شناسهٔ خبر: 26852582 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌‌۱۴ هزار معلول در شهرستان کرمان شناسایی شد

R7860/P1377/S6,67/CT7

مدیر بهزیستی ‌کرمان با بیان اینکه بیش از ۱۴ هزار معلول شناسایی شده در شهرستان ‌زندگی می‌کند، گفت: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، علیرضا احمدی‌پورامروز در همایش شهرداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی بخش مرکزی شهرستان کرمان با گرامیداشت هفته بهزیستی اظهار‌داشت: سازمان بهزیستی حوزه فعالیت وسیعی داشته و از بدو تولد تا دوران سالمندی انسان برنامه دارد.

وی با اشاره با اینکه تولد فرزندان معلول افزایش پیدا کرده و ازدواج‌های فامیلی و عدم مشاوره‌های ژنتیک باعث این نوع تولدها بهویژه در مناطق محروم می‌شود گفت: مشاوره‌های رایگان ژنتیک در مراکز بهزیستی انجام می‌شود که باید توسط دهیاران اطلاع‌رسانی شود.

مدیر بهزیستی شهرستان کرمان با بیان اینکه غربالگری شنوایی نوزادان بسیار اهمیت دارد و در سال 96 بیش از 11 هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند افزود: از این تعداد 15 نوزاد ناشنوا بودند که تشخیص به موقع و آغاز درمان از ناشنوایی آنها جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 135 مهدکودک در شهرستان کرمان داریم که بالغ بر 7 هزار کودک در این مهدها آموزش‌های لازم قبل از مدرسه را می‌بینند خاطر‌نشان کرد: متاسفانه فقط 15 درصد کودکان ما به مهدکودک‌ها می‌روند و مابقی آنها آموزش‌های قبل از مدرسه که در واقع توانمند کردن آنها با مهارت‌های اجتماعی است، را نمی‌بینند.

احمدی‌پوربا بیان اینکه قصد داریم امسال تعداد مهدهای کودک از نظر کمی اضافه شده و خدمات را نیز کیفیت بدهیم گفت: در تمامی مهدهای کودک در مناطق کم‌برخوردار غذای گرم برای جلوگیری از سوء تغذیه توزیع می‌شود و هزینه آن توسط دولت پرداخت می‌شود و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی باید در این زمینه مطالبه‌گر باشند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از روستاها امکانات لازم برای راه‌اندازی مهدکودک نیست و انتظار می‌رود که دهیاران در این زمینه همکاری لازم داشته باشند افزود: مشاوره‌های روانشناختی برای خانواده‌ها یکی از خدمات مهم در سازمان بهزیستی است و به‌شدت از ایجاد خشونت در خانواده‌ها، افزایش طلاق و سایر اختلالات روانی جلوگیری می‌کند.

مدیر بهزیستی شهرستان کرمان با بیان اینکه در سطح شهرستان کرمان بیش از 50 مرکز مشاوره داریم که امکان استفاده از این مراکز وجود دارد خاطر‌نشان کرد: امروزه گسترش آسیب‌های اجتماعی به‌دلیل عدم مسئولیت‌پذیری افراد و کم شدن صله ارحام و کم شدن ارتباط بین والدین و فرزندان به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی با خط تلفنی 123 به‌صورت شبانه‌روزی آماده همکاری و ارائه مشاوره‌های لازم برای جلوگیری از کودک آزاری، همسرآزاری و سالمندآزاری است گفت: در شهرستان کرمان اتباع بیگانه زیادی حضور دارند و همچنین به‌دلیل محل عبور مواد مخدر از استان، باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی شده و باید در هر محله و منطقه با اقدامات پیشگیرانه از هزینه‌های سنگین بر خانواده‌ها جلوگیری کرد.

احمدی‌پوربا بیان اینکه بیش از 14 هزار معلول شناسایی شده در شهرستان کرمان زندگی می‌کنند و آمار بسیار بالایی است افزود: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در حال اجرا است که در بخش اول کار، باید تمامی معلولان در هر منطقه شناسایی و آنها را از حقی که در جامعه دارند آشنا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه بحث مناسب سازی محیط برای تردد و دسترسی معلولان به خدمات باید اجرایی شده و مشارکت اجتماعی آنها را افزایش بدهیم اظهار‌داشت: در سال گذشته زمینه اشتغال بیش از هزار نفر معلول توسط بهزیستی شهرستان کرمان فراهم و تسهیلات خوداشتغالی در اختیار آنها قرار داده شد.

در این همایش محمود رئیسی بخشدار مرکزی شهرستان کرمان نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک دهه کرامت با اشاره به اینکه خدمت کریمانه به رسم اهل‌بیت‌(ع) باید ویژگی همه مسئولان و دهیاران و شهرداران قرار بگیرد گفت: مردم بسیار شریف و بزرگواری داریم و خداوند به واسطه وجود این مردم نعمت خدمتگزاری را به ما داده است.

وی با بیان اینکه دهیاران با حداقل دستمزد کار می‌کنند که جای تقدید دارد افزود: اعضای شورا هم که می‌توانند بابت برگزاری جلسات حق‌الزحمه دریافت کنند تا امروز نشنیدم عضو شورایی این پول را دریافت کرده باشد و معمولا هزینه امورات روستا می‌شود.

انتهای پیام/ش

نظر شما