شناسهٔ خبر: 26855045 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

پیش بینی دوره ٢ تا ٣ ساله برای هوشمندسازی بنادر کشور/ ایجاد اسکله‌های خاص گردشگری دریایی در بنادر شمالی کشور

صاحب‌خبر -

راستاد، گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالا ها در کشور از طریق بنادر انجام می شود، پروژه هوشمندسازی در مجموعه اقتصاد خرد و کلان کشور اثرگذار خواهد بود.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه بازدید از پروژه های توسعه ای بندر شهید رجایی درباره هوشمندسازی بنادر و روندی که برای آن باید طی شود، اظهار کرد: هوشمندسازی بنادر کشور از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای بهبود خدمات و ارتقای بهره وری محسوب می شود که امسال در دستور کار گرفته و شامل زیرساخت های مورد نیاز، نرم افزار ها و تجهیزات مربوطه است.

وی افزود: پیش بینی ما برای هوشمندسازی بنادر یک بازه زمانی دو تا سه ساله است تا بتوانیم تمامی بنادر کشور را به مرحله ای برسانیم که از تمامی تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون برای به حداکثررساندن کیفیت خدمات بنادر کشور استفاده کنند.

راستاد تصریح کرد: فعالیت های نرم افزاری و اداری مربوط به تشریفات ورود و خروج کالا به بنادر هم در قالب پروژه هوشمندسازی و راه اندازی سامانه جامعه بندری قاعدتاً می تواند کمک قابل توجهی به بهبود فرآیند ها در بنادر تجاری کشور کند.

وی اذعان کرد: هدف نهایی هوشمندسازی بنادر این است که بتواند هزینه های تمام شده عملیات حمل و نقل دریایی به ویژه روند فعالیت های بندری را از طریق بهبود کیفیت و ارتقای بهره وری به حداقل برساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالا ها در کشور از طریق بنادر انجام می شود، پروژه هوشمندسازی در مجموعه اقتصاد خرد و کلان کشور اثرگذار خواهد بود و زمینه ای فراهم خواهد شد تا به واسطه کاهش بهای تمام شده کالا ها انگیزه بهتری برای تجار، بازرگانان، صاحبان کالا و صادرکنندگان ایجاد شود.

وی در خصوص برنامه های سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی تابستانه گفت: همچنانکه که در فصول پایانی سال و تعطیلات نوروزی شاهد استقبال جمعیت زیادی از هموطنان برای بازدید از جاذبه های سواحل و جزایر جنوبی کشور هستیم، امیدواریم این مساله در فصول گرم هم تداوم داشته باشد. زیرا استفاده از زیرساخت ها و امکانات فراهم شده را نمی توان به دوره زمانی محدودی از سال منحصر کرد.

راستاد با اشاره به سواحل شمالی کشور گفت: در استان گیلان و بندر انزلی در حال بررسی به منظور ایجاد تعدادی اسکله خاص گردشگری دریایی هستیم. این زیرساخت ها مشابه اسکله های شناوری ایجاد می شوند که سال گذشته در استان هرمزگان و بوشهر احداث شد و به بهره برداری رسید.

وی افزود: در کنار این اقدامات، به زودی در بندر چمخاله استان گیلان یکی از بنادر بزرگ گردشگری و چندمنظوره احداث خواهد شد. در همین رابطه، مذاکراتی با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد و احداث پایانه های گردشگری در بنادر انزلی و فریدون کنار داشته ایم.

راستاد گفت: با مکانیزم های حمایتی که سازمان بنادر پیش بینی کرده و به واسطه استقبال قابل توجه هموطنان در فصل تابستان، شاهد این موضوع باشیم که ظرفیت های گردشگری دریایی در سواحل کشور ارتقاء پیدا کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: بنادر تجاری کشور به ویژه بندر شهید رجایی در مقطع تاریخی و شرایط حساس کنونی جایگاهی کلیدی دارند.

وی با بیان اینکه بندر شهید رجایی تامین ۶۰ درصد از مایحتاج و پشتیبانی از بخش اعظم صادرات کشور را بر عهده دارد، تصریح کرد: اقتصاد کشور به تلاش مدیران و کارکنان این بندر وابسته است و باید به گونه ای عمل کنیم که هیچ گونه کمبود و نقیصه ای در ایفای وظایف، متوجه کشور نشود.

راستاد بر لزوم توجه ویژه به پروژه های تعمیر و نگهداری تجهیزات و روبنا ها در بنادر تأکید کرد و افزود: طرح بسیار مهم مرحله سوم توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با روند خوبی در حال اجراست. تلاش می کنیم که تکمیل فاز ۲ و تجهیزات استراتژیک آن در زمان وعده داده شده به بهره برداری برسد تا این امکانات بتواند در خدمت حمل و نقل کشور قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حداکثر مساعدت برای تجار و صاحبان کالا در مسیر تشریفات ورود و خروج کالا در بنادر صورت گیرد. بر اساس مصوبه مربوط به اصلاحیه اخیر قانون تسریع در تخلیه کشتی ها، ۲۴ ساعته شدن درب خروج گمرک یک الزام قانونی است و با انجام پیگیری های لازم، ارایه خدمات شبانه روزی باید عملیاتی شود.

وی افزود: از ظرفیت های قراردادی و مکانیزم های قانونی دیگر برای حمایت از پیمانکاران و فعالان بخش خصوصی، نهایت استفاده صورت گیرد تا بی انگیزگی و اختلال در روند توسعه بنادر ایجاد نشود.

راستاد تصریح کرد: به موازات توسعه بندر شهید رجایی، حرکت به سمت شرق استان هرمزگان (سواحل مکران) و ایجاد یک بندر اقیانوسی در این منطقه یک ضرورت محسوب می شود.

وی همچنین از اقدامات صورت گرفته برای تأمین ۲۳ فروند شناور آتشخوار برای خدمات دهی در حوضچه های کم عمق و تعدادی نیز یدک کش در بنادر اصلی در سال جاری خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تلاش های مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به عنوان یکی از سرمایه های مدیریتی سازمان بنادر بخاطر اجرای پروژه ها و فعالیت های توسعه ای در بزرگترین بندر تجاری کشور تقدیر و تشکر کرد و گفت: خوشبختانه وجود یک تیم مدیریتی قوی در بندر شهید رجایی پشتوانه برنامه های توسعه است و در خصوص فعالیت های این بندر، هیچ گونه نگرانی نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما