شناسهٔ خبر: 26855832 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آشنایی با خواص سیر و آبلیمو و طرز تهیه آن

ترکیب سیر و آبلیمو‌ یک معجون قدرتمند برای درمان بیماری‌هاست. رسوب‌زدایی، باز شدن گرفتگی رگ‌ها، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، کاهش چربی و فشار خون از خواص سیر و آبلیمو است.

صاحب‌خبر -
سرویس سبک زندگی فردا: مصرف سیر و آبلیمو هر سال یکبار در یک دوره ۴۲ روزه، یکی از اصول درمانی طب سنتی است که برای باز شدن گرفتگی رگ‌های قلب، رسوب‌زدایی رگ‌ها از چربی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی به افراد بالای پنجاه سال توصیه می‌شود. طرز تهیه این معجون شفابخش آسان است؛ بنابراین بعد از آشنایی با خواص سیر و آبلیمو این معجون را تهیه و میل کنید. در این مطلب با فواید درمانی، طرز تهیه، خواص سیر و آبلیمو و موارد احتیاطی و منع مصرف آن آشنا می‌شوید. به نقل از مجله ستاره بخوانید.

فواید درمانی و خواص سیر و آبلیمو

مهم‌ترین خاصیت درمانی سیر و آبلیمو، رسوب‌زدایی و زدودن چربی از رگ‌های قلب و در نتیجه پیشگیری و کمک به درمان بیماری‌های قلبی عروقی است.
 
مصرف عصاره سیر و آبلیمو، موجب کاهش چربی کل و کلسترول خون می‌شود. مصرف منظم آن می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد سطح چربی خون را بهبود بخشد و یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سکته‌های قلبی را برطرف خواهد کرد.
 
یکی دیگر از مهم‌ترین خواص سیر و آبلیمو کاهش فشار خون بالاست. همانطور که می‌دانید، فشار خون بالا یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است و این بیماری خود، از بزرگترین عوامل مرگ و میر در زندگی امروزی محسوب می‌شود.
 
برطرف کردن عوارضی مانند دید کم و سنگینی گوش که ناشی از گرفتگی رگ‌ها است، از خواص سیر و آبلیمو در اولین روز‌های مصرف این عصاره است.
 
داشتن خوابی آرام و راحت بدون پریشانی از خواص سیر و آبلیمو برای افرادی است که مبتلا به چربی خون هستند و رگ‌های آن‌ها رسوب گرفتگـی دارد.
 
مصرف این عصاره برای کسانی که سایش دندان (دندان قروچه) داشته و یا جرم دندان دارند، نیز مفید است و به رفع مشکل آن‌ها کمک می‌کند.
 
سیر و آبلیمو به شکستن سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند، این عصاره، ادرارآور است و نفخ و ورم بدن را از بین می‌برد.
 
مصرف سیر و آبلیمو همچنین برای دستگاه گوارش مفید بوده و میکروب هلیکوباکتر پیلوری را از بین برده، برای درمان زخم معده و زخم اثناعشر مفید است.
 
کاهش درد‌های ناشی از روماتیسم از دیگر خواص سیر و ابلیمو است. این معجون از رسوب و تجمع تجمع کلسیم در بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند.
 
این عصاره، باعث ترمیم و بازسازی سلول‌های مغزی و دستگاه عصبی شده و فعالیت سیستم عصبی را منظم می‌کند و فواید بسیاری در درمان فلج و سرگیجه دارد.
 
به طور کلی همان‌طور که در مورد خواص سیر و خواص لیمو ترش بیان شد، این دو ماده تأثیر بسزایی در تقویت دستگاه ایمنی بدن دارند و در پیشگیری از سرطان موثر هستند.

طرز تهیه عصاره سیر و آبلیمو

برای تهیه این عصاره، اولین نکته استفاده از سیر و لیمو ترش تازه است. مراحل تهیه به شرح زیر است:

تعداد ۳۰ حبه سیر تازه را پوست بگیرید. برای اینکه پوست سیر را راحت‌تر جدا کنید، پیشنهاد می‌شود ابتدا آن را در آب بخیسانید.
 
تعداد ۵ عدد لیموترش متوسط، ترجیحاً لیموترش شیرازی را به خوبی بشویید و بدون اینکه پوست آن را جدا کنید، هسته‌های لیمو را از آن خارج کنید.
 
حبه‌های سیر و لیمو ترش را داخل مخلوط‌کن ریخته و با هم مخلوط کنید.
 
محتویات له شده سیر و لیمو را داخل قابلمه ریخته به آن یک لیتر آب اضافه کنید و اجازه دهید به جوش آید.
 
توجه داشته باشید، همین که آب یکبار جوش خورد، کافی است و آن را از روی حرارت بردارید.
 
پس از سرد شدن، مخلوط سیر و آبلیمو را از صافی رد کرده و محتویات را داخـل یـک بطری شیـشه بریزیـد و در یخچـال نگهداری کنید.

طریقه مصرف سیر و آبلیمو

روزانه نصف استکان از این معجون را قبل یا بعد از غذا‌های اصلی، میل کنید و این کار را سه هفته ادامه دهید. پس از گذشت سه هفته از مصرف مداوم این عصاره طبیعی، هشت روز استراحت کنید و سپس برای سه هفته دیگر این کار را تکرار کنید. مصرف این عصاره سالی یک بار توصیه می‌شود؛ بنابراین یک دوره مصرف سالانه این معجون شامل شش هفته می‌شود.

موارد احتیاطی و منع مصرف سیر و آبلیمو

مصرف این عصاره طبیعی به طور مداوم و بیش از سالی یک مرتبه توصیه نمی‌شود. برخی از عوارض جانبی بالقوه نیز در مصرف سیر و آبلیمو وجود دارد. سوزش قلب، حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی عمومی معده و خطر اختلالات خونریزی جزو این مواردند. این عوارض جانبی معمولا تنها در شرایطی پدیدار می‌شوند که مقدار زیادی از این عصاره توسط فرد مصرف شود و یا شخص به سیر حساسیت داشته باشد که در این صورت لازم است از مصرف آن پرهیز شود.
 
مصرف عصاره سیر و آبلیمو برای مادران باردار و شیرده باید با احتیاط صورت گیرد، زیرا ممکن است مشکلاتی برای جنین و نوزاد ایجاد کند.
 
سیر از جمله مواد غذایی است که هضم آن سخت است، بنابراین افرادی که دچار ناراحتی معده هستند و معده ضعیفی دارند، در مصرف این عصاره احتیاط کنند.
 
توجه داشته باشید، در صورتی که دچار بیماری خاصی هستید و یا از بیمارانی هستید که به دستور پزشک و طبق نسخه او دارو‌های مختلفی را به طور منظم مصرف می‌کنید، برای جلوگیری از بروز اختلالات دارویی، باید از مصرف همزمان این عصاره و دارو‌های مربوطه به ویژه دارو‌های ضد انعقاد خون و دارو‌های کنترل کننده فشار، خودداری کرده و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

نظر شما