شناسهٔ خبر: 26850145 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصد طولانی‌ترین خسوف قرن درمیدان امام اصفهان

علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند شامگاه پنجم مرداد امسال، طولانی‌ترین خسوف (ماه گرفتگی) قرن بیست و یکم را در میدان تاریخی امام (ره) اصفهان رصد کنند.

صاحب‌خبر -

رصد طولانی ترین خسوف قرن  را در میدان امام (ره) اصفهانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: پنجم مرداد امسال مصادف با 27جولای 2018 طولانی ‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم اتفاق می افتد ومرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان اقدام به برنامه ریزی برای رصد عمومی این پدیده نجومی در میدان تاریخی امام (ره) اصفهان کرده است.
ابوذر دبیری افزود: رصد خسوف از ساعت 22 شامگاه جمعه پنجم مرداد تا ساعت 2 بامداد شنبه ششم مرداد در میدان امام اصفهان اجرا می شود و در این برنامه، امکان مشاهده و عکاسی از این پدیده نجومی با تلسکوپ برای علاقه ‌مندان فراهم شده است.
وی با بیان اینکه ماه گرفتگی شامل مراحل مختلفی است، افزود: شروع ماه گرفتگی و ورود آن به نیم سایه ساعت 21 و 44دقیقه پنجم مرداد ، آغاز کامل ماه گرفتگی ساعت 15 ثانیه بامداد ششم مرداد، پایان ماه گرفتگی کامل ساعت یک و 43 دقیقه و زمان خروج ماه از نیم سایه ساعت سه و 58 دقیقه بامداد ششم مرداد است.
ماه گرفتگی امسال 6 ساعت و 14 دقیقه طول می کشد که یک ساعت و 43 دقیقه آن مربوط به ماه گرفتگی کامل است.
ماه گرفتگی یا خسوف کامل زمانی اتفاق می افتد که کل ماه وارد سایه کل زمین می ‌شود.

نظر شما