شناسهٔ خبر: 26852864 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آذربایجان شرقی| با احیای موقوفات بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود

R7887/P1357/S6,47/CT11

امام جمعه اهر با بیان اینکه اگر موقوفات احیا شود بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود گفت: در بحث عمل به فرامین اسلام اصل‌ها را رها کرده و به فرعیات توجه می‌کنیم مثلاً در بحث خمس و زکات اگر به‌درستی عمل می‌شد شاید مشکلات جامعه کمتر بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهر، آیت‌الله جواد حاجی‌زاده ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اهر با تبریک دهه کرامت با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌ها، ارگان و نهادها متعلق به‌نظام جمهوری اسلامی است ولی اگر هر دستگاه و نهادی ضعفی داشته باشد در واقع ضعف تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها است اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران متشکل از تمامی قوا، دستگاه‌ها و نهادهاست و اگر مشکلی در کشور باشد یقیناً تنها متعلق به یک دستگاه و نهادی نیست بلکه همان مشکل مربوط به سایر دستگاه‌ها نیز می‌شود چون همه زیر پرچم نظام اسلامی هستند.

امام جمعه اهر ادامه داد: دفاتر ائمه جمعه تشکیلاتی نیستند بلکه امامان جمعه شهرستان‌ها پدران معنوی و مدیران فرهنگی هر شهرستان هستند و وظیفه‌ دارند تا دستگاه‌های فرهنگی و معنوی را در یک مسیر و اهداف نظام جمهوری اسلامی مدیریت کنند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه معتقدیم اگر موقوفات احیا شود بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود گفت: در بحث عمل به فرامین اسلام اصل‌ها را رها کرده و به فرعیات توجه می‌کنیم، مثلاً در بحث خمس و زکات اگر به‌درستی عمل می‌شد شاید در خلأهایی با آن گریبانگیر می‌شویم با خمس و زکات می‌توانست برطرف شود.

وی اضافه کرد: وقف که از آن صدقه جاریه در اسلام یاد می‌شود و حتی فقها در کتب‌هایشان نکته نظارت خود را در این باره بیان کرده‌اند اگر به‌طور کامل از آن مواظبت شود بسیاری از مشکلاتمان قابل‌حل است.

امام جمعه اهر خطاب به مدیران اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی و اهر، گفت: به لطف پروردگار متعال در نظام اسلامی از موقوفات به‌خوبی مراقبت شده و لازم است تا مسئولان استان و کشور از موقوفات به‌خوبی مراقبت کنند و اگر برخی موقوفاتی که تاکنون شناسایی نشده را شناسایی کنید ضمن اینکه باید در جهت ترویج وقف همایش‌هایی برگزار کنید تا مردم از اهمیت وقف آشنا شوند.

حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه هر مدیری در هر دستگاه و نهادی اگر به میز و صندلی ریاست دل‌خوش کند مدیر موفقی نمی‌شود گفت: مدیران دلسوز و کاری اگر می‌خواهند موفقیت‌های کسب کنند باید سخت تلاش کرده و برنامه‌های مدون و سیاست‌گذاری مستمری داشته باشد و اگر این‌گونه عمل کند تأثیرگذاری همان مدیر نسبت به دستگاه خود افزایش می‌یابد.

وی بقاع متبرکه و امام زادگان را قطب‌های فرهنگی کشور عنوان کرد، گفت: امروز در شرایطی که کشور مورد تهاجم فرهنگی دشمنان قرار گرفته، مردم به خاطر محبتی که به اهل‌بیت (ع) دارند به بقاع متبرکه و امام زادگان توجه مضاعفی دارند، مدیران اوقاف می‌توانند از این رویکرد مردم بهره‌برداری لازم را داشته باشند.

امام جمعه اهر در ادامه با تأکید بر توجه اوقاف و امور خیریه به تربیت حافظان قرآن کریم، افزود: با آن‌که در نظام جمهوری اسلامی به ترویج حفظ و قرائت قرآن کریم توجه شده اما این اقدامات هنوز کافی نیست و اگر می‌خواهیم منویات مقام معظم رهبری در زمینه رشد جمعیت حافظان و قاریان قرآن کریم محقق شود، به حرکت جدی نیاز دارد.

حاجی‌زاده با انتقاد از اینکه چرا نباید در مساجد ما حداقل هفته‌ای یک‌ بار جلسات تفسیر قرآن برگزار شود گفت: بنده از روزهای نخستی که به‌ عنوان امام جمعه اهر منصوب‌ شدم در مساجد جلسات تفسیر قرآن را برگزار می‌کنم و این برنامه از 22 سال پیش تاکنون تداوم دارد لذا انتظار دارم دستگاه‌های متولی به برگزاری جلسات تفسیر قرآن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/ح

نظر شما