شناسهٔ خبر: 26854837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

در اقدامی تحریک آمیز/نویسنده کویتی خواستار مداخله نظامی عربستان در عراق شد

صاحب‌خبر -
خرداد:در اقدامی تحریک آمیز، یک نویسنده سرشناس کویتی که به داشتن ارتباط با بعثی ها معروف است، از سران سعودی خواست تا به دلیل مقابله با آنچه که تهدید شبه نظامیان عراقی خواند، در عراق مداخله نظامی کنند.



به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، 'عبدالله النفیسی' که از وی بعنوان استاد دانشگاه کویت نام برده می شود در صفحه خود در توییتر نوشت: اگر حوثی ها تهدیدی برای امنیت ملی عربستان سعودی در جنوب این کشور باشند، شبه نظامیان شیعه عراقی نیز تهدیدی برای امنیت ملی عربستان سعودی و کویت در مرز شمالی هستند.
وی به طور علنی خواستار مداخله نظامی در عراقی شد که طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات و جنبش مردم در اعتراض به کمبود خدمات بوده است.
خبرگزاری المسله عراق در واکنش به اظهارات، از النفیسی بعنوان کسی یاد کرده است که پیرو اندیشه اسلام سیاسی بوده اما طی این سالها هر بار بر اساس منافع و پول، مواضع خود را تغییر داده است. 
در همین حال برخی ناظران، سخنان النفیسی را مورد انتقاد قرار دادند و گفتند که او به دنبال تنش زایی و خونریزی در عراق است.
برخی دیگر نیز گفتند که النفیسی باید قبل از طرح این سخنان تحریک آمیز، نتایج و پیامدهای تجاوز عربستان به یمن و نیز زیان های اقتصادی و انسانی و نظامی دخالت نظامی ریاض را پیش روی خود قرار می داد. 
آنها افزودند که النفیسی همچنین باید ضعف ائتلاف (ائتلاف علیه یمن به رهبری عربستان سعودی) در برابر عزم و اراده و استقامت یمنی ها را ببیند.
این خبرگزاری عراقی اظهارات النفیسی را یکی از دلایل قانع کننده برای فهم چرایی حمله به پایگاه های الحشد الشعبی و پاره کردن عکس شهدا توسط برخی افراد در جریان تظاهرات اخیر در برخی شهرهای عراق دانست.
پیش تر نیز برخی ناظران مسائل عراق، جریان های بعثی و سعودی را پشت ماجرای اقدامات خشونت بار و حمله به مراکز دولتی، حزبی و اموال عمومی در حاشیه اعتراضات مسالمت آمیز اخیر در عراق ذکر کرده بودند.
اعتراضات مردمی در عراق از دو هفته پیش نخست در استان بصره (جنوب) و در اعتراض به مشکل برق، آب و بیکاری جوانان این استان برغم فعالیت شرکت های خارجی در میادین نفتی این استان و همچنین اعتراضات مردم استان واسط (شرق) به وضعیت برق آغاز شد و بتدریج به دیگر استان های جنوب و مرکز عراق سرایت کرد اما چند روز بعد از نظر حجم و تعداد شرکت کنندگان و شدت اعتراضات فروکش کرد. 
دیروز جمعه نیز تظاهرات در بغداد و چند شهر دیگر در مرکز و جنوب عراق در شرایطی نسبتا آرام در اغلب نقاط و درگیری های پراکنده در برخی نقاط برگزار شد که در مجموع دو نفر کشته و 45 نفر زخمی بجا گذاشت که بیشتر مجروحان سرپایی درمان شدند. 
درهمین حال اغلب احزاب و رهبران سیاسی عراق، مرجعیت عالی و حتی 'حیدرالعبادی' نخست وزیر این کشور از تظاهرات مردمی و اعتراض مسالمت آمیز به ضعف خدمات رسانی بعنوان یک حق شهروندی حمایت و درعین حال نسبت به اقدامات خشونت بار و حمله به مراکز دولتی، حزبی و اموال عمومی که در روزهای نخست اعتراضات بشکل گسترده رخ داد، هشدار دادند. 
این اعتراضات درحالی است که با گذشت دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت در عراق، هنوز نتایج نهایی آن در گرو بازشماری دستی است، عمر پارلمان پیشین پایان یافته و زمان تشکیل پارلمان جدید، فراکسیون بزرگتر و دولت جدید همچنان در هاله ای از ابهام است. 

نظر شما