شناسهٔ خبر: 26854475 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربی

با اجرای طرح های متعدد عمرانی در بخش درمان و سلامت، شاخص‌های این عرصه در آذربایجان غربی رشد چشمگیری داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، بی تردید یکی از مشکلات استان آذربایجان غربی رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربیدر سال‌های اخیر، وضعیت نامطلوب شاخص‌های سلامت، بهداشت و درمان بود.

نقصانی که اجرای طرح های متعددی را در عرصه سلامت استان طلب می کرد. در آذربایجان غربی طرح های نیمه تمام بسیاری در بخش بهداشت و درمان وجود دارد که قطعا اگر در زمان مقرر خود به بهره برداری می‌رسیدند، می‌توانستند بخشی از مشکلات این عرصه را رفع کنند تا این استان در جایگاه پایینی در سطح کشور قرار نگیرد.

حال بیش از سه سال است که ارتقا شاخص‌های این بخش در الویت کاری مسئولان آذربایجان غربی قرار گرفته است و با پیگیری‌های مسئولان و تزریق اعتبارات طرح های نیمه تمام بیمارستانی، شاخص ها رشد چشمگیری یافته اند.

طرح توسعه بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه

طرح توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه یکی از همین پروژه‌ها است که قبل از توسعه وضعیت اسفباری داشت تا اینکه در اوایل سال گذشته کلنگ احداث فاز توسعه این بیمارستان به زمین زده شد و این پروژه در کمتر از یک سال مورد بهره برداری قرار گرفت.


محمود صاریخان مشاور مالی و اقتصادی ریاست دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه در سال 1375 با 279 تخت بیمارستانی شروع به خدمت رسانی کرده بود که با توجه به نیاز‌های استان تعداد تخت‌های بیمارستانی افزایش یافت و به 533 تخت رسید، ولی بدلیل اینکه مرکز تروما و بزرگترین مرکز درمانی در سطح استان است، می‌باشد نیازمند گسترش خدمات خود بود که اجرای طرح توسعه را ضرورت می بخشید. .

مشاور رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی آذربایجان غربی درباره پروژه توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه اظهار کرد: طرح توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) با 200 تخت و در زمینی به زیربنای 20 هزار متر مربع احداث می‌شود و شامل اورژانس، اتاق‌های جراحی و واحد‌های تشخیص سرطان خواهد بود.


مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: نمونه برداری و آزمایشات در این مرکز صورت خواهد گرفت و پاسخگوی جمعیت یک میلیونی شهر ارومیه است.


وی گفت: این آزمایشگاه در 6 هزار مترمربع با هزینه 7 میلیارد تومان احداث شده است و نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی است که تا چند ماه دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود.

با افتتاح بیمارستان‌ها در آینده نزدیک مشکل کمبود تخت‌های بستری در استان رفع می‌شود.


صاریخان بیان کرد: در حال حاضر 24 بیمارستان در تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی در استان هست که به ازای هر یک هزار نفر 1/1 تخت داشتیم و یکی از مشکلات استان کمبود تخت‌های بیمارستانی بود.
مشاور مالی و اقتصادی ریاست دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به توسعه بیمارستان‌های استان گفت: با توسعه بیمارستان‌ها در جنوب و شمال استان و همچنین با گسترش فضا‌های عرصه سلامت در مرکز استان، حدود 650 تخت صرفا در شهرستان ارومیه اضافه می‌شود.


وی گفت:با افتتاح این بیمارستان‌ها شاخص تخت بستری به ازای هر هزار از 1/1 تخت به 1/6 تخت ارتقا پیدا می‌کند.

 

بیمارستان آیت الله خویی در سال جاری
تقی کبیری نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای شورای اسلامی نیز گفت: شهرستان خوی چند بیمارستان نیمه تمام دارد که در 2 سال اخیر با ترزیق اعتبارات از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است.


وی ادامه داد: با افتتاح این بیمارستان‌ها می‌توان در راستای ارتقا شاخص‌های سلامت استان قدم برداشت و هم زمینه اشتغال زایی را در این شهرستان فراهم کرد.


وی با اشاره به آخرین وضعیت بیمارستان آیت الله خویی گفت: این بیمارستان بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده است که در سال جاری افتتاح شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: بیمارستان آیت الله خویی علیرغم مشکلاتی که داشته در سه سال کذشته با تزریق اعتبارات دولتی از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار شده

بیری گفت:ساخت این بیمارستان از سال 75 به همت مردم خیر خوی آغاز و در این مدت پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت، اما در سال 91 و پس از کاهش تعداد تخت‌های آن به 220 برای تکمیل به دانشگاه علوم پزشکی استان و از طریق دانشگاه به پیمانکار واگذار شده، اما به دلیل کمبود منابع مالی روند احداث آن همچنان کد بود تا اینکه دولت سال گذشته با تزریق اعتبارات ویژه‌ای مصمم به اتمام این پروژه کرد.

علاوه بر این بیمارستان‌ها پروژه‌هایی دیگری در عرصه سلامت استان در حال احداث است که امید می‌رود با احداث و توسعه این پروژه استان آذربایجان غربی جزء استان‌های برتر در زمینه بهداشت و سلامت باشد.

 

رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربی رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربی رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربی رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربی رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربی رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربی رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربی رشد شاخص‌های توسعه سلامت در آذربایجان غربی

نظر شما