شناسهٔ خبر: 26852250 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

علم روز دنیا از دیروز، امروز تا فردا

تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با کسب ۹ مقام، پرافتخارترین تیم مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۱۸ کانادا شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، این مسابقات از ۲۸ خرداد ماه گذشته بمدت سه روز و با حضور بیش از ۴۰۰ تیم از کشور‌های مختلف دنیا در مونترال کانادا برگزار شد.
علم روز دنیا از دیروز، امروز تا فردا
کاروان علمی جمهوری اسلامی ایران هم در این مسابقات با کسب ۱۷ مقام شایسته به کار خود پایان داد که ۹ مقام آن را تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین کسب کرد.
این مسابقات با هدف کاربردی کردن استفاده از ربات در تمام سطح زندگی انسان‌ها برگزار می‌شود.
نکته حائز اهمیت اینکه، از قرن‌ها قبل از میلاد مسیح نام دانشمندان و مهندسان ایرانی، چینی، هندی و رومی برای ساخت ماشین‌ها و وسایل خودکار با استفاده از نیروی آب و باد به کمک سازه‌های مکانیکی تحولی بزرگ درعصر آنان به وجود آورد.
رباتیک و ایده ماشین‌های هوشمند مانند تمامی رویا‌های بشر ابتدا در داستان‌های علمی ـ. تخیلی که بخشی از آرزو‌های بشر بود، ظهور کرد. ایده‌هایی مانند پرواز، سفر به ماه، سفر به اعماق دریا و بسیاری از این دست مطرح و بسیاری از آن‌ها در کمتر از یک قرن به واقعیت تبدیل شد.
واژه (ربوتا) که در زبان چک به معنای کارگران مکانیکی است، اولین بار در سال هزار و سیصد شمسی و در داستانی از نویسنده علمی ـ. تخیلی اهل چک با نام کارل چابک مطرح شد.
چند سالی بعد و زمانی که آرزو‌ها برای داشتن یک کارگر مکانیکی با دستمزد پایین افزایش یافت، مهندسان دست به کار شدند و در سال یک هزار و سیصد و سی وشش تولد ربات‌های صنعتی را جشن گرفتند. اما امروزه ما شاهد هزاران بازوی مکانیکی رباتیکی در جهان هستیم به طوری که در بسیاری از واحد‌های تولیدی از جمله شرکت‌های خودروسازی، صنایع غذایی، جوشکاری، رنگ، جابه‌جایی وسایل سنگین و ... از ربات استفاده می‌شود.
در حال حاضر استفاده از ربات‌ها در کشور‌های توسعه یافته روبه رشد است و کشور‌هایی مثل ژاپن، چین و آلمان علاوه بر رباتیکی کردن فرایند تولید، بخشی از درآمد‌های ناخالص خود را به تحقیق و گسترش علم رباتیک اختصاص داده اند.
استاد مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در این خصوص می‌گوید: مهندسی رباتیک تلفیقی از رشته‌ی مهندسی برق و مکانیک است که هدف آن تربیت نیرویی است که بتواند به تنهایی ربات‌های صنعتی را طراحی کند و آن را بسازد.
بهرام کیمیا قلم، با بیان اینکه این رشته دراکثردانشگاه‌های کشور‌های صنعتی تدریس میشود می‌افزاید: ژاپنی‌ها در صنعت تولید روبات پیشتازند و شرکت‌های هیتاچی، سونی، تویوتا وهیوندا از جمله فعالان این صنعت به شمار می‌روند.
به گفته وی:ربات‌ها قادرند کار‌های سخت وخطرناک از جمله بررسی وضعیت داخلى راکتور‌ها، حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله، گذر از موانع صعب العبور و مهار چاه‌های نفتی را انجام دهند.
علم روز دنیا از دیروز، امروز تا فردا
کیمیا قلم اظهار اضافه می‌کند: امروزه در بسیاری از کشور ها‌ی توسعه یافته کمتر کارخانه‌ای را می‌توان یافت که از ربات استفاده نکند.
استاد مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می‌گوید: این کشور‌ها یکی از اهداف خود را بازی تیم فوتبال ربات‌ها با قوی‌ترین تیم فوتبال انسان در سال دو هزار و پنجاه برنامه ریزی کرده اند که تیم ربات‌ها بدون خطا تیم انسان را شکست دهد.

