شناسهٔ خبر: 26855887 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

 با تشديد آلودگي هوا؛

افزايش 25 درصدي مرگ‌ومير ناشي از آسم

افراد بسياري بر اثر ابتلا به آسم فوت مي‌کنند و متخصصان سلامت، افزايش آلودگي هوا و کمبود خدمات اوليه را عامل آن مي‌دانند.

به گزارش ايسنا، آمارهاي رسمي منتشر شده در انگليس و ولز نشان مي‌دهد سال گذشته 1320 نفر بر اثر ابتلا به آسم فوت کرده‌اند که اين آمار در مدت يک دهه بيش از 25 درصد افزايش داشته است.

اين يافته‌ها در بحبوحه افزايش نگراني‌ها در مورد بحران آلودگي هوا در انگليس و شواهد فزاينده‌اي از تاثير آن روي سلامت انسان بخصوص کودکان و افراد مسن منتشر شده است.

طبق مطالعه انجام گرفته در اين کشور در سال 2017 ميلادي 1320 نفر بر اثر ابتلا به اسم فوت کرده‌اند که اين رقم در سال 2016 ميلادي 1237 و سال 2007 ميلادي 1033 نفر بوده است. همچنين سال 2016، نرخ مرگ و مير ناشي از آسم در بين افراد 55 تا 64 ساله افزايش 43 درصدي داشته است.

به گفته پزشکان در روزهايي که سطح آلودگي به ميزان بالايي مي‌رسد تنفس براي مبتلايان به آسم سخت مي‌شود و احتمال حمله آسمي در آنان افزايش مي‌يابد.

به گزارش روزنامه گاردين، در مجموع آلودگي هوا با مرگ و مير زودهنگام 40 هزار نفر در انگليس مرتبط بوده و طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت (WHO) وضعيت اضطراري سلامت عمومي عنوان شده است.

درمان آلزايمر با امواج مافوق صوت

محققان دانشگاه توهوکوي ژاپن «Tohoku» با استفاده از امواج مافوق صوتي موفق به درمان اختلال شناختي در موش هاي مبتلا به دمانس شدند.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، محققان تحقيقات را با دو گروه از موش ها آغاز کردند. اولين گروه تحت عمل جراحي قرار گرفتند و جريان خون به مغز آنان کاهش يافت و اثرات دمانس عروقي شبيه سازي شد. گروه دوم به گونه اي مهندسي شدند که شرايطي شبيه به آلزايمر داشتند.

محققان هر دو گروه را هر روز سه بار به مدت 20 دقيقه تحت امواج مافوق صوت کم شدت (LIPUS) قرار دادند. پس از اتمام دوره درمان دريافتند هر دو گروه بهبود قابل ملاحظه اي در عملکرد شناختي داشتند. مطالعات بيشتر نشان داد درمان باعث افزايش بيان آنزيمي شده است که در تشکيل رگ هاي خوني نقش دارد.

از طرفي اين مطالعه نشان مي دهد درمان (LIPUS) باعث افزايش پروتئيني شده است که در رشد و نجات سلول هاي عصبي نقش دارد. اين روش کاملا غير تهاجمي در بازيابي حافظه موش ها نقش موثري داشته است.

اين روش مي تواند بدون نياز به هرگونه عمل جراحي و بيهوشي براي سالمندان مبتلا به زوال عقل موثر باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما