شناسهٔ خبر: 26849207 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مسیر عشق

قدمگاهی در توران پشت؛ پایتخت ملکه ساسانی

نام «توران پشت» یاد سنگ قبر سبزرنگ سابق مرقد امام ثامن(ع) را برای دوستداران حضرتش زنده می‌کند؛ سنگ قبری که از معادن این روستا استخراج شده بود و اکنون در موزه آستان قدس است. اما این روستای شهرستان تفت که حدود صدکیلومتر با یزد فاصله دارد، پیوندی دیرینه با دهمین معصوم(ع) دارد و یکی از قدمگاه‌های شناخته شده امام ثامن(ع) است.

صاحب‌خبر -

در برخی کتب تاریخی ذکر شده این روستا در ابتدا قهستان یا همان کوهستان نام داشته و به فرمان توراندخت ساسانی، دژی در آن بنا شده و مدتی پایتخت این ملکه بوده و در آن دوران نامش به «توراندخت» تغییر کرده است. البته در سالهای اخیر به علت قرار داشتن روستا در ناحیه پشت کوه یزد بار دیگر نام آن تغییر کرده و این بار توران پشت شده است. هم اکنون هم در این روستا و کمی پایینتر از بنای قدمگاه امام ثامن(ع) قلعهای کهن قرار دارد که روستاییان آن را قلعه توراندخت میدانند و مصالح به کار رفته در آن بیانگر قدمت بالایش است. اما بنای قدمگاه توران پشت ساختمان سه اتاقه کوچکی است که کمی از سطح زمین ارتفاع دارد و در ورودی آن درگاهی کوچکی برای گذاشتن کفش ایجاد شده است. درون این بنا نیز بسیار ساده است، به نحوی که همین سادگی بزرگترین جذابیت آن بوده و انسان را ناخودآگاه وارد فضایی معنوی میکند.

اعتقاد شدید مردم توران پشت به این بنا و صاحب آن باعث شده تا در فاصله بین درگاهی و ورودی اتاق اصلی تعدادی از بزرگان این روستا به خاک سپرده شده و سنگ قبرشان بر دیوار ساختمان قرار گیرد. در توران پشت علاوه بر قدمگاه امام ثامن(ع)، آثار تاریخی متعدد دیگری وجود دارد.

رضا سلیماننوری

ایران

نظر شما