شناسهٔ خبر: 26849176 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای؛

دانشگاه اصفهان میزبان یازدهمین جشنواره ملی حرکت شد

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و رییس دانشگاه اصفهان، این دانشگاه میزبان یازدهمین جشنواره ملی حرکت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در مراسم امضای تفاهم‌نامه میزبانی دانشگاه اصفهان برای برگزاری جشنواره ملی حرکت وجود  ۹۰۰۰ انجمن علمی دانشجویی را یکی از پرتعدادترین، متنوع‌ترین و فعال‌ترین تشکل‌های فرهنگی خواند و اظهار کرد: جشنواره ملی حرکت که تجلی‌گاه فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی است، یکی از رخدادهای مهم معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است که سالانه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در این رخداد بزرگ علمی جمع شده و دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: در خواست‌های متعدد دانشگاه‌ها و همچنین دانشجویان برای میزبانی جشنواره نشان از علاقه‌مندی و تمایل دانشجویان و دانشگاه‌ها برای برگزاری و نقش‌آفرینی در این جشنواره است.

دکتر غفاری بر حضور سازمان‌های دولتی و مسئولان در جشنواره تاکید کرد و افزود: سعی خواهیم کرد از سازمان‌هایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخش صنعت، آب، نیرو، مخابرات، بخش‌های اجتماعی و فرهنگی کمک و همکاری بگیریم تا این حلقه اتصال مجموعه‌های علمی تحقق یابد.

وی در خصوص فرآیند انتخاب دانشگاه میزبان، گفت: به دلیل وسعت قابل ملاحظه جشنواره از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و همچنین شرایط خاص مالی و اقتصادی کشور لازم بود با دقت نظر و بررسی‌های دقیق اقدام به انتخاب میزبان شود و همکاران ما در اداره کل امور فرهنگی بر اساس دستورالعمل موجود به بررسی مولفه‌های مورد نظر در دانشگاه‌های متقاضی پرداخته و در نهایت دانشگاه اصفهان به عنوان مناسب‌ترین گزینه انتخاب شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پایان ضمن آرزوی موفقیت این رخداد مهم دانشجویی اظهار امیدواری کرد: این انتخاب آغاز خوبی برای همکاری بیشتر و افزون‌تر این معاونت با دانشگاه اصفهان باشد.

در ادامه مهندس عسکری، مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم به ارائه گزارشی از ارزیابی دهمین جشنواره ملی حرکت و بیان مولفه‌های انتخاب میزبان جشنواره یازدهم پرداخت و گفت: بیست سال از ابلاغ آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشجویی توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت می‌گذرد و سال قبل شاهد برگزاری دهمین دوره جشنواره ملی حرکت بودیم که تجلی کنشگری دانشجویان در عرصه‌های علمی است.

وی حمایت موثر از انجمن و گروه‌های دانشجویی با دستاورد علمی ممتاز، عدم انعکاس و انتقال تجربه فعالیت‌های علمی موفق و تشویق دانشجویان به فعالیت‌های متناسب با اولویت‌ها و نیاز های کشور، ایجاد بستر مناسب برای آشنایی انجمن‌های علمی دانشجویی با سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، جذب دانشجویان موثر و فعال، مستندسازی فعالیت‌های انجمن‌ها در یک سال و ارائه دستاوردهای موفق هر دوره توسط دبیرخانه مرکزی و دانشگاه میزبان، داوری منصفانه و شفافیت در فرایند داوری و شفافیت برنامه‌ها و اهداف جشنواره در بلندمدت را از جمله مهم‌ترین موضوعاتی برشمرد که باید در این دوره از جشنواره به طور جدی به آن پرداخته شود.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم؛ اقتضای دانشگاه‌های نسل سوم را توجه به مفهوم برندینگ و وفاداری به دانشگاه دانست که این جشنواره بایدت در این زمینه تلاش موثر و هدفمندی را پیش گیرد.

وی همچنین تقویت بخش بین‌الملل به معنای واقعی آن در جشنواره را ضروری خواند و آن را به عنوان یکی از موقعیت‌های ممتاز جشنواره در فضایی دانست که دانشگاه‌ها الزام به بین‌المللی شدن دارند.

مهندس عسکری در ادامه با اشاره به اهمیت دانشگاه میزبان و ضرورت وجود زیرساخت‌هایی که بتواند حداکثر رضایت‌مندی را برای شرکت‌کنندگان داشته باشد، اظهار کرد: در بررسی معیارهای ارزیابی دانشگاه میزبان شاخص‌هایی مانند وضعیت کلی دانشگاه، موقعیت دسترسی و سهولت رفت‌وآمد، فضای نمایشگاهی، آموزشی و کاربردی، اسکان، ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی استان، تجربه‌های موفق دانشگاه در برگزاری جشنواره‌های ملی، وضعیت فعالیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی، برآورد هزینه‌های ارائه شده و تیم اجرایی درون دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

دکتر طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز ضمن ابراز خرسندی از انتخاب این دانشگاه به عنوان میزبان یازدهمین دوره جشنواره حرکت ابراز امیدواری کرد که این دانشگاه بتواند به بهترین نحو ممکن جشنواره را برگزار کرده و رضایت شرکت‌کنندگان را تامین کند.

دکتر طالبی افزود: در شرایطی که دانشگاه با مشکل بی‌انگیزگی دانشجویان مواجه است، انجمن‌های علمی می‌توانند وسیله‌ای برای ایجاد انگیزه در آنها باشند.

وی افزود: بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه اصفهان انجام شده است، دانشجویان رشته‌هایی چون تربیت بدنی که ملموس‌تر و میدانی‌تر هستند با انگیزه‌ترین دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه هستند. از این رو اگر در برگزاری این جشنواره رویکردی در پیش بگیریم که جشنواره بتواند رشته‌ها را برای بازدیدکنندگان که عموماً دانشجویان هستند، ملموس‌تر کند می‌تواند این کمبود انگیزه را جبران کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر طالبی حضور دانش‌آموختگان موفق رشته‌های دانشگاهی، دعوت از شرکت‌ها و مدیران موفق، صنایع بزرگ و بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را از جمله مواردی اعلام کرد که می‌توان برای جشنواره برنامه‌ریزی کرد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما