شناسهٔ خبر: 26850352 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گزارش جام‌جم درباره آمار گیشه تابستانی سینما

کمدی‌ها بشکن می‌زنند

مرور آمار گیشه تابستانی سینمای ایران، خبر از پیشتازی محسوس و حکمرانی فیلم‌های کمدی در برابر فیلم‌های جدی و غیرکمیک می‌دهد و تا اینجا فیلم‌های تگزاس، هزارپا، خجالت نکش و به‌وقت خماری در مجموع 29 میلیارد و 700 میلیون تومان فروخته‌اند که فاصله زیادی با رقم فروش فیلم‌های جدی و غیرکمیکی چون چهارراه استانبول، دارکوب، در وجه حامل، شماره 17 سهیلا و مرداد دارد که مجموعا فقط چهار میلیارد و 570 میلیون تومان فروخته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جامجم، فیلمهای کمدی به سیاق چند سال اخیر گوی سبقت را از فیلمهای جدی ربودهاند و کمتر فیلم جدی را سراغ داریم که توانسته باشد در گیشه پرفروشتر از فیلم کمدی باشد یا دستکم میزان فروش آن به حوالی فیلم کمدی هم رسیده باشد.

میل تماشاگر ایرانی به کمدی با هر سطح و کیفیتی نیاز به ریشهیابی و کارشناسی دارد، اما عجالتا مشکلات اقتصادی کشور و وضع معیشتی مردم و مسائل دیگری که با آن مواجه هستند، نیاز به کمدی و خنده را در آنها تقویت میکند و همین باعث میشود که اگر بتوانند از پس هزینههای سینمارفتن برآیند، تماشای فیلمهای کمدی را نسبت به فیلمهای جدی در اولویت قرار دهند. حالا هرچقدر هم که فیلمهای کمدی ما از استانداردهای لازم این ژانر برخوردار نباشند و به شیوههایی دمدستی، سطحی و مبتذل هم برای خنداندن تماشاگر متوسل شده باشند. در این تابستان هم مردم سینمارو برای دمی دور شدن از مشکلات، بیش از اینکه به دیدن فیلمهای جدی بروند، به فیلمهای کمدی پناه بردهاند و باعث شدهاند آمار فروش این فیلمها بالا برود.

کمدیهای بفروش

فیلم «تگزاس» ساخته سیدمسعود اطیابی که جزو فیلمهای اکران دوم سال بود، به دلیل استقبال خوب تماشاگران هنوز بر پرده سینماهاست و تا اینجا به نوعی پرفروشترین فیلم تابستان هم به حساب میآید. این کمدی با مثلث حمید فرخنژاد، سام درخشانی و پژمان جمشیدی موفق شده 13میلیارد فروش کند. تگزاس که 13 هفته از نمایش آن میگذرد، 65سالن سینما در اختیار دارد.

«هزارپا» ساخته ابوالحسن داوودی با حضور دو کمدین محبوب، رضا عطاران و جواد عزتی تا اینجا حدود 9 میلیارد تومان فروخته و امیدوار است این رقم را در مدت باقیمانده اکران، افزایش دهد. هزارپا با گذشت دو هفته از اکران، در 130 سالن سینما نمایش داده میشود.

خجالت نکش اولین ساخته سینمایی رضا مقصودی، فیلمنامهنویس سینما هم دیگر فیلم کمدی پرفروش این روزهای سینمای ایران است که با نقشآفرینی احمد مهرانفر و شبنم مقدمی، چهار میلیارد و 500 میلیون تومان فروخته. 11هفته از اکران خجالت نکش میگذرد و این فیلم در 50سالن نمایش داده میشود.

«دشمن زن» ساخته کریم امینی و با بازی سام درخشانی هم تا اینجا حدود دومیلیارد و 400 میلیون تومان فروخته است. محصولات پویافیلم به تهیهکنندگی محمدحسین فرحبخش و عبدا... علیخانی هرچند هیچ وقت در فروش رکوردشکنی کنند، اما همیشه توانستهاند گلیم خود را از آب گیشه بیرون بکشند. پنج هفته از اکران دشمن زن میگذرد و این فیلم 60 سالن سینما در اختیار دارد.

«به وقت خماری» ساخته محمدحسین لطیفی هم تا اینجا حدود 800 میلیون تومان فروش کرده است. این فیلم سه هفته است که اکران خود را شروع کرده و در 90 سالن سینما میزبان مخاطبان است. حضور محمدحسین لطیفی که فیلم و سریالهای موفقی چون روز سوم، توفیق اجباری، دودکش و پادری را به عنوان کارگردان در کارنامه دارد و بازیگرانی چون مهدی فخیم زاده، ابوالفضل پورعرب، هومن برق نورد، پوریا پورسرخ و هنگامه قاضیانی و البته نام فیلم از دلایل استقبال از فیلم است!

جدیهای کم فروش

چهارراه استانبول ساخته مصطفی کیایی تا اینجا موفقترین فیلم جدی گیشه تابستان است و توانسته پس از 11 هفته نمایش و در 19 سالن، حدود سه میلیارد و 140 میلیون تومان بفروشد.

دارکوب ساخته بهروز شعیبی هم از معدودفیلمهای موفق جدی در اکران تابستان است و تا اینجا پس از سه هفته نمایش و در 72 سالن سینما موفق شده حدود یک میلیارد و 120 میلیون تومان بفروشد و امیدوار به افزایش این رقم و ادامه استقبال مخاطبان هم باشد.

در وجه حامل ساخته بهمن کامیار است و بازیگرانی چون ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، رعنا آزادی ور و محسن کیایی در آن بازی میکنند، اما این فیلم اجتماعی باوجود پنج هفته نمایش و دراختیار داشتن پنج سالن نمایش تا اینجا حدود 150 میلیون تومان فروش کرده است. «شماره 17 سهیلا» هم یک فیلم اجتماعی دیگر ساخته محمود غفاری و با بازی خوب زهرا داوودنژاد است که باوجود چهار هفته نمایش و 19 سالن سینما حدود صدمیلیون تومان فروخته است. وضعیت «مرداد» هم در تیرماه و تابستان تا اینجا که در گیشه مطلوب نبود و این فیلم حدود 60میلیون تومان فروخته است؛ فیلمی که بازیگران چهرهای چون محمدرضا فروتن و مهتاب کرامتی در آن بازی میکنند. این فیلم اکران خود را از ششم تیر شروع کرده و 15 سالن در اختیار دارد.

خاله قورباغه و دلم میخواد

در اکران فعلی دو فیلم هم هستند که کاملا نمیتوان آنها را در یکی از دو گروه کمدی و جدی دسته بندی کرد؛ دلم میخواد ساخته بهمن فرمانآرا یک فیلم متفاوت اجتماعی است که رویکردی مفرح دارد و در برخی لحظات به کمدی پهلو میزند و خاله قورباغه ساخته افشین هاشمی هم فیلمی عروسکی و کودکانه است با لحظاتی شاد و کمیک. دلم میخواد تا اینجا پس از پنج هفته نمایش و با 41 سالن، یک میلیارد و 370میلیون تومان فروخته و خاله قورباغه هم با سههفته نمایش و 101 سالن سینما حدود 700میلیون تومان فروش کرده است.

علی رستگار

سینما

نظر شما