شناسهٔ خبر: 26849011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

با وجود پیشرفت ۲۵ درصدی در ۷ سال

روحانی: اتصال چابهار به راه آهن سراسری کشور در دولت دوازدهم انجام می‌شود

رئیس جمهور گفت: اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و راه‌آهن سراسری در دولت یازدهم شروع شده است و ادامه دارد و حدود ۲۵ درصد این کار انجام شده و جزو طرح‌هایی است که ان شاء الله در دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی سه‌شنبه شب در گزارش خود از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت گفت: جایگاه جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر استفاده کنیم.

اتصال چابهار به راه آهن سراسری تا پایان دولت دوازدهم

رییس جمهور با اشاره به سرمایه گذاری گسترده در زمینه بندرگاه‌ها اظهار داشت: بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه‌گذاری شده و هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت.

دکتر روحانی افزود: ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن در سال می‌رسد و در فازهای بعدی باید به ۸۵ میلیون تن برسد. کشورهای فراوانی هستند که حاضرند در چابهار سرمایه گذاری کنند. مسأله اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و راه‌آهن سراسری مطرح است که این کار در دولت یازدهم شروع شده است و ادامه دارد و حدود ۲۵ درصد این کار انجام شده و جزو طرح‌هایی است که ان شاء الله در دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.

این گفته های رئیس جمهور درحالی مطرح شده که فاز اول مسیر یعنی چابهار- زاهدان از سال ۸۹ تاکنون فقط ۲۵.۷ درصد پیشرفت داشته است و قرار بود در سال ۹۴ این پروژه به بهره‌برداری برسد.

مسیر ترانزیتی قزوین- رشت- آستارا

رییس جمهور گفت: در مسیر ترانزیت قزوین، رشت و آستارا بخشی از مسیر  نهایی شده است. راه‌آهن قزوین به رشت تا پایان امسال طبق برنامه باید افتتاح شود. هزینه راه آهن رشت به آستارا  یک میلیارد دلار است که نیمی از آن را ایران و نیمی را آذربایجان سرمایه‌گذاری می‌کند و این طرح بزودی نهایی می‌شود. تقریبا همه کارهای این طرح انجام گرفته و مراحل نهایی‌ را طی می‌کند.

دکتر روحانی افزود: بحث این است که بخشی از محموله‌های هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه‌آهن حمل شود. یعنی کالاها از بندر عباس به رشت و از آنجا به آستارا منتقل شوند و به راه‌آهن سراسری آذربایجان منتقل گردند. این راه‌آهن بعداً به دریای سیاه هم متصل خواهد شد. بنابراین ایران به معنی واقعی کلمه هاب منطقه‌ای است.

اتصال راه آهن ایران به کشورهای همسایه

رئیس جمهور گفت: راه‌آهن کشور ما به همه کشورهای همسایه متصل خواهد شد. ازبکستان می‌خواهد راه‌آهنی را از طریق افغانستان به راه‌آهن ایران متصل کند. از سوی دیگر راه آهن ایران از طریق خواف به مرز افغانستان رسیده است و از آن طرف می‌خواهیم آن را به عراق متصل کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: اتصال راه آهن هم از جنوب و هم از غرب جزو طرح‌های دولت دوازدهم است. احداث یک راه‌آهن جدید بین ایران و ترکیه غیر از مسیری که  از وان عبور می‌کند، در حال بحث و مذاکره است. بنابراین یکی از ظرفیت‌های مهم کشور برای رشد اقتصادی و تولید و اشتغال، بحث جایگاه ترانزیتی در بخش‌های مختلف است.[۱]

استفاده از سرمایه های عمومی برای تحقق هدف ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی در افق ۱۴۰۴

بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله در افق ۱۴۰۴ کشور باید از ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی برخوردار باشد. در حال حاضر تنها ۱۱ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود دارد. برای رسیدن به سند چشم انداز باید بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر خط ریلی در سال احداث شود.

از آنجا که برای تکمیل  پروژه های ریلی بودجه عمومی دولت نمی تواند پاسخگو باشد و همین باعث به تاخیر افتادن اجرای پروژه های مهم در این زمینه شده است، ضروری است از سرمایه های عمومی برای تکمیل این پروژه ها استفاده شود.

دولت می تواند از طریق قراردادهای BOT اجرای پروژه های ریلی را به بخش خصوصی واگذار نماید. استفاده بهتر از سرمایه های عمومی و همچنین بازار سرمایه می تواند شرایط را برای بهبود تأمین مالی پروژه های ریلی فراهم نماید.

پینوشت:

[۱] : سایت وزارت راه و شهرسازی کد خبر: ۴۲۱۰

نظر شما