شناسهٔ خبر: 26855578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مديرعامل آب منطقه‌اي استان البرز:

سالانه بيش از 50 درصد آب در بخش کشاورزي هدر مي‎رود

صاحب‌خبر -

نشست خبري مديرعامل آب منطقه‌اي البرز با اصحاب رسانه در سالن جلسات آب منطقه‌اي البرز برگزارشد. در اين نشست، مديرعامل آب منطقه‌اي البرز با اشاره به نقش تاثيرگذار رسانه‎ها در کاهش مصرف آب،گفت: براي مديريت آب استان از ظرفيت رسانه‎ها استفاده خواهيم کرد. نجفيان افزود: مردم مسائل را از زبان رسانه راحت‎تر مي‎پذيرند و به رسانه‎ها اعتماد بيشتري دارند،ما هم از اين فرصت استفاده کرده و از اين طريق با مردم در ارتباط بوده و پيام کاهش مصرف را به آحاد جامعه مي‎رسانيم. وي تصريح کرد:کشور ما داراي يک سوم متوسط جهاني آب مي‎باشد در حاليکه ميزان مصرف ما در بخش آب شرب سه برابر کشورهاي توسعه‎‌يافته است.

نجفيان خاطرنشان ساخت: در کل کشور نزديک به 126ميليارد مترمکعب آبخوانها را خالي کرده‎ايم، در حاليکه در کشورهاي توسعه يافته آبخوانها براي مصرف نسل آينده ذخيره مي‎شود، در کشور ما بالاي 80درصد پتانسيل آب مصرف مي‌شود. وي تاکيد نمود:تا زمان که الگوي مصرف و سبک زندگي اصلاح نشود، همچنان شاهد مشکلات در اين بخش بوده و آينده فداي مصرف بي‌رويه فعلي خواهد شد.

نجفيان با اشاره به اينکه با اتمام منابع انرژي، مشکلات اقتصادي و اجتماعي اتفاق مي‎افتد، افزود: مصرف بي‎رويه سبب مي‎شود تمامي منابع ته کشيده و بدنبال آن بسياري اتفاقات در جامعه رخ دهد.

مصرف بالاي آب در اراضي كشاورزي استان البرز

وي ادامه داد:در طول 40 سال گذشته همه ذخاير مصرف شده است، آبخوان‎ها قابل برگشت نيست و شرايط استان نوپاي البرز نسبت به ساير استانهاي کشور متفاوت‎تر است، مصرف آب اراضي کشاورزي در اين استان بالاست. اين مسئول اضافه نمود:در بخش کشاورزي وضعيت مناسبي نداريم و شاهد هدررفت بيش از 50درصدي هستيم.

نجفيان گفت:با توجه به کاهش بارندگي و بدنبال آن کاهش حجم آب سدها،در شرايط موجود تنها با مصرف بهينه و مديريت مطلوب مي‎توان بحران آب را سپري کرد. وي افزود:امسال بدليل تاثير کاهش بارندگي در حوزه برق،براي اولين بار در سراسر کشور با قطعي برق مواجه شديم. با توجه به اينکه بخش اعظمي از نيروي برق لز طريق توربينهاي آبي تامين مي‎گردد، کاهش بارندگي و پايين بودن حجم آب سدها،به غير بخش آب ،بخش برق را هم تحت تاثير قرار داد. از کشاورز نمونه طالقاني تقدير به عمل آمد. نجفيان گفت:وضعيت منابع آبي استان مناسب نيست و ميزان آبهاي سطحي در استان بسيار پايين است.

اين مسئول با اشاره به مرگ آبخوان‎ها پيشرفت برداشت آب از سفره‎هاي زيرزميني را باعث اين اتفاق دانست و اظهار داشت: مردم بايد با ما همراه شوند چرا که اگر با همين سرعت از سفره‎ها آب برداشت کنند ديگر اميدي به بازگشت آبخوانها نيست و سفره‎ها را به سمت نابودي خواهيم برد.

ضرورت رعايت الگوي کشت

وي در ادامه افزود: متاسفانه 80درصد مصرف آب استان البرز از آبخوانهاست و سهم البرز از استفاده آبخوانهاي کشور يک ميليارد و 200ميليون متر مکعب است در صورتي که 92 درصد آب در بخش کشاورزي مصرف مي‎شود که اين خود يکي از مشکلات جدي منابع آب است. نجفيان گفت: رعايت الگوي کشت کمک به پايداري منابع ارزشمند آبهاي زيرزميني است درک حساسيت بحران در منابع آب زيرزميني توسط مردم و خصوصا کشاورزان مي‎تواند مهمترين عامل دربه حداقل رساندن عوارض وآثار خشکسالي باشد.

نجفيان همچنين از برگزاري جلسات متعدد درخصوص تعادل بخشي آبخوانها ابراز خرسندي نموده و افزود:اعتبار اختصاص يافته به کارگروه سازگاري با کم‌آبي، بيش از 12 برابر افزايش يافته که نشاندهنده اهميت اين موضوع در نگاه دولت مي‎باشد.

وي ادامه داد:با توجه به اينکه اين شرايط اقليمي و طبيعي است نبايد بعنوان بحران به آن نگاه کرد، بلکه بايد با مديريت مطلوب وضعيت را بايد به گونه‎اي پيش ببريم تا ضمن اينکه نسل کنوني دچار مشکل نشود، ذخاير موجود براي نسل آينده نيز حفظ شود.

در پايان اين نشست، از يکي از کشاورزان شهر طالقان در خصوص مديريت آب کشاورزي و جلوگيري از هدررفت آب با اجراء سيستم آبياري نوين و نصب کنتور هوشمند تقدير به عمل آمد که مورد استقبال اصحاب رسانه قرار گرفت.

نظر شما