شناسهٔ خبر: 26855788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 وزير امور خارجه:

فروش نفت در برابر کالا به روسيه در دستورکار نيست

وزير امورخارجه گفت: بر اين باور نيستم که بخشي از همکاري‌هاي ايران و روسيه در حوزه انرژي فروش يا دادن نفت به روسيه و دريافت کالا در قبال آن باشد.به گزارش شانا به نقل از يورو نيوز، محمدجواد ظريف به بسته پيشنهادي اروپا به ايران پس از خروج آمريکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اشاره کرد و گفت: ما بسته‌اي دريافت کرديم که رضايتبخش نبود، اما اکنون در حال همکاري با اروپايي‌ها هستيم و اين همکاري‌ها ادامه دارد.

وي افزود: برخي شرکت‌هاي اروپايي تحت فشار آمريکا و جو رواني که اين کشور به راه انداخته به خروج از ايران قدام کرده‌اند که اروپايي‌ها بايد با اين مسئله مقابله کنند، معتقدم اگر آنها علاقه‌مند به حفظ توافق هستند بايد براي آن هزينه کنند و ايران نبايد تنها طرف حاضر در توافق باشد.وزير امورخارجه به موضوع مطرح شده در مورد فروش يا دادن نفت ايران به روسيه و دريافت کالا در قبال آن، تصريح کرد: بخشي از همکاري ايران و روسيه شامل فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاري روسيه در بخش انرژي ايران و مشارکت اين کشور در فعاليت‌هاي زيرساختي و تعامل بين دو طرف در حوزه تجارت و نفت است.

ظريف در اين باره افزود: اين بسته، همکاري بزرگي است که ما با روسيه داريم، اما من بر اين باور نيستم که بخشي از آن بسته، فروش يا دادن نفت به روسيه و دريافت کالا در قبال آن باشد، اين بسته بسيار بزرگتري است و شامل موارد ديگري مي‌شود، از جمله امکان همکاري در حوزه انرژي بين ايران و روسيه و همچنين امکان اين‌که ايران پول نقد دريافت کند.

امضاي توافق‌نامه صادرات گاز از ايران به عمان تا ماه آينده

مدير شرکت ملي صادرات گاز ايران از امضاي توافق‌نامه صادرات گاز از ايران به عمان تا ماه آينده خبر داد و توضيحاتي را در مورد دريافت پول صادراتي گاز ايران به عراق ارائه کرد.مهران اميرمعيني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه پروژه صادرات گاز از ايران به عمان در حال پيگيري است، گفت: در حال انجام مذاکرات هستيم که اگر اين مذاکرات به نتيجه برسد، چارچوب‌هاي همکاري بين شرکت ملي نفت و وزارت نفت و گاز عمان امضا مي‌شود و بعد از آن پروژه وارد مرحله برگزاري مناقصه شده و پيمانکار مشخص مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه پروژه صادرات گاز به عمان متوقف نشده است، در مورد تاخير اجراي اين پروژه توضيح داد: اين پروژه قرار بود در تيرماه کليد بخورد. اما از آنجايي که بحث‌ها حقوقي است، به زمان زيادي نياز دارد. زيرا ايران يکسري قوانين و مقررات و عمان يکسري قوانين و مقررات ديگر دارد که متفاوت از هم هستند و نهايي شدن مذاکرات زمان‌بر است.مدير شرکت ملي صادرات گاز ايران در مورد زمان اجراي پروژه صادرات گاز از ايران به عمان گفت: با توجه به پيشرفت‌هايي که حاصل شده، اميدواريم توافق تا يک ماه آينده نهايي شود و به امضا برسد.

نظر شما