اما علم رباتیک در کشورمان در چه جایگاهی قرار دارد؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران می‌گوید: علم رباتیک در چند سال اخیر در کشور ما هم رشد خوبی کرده است و در زمینه علم رباتیک ما در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داریم به طوری که ما رتبه چهارم دانش رباتیک جهان را بعد از کشور‌های ژاپن، آلمان و چین داریم.
علم روز دنیا از دیروز، امروز تا فردا
مرتضی موسی خانی می‌افزاید:در مسابقات بین المللی ربوکاپ هم در چند سال اخیر در بیشتر رشته‌ها، ایرانی‌ها بالاتر از کشور‌های پیشرفته ای، چون ژاپن، هلند و آلمان قرار گرفته اند.
موسی خانی می‌گوید: در کنار تیم‌های ایرانی شرکت کننده در مسابقات بین المللی ربوکاپ، تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از پر افتخار‌ترین تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات است.
رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران از جمله عنوان‌های کسب شده تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین را حدود بیست مقام قهرمانی و چندین عنوان دومی و سومی در رقابت‌های ربوکاپ جهانی ذکرکرد.
موسی خانی می‌گوید: در سال هشتاد و پنج تیم‌های شرکت کننده ایرانی در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران به کمتر از هشتاد تیم می‌رسید و این مهم در دو سال اخیر به بیش از یک هزار و پانصد تیم رسیده است.
او، علاقه و توانمندی جوانان ایرانی را مهمترین علت توسعه دانش رباتیک در کشور می‌داند و می‌گوید: مهمترین کاری که باید در این باره انجام شود استفاده از این دانش در صنعت است که این مهم تاکنون به طور جدی صورت نگرفته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اظهار امیدواری کرد: با حمایت مسئولان به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و دفاع و معاونت‌های پژوهشی نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی سهم کشورمان در استفاده کاربردی از این دانش افزایش یابد.
علم روز دنیا از دیروز، امروز تا فردا
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تاکید کرد: در حال حاضر ربات‌های چند ده میلیون دلاری وارد کشور می‌شود که با حمایت بیشتر از طرح‌های پژوهشی و اختراعات انجام شده میتوان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.
موسی خانی، نبود اعتماد و ارتباط متقابل صنایع و صاحبان دانش رباتیک را مهمترین علت استفاده نکردن از این علم در واحد‌های تولیدی می‌داند ومی افزاید: باید ارزش و قابلیت‌های دانش رباتیک کشور را به بهترین روش بیان کرد تا صاحبان صنایع هم برای کاربردی کردن آن اقدام کنند.
علیرضا شیری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و رئیس سابق مرکز تحقیقات مکاترونیک این دانشگاه می‌گوید: دانش رباتیک کشور و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به تایید مراکز معتبر علمی جهان هم رسیده و در این خصوص پرفسور گرهارد کراچمار از اعضای اصلی فدراسیون جهانی ربوکاپ معتقد است: مسابقات بین المللی ربوکاپ که در ایران برگزار می‌شود در سطح جهانی است.
او می‌افزاید: حضور تیم‌های ایرانی بخصوص تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مسابقات جهانی موجب اعتبار بیشتر به مسابقات جهانی شده است.
علم روز دنیا از دیروز، امروز تا فردا
شیری تاکید کرد: ایران با برگزاری ده دوره مسابقه بین المللی ربوکاپ ضمن کسب اعتبار در فدراسیون جهانی، ثابت کرده در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هم با بیان اینکه رباتیک در بیست سال آینده یکی از سه صنعت بزرگ دنیا خواهد بود پیش بینی کرد: تاآن زمان بیش از سی درصد نیروی کار جهان از طریق صنعت رباتیک انجام شود.
قلی پورمعتقد است: اگر کشوری از این تکنولوژی استفاده نکند قادر به رقابت در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد در سطح بین المللی نخواهد بود.
او با بیان اینکه ربات‌ها می‌توانند کار‌های خطرپذیر مانند نظارت بر تأسیسات انرژی هسته‌ای را انجام دهند افزایش تولید، کیفیت و دقت در کار، افزایش سرعت، کاهش هزینه و ضایعات، چند منظوره و خستگی ناپذیر بودن را از دیگر مزایای استفاده از ربات ذکر کرد.
یکی دیگر ازاستادان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می‌گوید: بر اساس تحقیقات و مطالعات سال دو هزار ویازده موسسه Metra Martech، ربات‌ها عامل اصلی اشتغال و رفاه در جوامع بشری خواهند بود.
به گفته امیر غیاثوند: کشور‌هایی که در استفاده از ربات و رباتیک‌کردن صنایع خود پیشتاز بوده‌اند، تولیدات بهتر و بیشتری را به بازار عرضه کرده‌اندو این موضوع بخصوص در صنایع خودروسازی مشهود است.
علم روز دنیا از دیروز، امروز تا فردا
وی اضافه می‌کند: استفاده از ربات در حوزه‌های امنیتی و نظامی، نفت و کمک به زلزله زدگان کاربرد‌های بسیاری دارد؛ لذا باید با برگزاری نشست‌های مشترک با صاحبان صنایع، زمینه استفاده از این علم در صنایع کشور به وجود آید که نقش مهمی در افزایش ظرفیت و کیفیک در واحد‌های تولیدی - صنعتی و کاهش واردات ربات‌ها برای استفاده در صنایع کشور دارد.
حال که درمجامع علمی ودانشگاه‌های معتبر کشورحرکت بسمت علم رباتیک آغاز واستفاده از این علم در سطوح منطقه‌ای، ملی و محلی ضرورتی اجتناب ناپذیر شده است، می‌طلبد مسئولان با نهادینه کردن این فناوری در عرصه‌های مختلف بخصوص در حوزه صنعت گام اساسی بردارند.
علم روز دنیا از دیروز، امروز تا فردا

نظر شما