شناسهٔ خبر: 26847369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عربستان در هفته‌ای که گذشت|از افشای تصمیم جدید درباره وهابیت تا هشدار درباره بازگشت به دوران قرون وسطا

R36355/P36355/S8,90,1115/CT7 / R36355/P36355/S8,90,1115/CT1

عربستان در هفته‌‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بود که می‌توان به هشدار فعالان و شخصیت‌های حقوق‌بشری مخالف درباره بازگشت عربستان به دوران قرون وسطا تا بازداشت شهروندی که عکس بن‌نایف را منتشر کرده بودو درگیری‌ داخلی میان نیروهای امنیتی سعودی اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت، به‌شرح زیر است:

هشدار فعالان و شخصیت‌های حقوق‌بشری مخالف درباره بازگشت عربستان به دوران قرون وسطایی

«مضاوی الرشید» یکی از بارزترین شخصیت‌های مخالف حکومت سعودی تاکید کرد که عربستان در سایه زمامداری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی روی ثبات و آرامش به خود نخواهد دید.

وی در گفت‌وگو با مجله انگلیسی "میدل ایست آی" در اشاره به بازداشت‌های گسترده علما، فعالان حقوقی و مدنی و بازرگانان در عربستان تصریح کرد: ساکت کردن مخالفان در کوتاه مدت یک راهبرد انتحاری در بلندمدت خواهد بود و حکومت سرکوبگرانه محمد بن سلمان نه تنها باعث ثبات عربستان نخواهد شد بلکه باعث خواهد شد تا مخالفان سلاح به دست بگیرند.

از سوی دیگر فعالان و شخصیت های حقوق بشری عربستان با انتقاد از زمامداری شاه سعودی و فرزندش هشدار دادند که عربستان به سرزمین هراس تبدیل شده و فرزند شاه سعودی این کشور را به دوران های تاریک گذشته باز می گرداند.

یحیی عسیری فعال حقوق بشری عربستانی گفت: مسئولان سعودی از نظارت سازمان های حقوق بشری هراس دارند زیرا چیزی برای پنهان کردن دارند و آن هم سرکوب واقعی زندانیان است.

عبدالله العوده از چهره های دانشگاهی و فرزند سلمان العوده مبلغ عربستانی زندانی در مقاله خود در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: محمد بن سلمان با برپایی یک نظام حکومتی با رویکرد سلطه گرانه ای بیش از نظام های سابق در عربستان، این کشور را به "دوران های تاریکی" باز می گرداند.

افشای تازه‌ترین اقدام بن‌سلمان در زمینه آموزشی

به نظر می‌رسد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای رسیدن به تاج و تخت هیچ ابایی از به چالش کشیدن مبلغان و شیوخ وهابیت ندارد، این در حالی است که وهابیون از همان ابتدای شکل‌گیری حکومت آل سعود نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف این رژیم از طریق مشروعیت بخشی دینی به تمام رفتارها و اقدامات ضد اسلامی آن ایفا کرده و همچنان به این نقش خود ادامه می‌دهند.

بن سلمان در تلاش برای ترسیم یک چهره متفاوت از خود در میان جامعه عربستان به ویژه جوانان و فردی که به دنبال تغییر و ایجاد مدرنیته و مهار قدرت علمای وهابیت و اجرای کامل سبک زندگی غربی در میان جوانان است،‌ ولیعهد سعودی نشان داده است تمام برنامه‌ها و طرح‌هایی را که مشاوران آمریکایی،‌ اروپایی و حتی صهیونیستی‌اش برای وی طراحی کرده‌‌اند، با هدف تکیه بر تخت پادشاهی اجرا می‌کند.

هفته پیش الجزیره قطر گزارش داد : در پی گسترش نفوذ تفکر لیبرالیسم غربی در دستگاه حاکمه سعودی به ویژه با ولیعهدی محمد بن سلمان، دولت عربستان برنامه های آموزشی تحت عنوان " آگاهی اسلامی"(آن هم بر اساس آموزه‌های فرقه وهابیت) را از مدارس حذف کرد.

بر اساس این گزارش،‌وزارت آموزش عربستان در بخشنامه ای اعلام کرد که برنامه های "آگاه سازی"، "مصونیت" و "بیداری" را که در قالب "آگاه‌ سازی اسلامی" در مدارس تدریس می شد، لغو کرده است. این وزارت همچنین همه کمیته های مربوط به آن را منحل کرد.

به نظر می‌رسد اقدامات بن‌سلمان علیه وهابیتی که مهمترین حامی و نهاد مشروعیت‌بخشی به حکومت آل سعود بوده،‌ آینده‌ای مبهمی برای فرقه وهابیتی که محصول انگلیسی برای ایجاد درگیری و فتنه در جهان اسلام است، رقم زده است،‌ رژیمی که برای نشر افکار وهابی بدوی در هر نقطه‌ای تلاش می‌کرد، اکنون به دنبال تبرئه خود از این فرقه جعلی خطرناک است،‌باید پرسید آیا چاقو دسته خود را می‌بُرد؟

تحرکات عربستان برای ضربه زدن به «عمان» از طریق استان «المهره» یمن

هفته گذشته از طرح عربستان برای ضربه زدن به سلطان‌نشین از طریق یمن رونمایی شد، سعودی‌ها بیش از سه سال است با وجود به کارگیری تمام امکانات و تسلیحات پیشرفته آمریکایی اروپایی و حمایت‌های لجستیکی صهیونیستی غربی و به خدمت گرفتن هزاران مزدور از کشورهای فقیر و به اصطلاح ارتش اجاره‌ای در ماجراجویی نظامی خود علیه ملت یمن کاری از پیش نبرده و ناکام مانده‌اند. منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که عربستان سعودی با شعله‌ور کردن آتش درگیری‌ها در المهره از این استان تحت اشغال خود در یمن برای هدف قرار دادن کشور عُمان سو‌ء استفاده می‌کند.

