علم و اخلاق نیاز دارد و همانطور که این جمع، سرآمدان علم زیست شناسی هستند باید برای رسیدن به مقام خلیفه الله بودن هم بکوشد.

***واکنش وزیر آموزش و پرورش به حاشیه سازی ها در مورد حجاب دانش آموزان
وزیر آموزش و پرورش در مورد موضوع حجاب شرکت کنندگان در المپیاد زیست شناسی گفت: در یکی دو مورد شرکت کنندگان به طور سهوی حجاب نداشتند اما حفظ حجاب در حد مطلوب رعایت شد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سید محمد بطحایی در مراسم اختتامیه بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست شناسی افزود: باید گلایه کنم که گاهی در شبکه های اجتماعی همه تلاش ها و دستاوردها نادیده گرفته می شود، دانش آموزی از کشوری اروپایی آمده و سهوی حجابش افتاده است اما برخی با بی اخلاقی تلاش می کنند که مسائلی این چنینی را پر رنگ نشان دهند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دست اندرکاران المپیاد زیست شناسی «IBO» اعتراف کردند در 15سال اخیر کیفیت برگزاری المپیاد جهانی زیست شناسی کم نظیر بوده است، اظهار داشت:در شرایط ناجوانمردانه، ایران میزبان بیش از 70 کشور بوده است و حدود 510 نفر از نخبگان در المپیاد علمی در سطح جهانی شرکت کردند و دانش آموزان امروز بعد از حدود یک هفته مسابقه مدال های خودشان را دریافت کرده اند.
بطحایی ادامه داد: به نمایندگی از مردم ایران به بهترین شکل المپیاد را برگزار کردیم.

*** نمایش چهره ای امن از ایران به سایر کشورها
وزیر آموزش و پرورش گفت: ایران بار دیگر به مردم جهان نشان داد با وجود هجمه های سیاسی دشمنان کشوری امن و به دنبال صلح است و دست برادری آنهایی که بخواهند جوانمردانه تعامل داشته باشد می‌فشارد.
بطحایی موفقیت دانش آموزان ایران را تبریک گفت و اظهار داشت: با کسب چهار مدال شامل 2 طلا، یک نقره و یک برنز یکی از ممتاز ترین نتایج را داشتیم و از تیم اجرایی این مسابقات در کشور سپاسگزارم.
وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا مشکلات دانش آموزان المپیادی را تا حد ممکن کاهش دهیم و آگاه هستیم از حیث اعتبارات مضایقه وجود دارد.

*** تشکیل باشگاهی از المپیادی ها
وزیر آموزش و پرورش درباره سیاست های تشویقی به دانش آموزان گفت: تسهیلات برای ادامه تحصیل آنها فراهم است و تلاش می کنیم شرایط ادامه تحصیل آنها را در دانشگاه ها تسهیل کنیم.
بطحایی از ایجاد باشگاهی متشکل از دانش آموزان المپیادی سال های قبل خبر داد و تصریح کرد: با تشکیل باشگاهی از تجربیات مدال آوران سابق برای بهبود اوضاع دانش آموزان المپیادی آینده کمک می گیریم.
آئین اختتامیه بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 شامگاه شنبه 30 تیر در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 با حضور 78 کشور جهان از 24 تا 30 تیرماه در تهران برگزار شد. در این آئین برترین‌های این دوره المپیاد جهانی زیست شناسی معرفی شدند و تیم ایران موفق به کسب ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز شد.
در تیم ایران پارمیدا سادات پزشکی و نیکان امیرخانی موفق به کسب مدال طلا، سارا محمدی موفق به کسب مدال برنز و مهدی مسرور موفق به کسب مدال برنز شدند.
همچنین مدال نفر اول این دوره از المپیاد جهانی زیست‌شناسی به neguyen phuong thao از ویتنام اختصاص یافت.
علمی *1883 *1440

نظر شما