شناسهٔ خبر: 26849468 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس جهاد کشاورزی استان ‌خبر داد:

2 برابر شدن تولید پسته در ‌سمنان ظرف دو سال آتی

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان از پسته به‌عنوان یکی از مهمترین محصولات باغی در این استان نام برد و گفت: ظرف دو سال آینده تولید پسته در این استان تقریبا دو برابر می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ ‌سیدحسن میرعماد با بیان اینکه این محصول مهم باغی ارزش افزوده بالایی دارد ؛ گفت : پسته استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و از این رو می‌توان با صادرات و فرآوری آن علاوه بر ارزآوری بالا، به اقتصاد کشاورزان کشاورزان کمک شایانی کرد.

وی با بیان اینکه از پسته دامغان به عنوان مرغوب‌ترین پسته جهان نام می‌برند، تصریح کرد: پسته از جمله درخت‌هایی است که نیاز آبی کمی دارد لذا توسعه باغات پسته و دیگر محصولات باغی با نیاز آبی کم از اولویت‌های جهاد کشاورزی در استان است.

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان از وجود حدود 12 هزار هکتار باغ پسته بارور در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این بالغ بر هشت‌هزار هکتار نیز نهال پسته در استان کشت شده که ظرف دو سال آتی با به بار نشستن این نهال‌ها و روند رو به رشد توسعه باغات پسته در استان میزان برداشت این محصول ارزشمند در استان پهناور سمنان به دو برابر می‌رسد.

وی با اشاره به نزدیک بودن فصل برداشت پسته در این استان، بیان کرد: بسته به ارقام پسته و دیررس و زودرس بودن آنها فصل برداشت نیز کمی متفاوت است. برداشت ارقام زودرسی همچون شاه‌پسند و پسته بومی از حوالی اواسط مردادماه آغاز می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار کرد: شاه‌پسند، عباسعلی، بومی‌، خنجری، کله‌قوچی اکبری، احمد آقایی، و..از مهمترین ارقام پسته کشت شده در استان هستند.

وی از پسته دامغان به عنوان کیفی‌ترین پسته دنیا نام برد و گفت: عمده باغ‌های پسته استان سمنان در شهرستان دامغان واقع شده که محصولات آن از کیفیت و ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردارند.

میرعماد با اشاره به معضل کم‌آبی در کشور و استان اضافه کرد: درخت‌های پسته در شرایط خشکسالی نیز دوام بسیار بالایی دارند و اگرچه کمبود آب در میزان برداشت محصول آن موثر است اما علی رغم این کاهش محصول، درخت ها می‌توانند به حیات خود ادامه دهند .

این عضو ستاد اقتصاد مقاومتی استان از توسعه باغات به عنوان یکی از سیاست های وزارت جهادکشاورزی یاد کرد و افزود: توسعه باغاتی همچون پسته، زیتون و...که نیاز آبی کمتری دارند و تغییر الگوی کشت از زراعی به باغی علاوه بر صرفه جویی از منابع آبی به افزایش بهره وری و بهبود اقتصاد بهره برداران کمک شایانی می‌کند.

وی از تلاش برای بهینه‌سازی در مصرف آب در بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: در همین ارتباط طی 3 الی ‌4 سال اخیر با توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، اقدامات خوب و ماندگاری در استان صورت گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه دولت با وجود محدودیت‌های اعتباری در این بخش هزینه‌های زیادی کرده افزود: تنها در چند سال گذشته به اندازه همه سال‌های گذشته در این بخش اقدام عملی صورت گرفته‌، به‌طوری که تنها در سال گذشته بالغ بر 670 میلیارد ریال در پروژه‌های آب و خاک استان اعتبار هزینه شده است.

وی از دو برابر شدن مزارع مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری این استان طی دو سه سال گذشته خبر داد و گفت: تنها در یک سال گذشته بیش از هفت‌هزار هکتار از باغات و مزارع استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند.

 

نظر شما