عباس الضالعی تحلیلگر یمنی درباره اهداف سعودی‌ها از سیطره بر استان المهره یمن تاکید کرد سعودی‌ها به دنبال ایجاد مرکزی برای سلفی‌ها در مرزهای سلطان‌نشین عمان برای مقابله با عمان و با هدف شعله‌ور کردن آتش درگیری مذهبی و نیز گشایش گذرگاهی برای صادرات نفت از طریق المهره است. این تحرکات در حالی است که مردم استان المهره یمن مخالف تبدیل شدن استانشان به عنوان سکویی برای هدف قرار دادن عمان هستند، چرا که از نظر آنها، عمان بهترین همسایه برای یمن است و مسقط هیچ فعالیت منفی که به یمن آسیب برساند، انجام نمی‌دهد و روابطش با مردم المهره، تاریخی است و عمان از توسعه استان المهره بدون اینکه به آن خدشه وارد کند،‌حمایت می‌کند.

اخیرا یک رسانه روسی به نقل از منابع یمنی از عقب‌نشینی غیرمنتظره نظامیان متجاوز سعودی از فرودگاه غیرنظامی الغیظه در استان المهره در شرق یمن در پی تظاهرات مردم این منطقه و درخواست آنها برای خروج اشغالگران خبر داده بود.

یک منبع در کمیته ساماندهی تظاهرات و اعتصاب مردمی در استان المهره در شرق یمن به اسپوتنیک گفته بود عقب نشینی نظامیان سعودی در پی توافق با مقامات محلی و اعتصاب کنندگان صورت گرفته است.

این منبع افزود فرمانده نظامیان سعودی، توافق‌نامه‌ای را با فرمانده پلیس استان امضا کرد، بر اساس این توافق، نظامیان متجاوز سعودی از این فرودگاه عقب‌نشینی کرده و فرودگاه تحت مدیریت غیرنظامی قرار می‌گیرد و گذرگاه مرزی با سلطان‌نشین عمان هم به مقامات محلی و امنیت داخلی واگذار می‌شود. با این حال سعودی‌ها طولی نکشید که این توافق را با اشغال یک منطقه در این استان نقض کردند.

چالش بزرگ عربستان در ادامه جنگ و متوسل شدن به مزدوران کم سن و سال

حکومت سعودی که بیش از سه سال است با تشکیل ائتلافی، جنگ تمام عیاری را علیه ملت یمن به راه انداخته و تا کنون نتوانسته اهداف خود را به پیش ببرد،‌ با معضل بزرگی به نام کمبود نیرو در این جنگ روبرو شده به طوری که برخی منابع از متوسل شدن این رژیم به سربازگیری از افراد کم سن و سال روی آورده است به عبارت دیگر تلفات نیروهای ارتش و گارد ملی سعودی در جنگ علیه یمن موجب شده است مسئولان سعودی به منظور تامین نیرو به سربازگیری مزدوران کم سن و سال متوسل شوند.

حملات سنگین نیروهای یمنی در نقاط مرزی به ارتش سعودی و تلفات این نیروها سبب کمبود نیرو و ضعف بی سابقه در ارتش سعودی شده است تا جایی که در طول چند ماه گذشته عربستان به ناچار نیروهای کم سن و سال و بدون تجربه را جذب کرده است.از سوی دیگر بسیاری از افسران به دلیل اینکه جنگ را بیهوده می دانند، انگیزه ای برای نبرد ندارند و بسیاری از گزارش ها حاکی از یاس و ناامیدی در بین آنان و بی انگیزگی برای نبرد و دفاع است.

این در حالی است که حکومت سعودی مزدوران زیادی را از کشورهای فقیر همچون سودان با پرداخت پترودلار به خدمت گرفته که تاکنون متحمل تلفات زیادی شده‌‌اند به طوری که مردم و محافل مخالف حکومت عمر البشیر خواستار پایان یافتن حضور نظامیان سعودی در کشتار مردم یمن و بازگشت آنها به کشورشان شده‌‌اند، سعودی‌ها حتی از شرکت امنیتی بلک واتر آمریکا هم برای مشارکت در جنگ علیه ملت یمن کمک گرفته‌اند اما از هیچ یک از این اقدامات خود نتیجه‌ای نگرفته‌اند و روزی نیست که خبری از تلفات نظامیان سعودی در مرزهای مشترک با یمن در عملیات نفوذی و منحصر به فرد رزمندگان یمنی منتشر نشود.

درخواست معارضان سوری از بن‌سلمان برای سفر به تل‌آویو

هفته گذشته عصام زیتون از معارضان سوری از ولیعهد سعودی خواست با تسریع در روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به تل‌آویو سفر و در کنیست(پارلمان) رژیم سخنرانی کند.

ایدی کوهین خبرنگار صهیونیست ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد این معارض سوری را که به مناطق اشغالی سفر کرده است،‌همراهی می‌کند. در این ویدئو زیتون از رژیم صهیونیستی و آنچه مردم آن به زعم خود توصیف کرده، تمجید می‌کند و خواستار عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی و اشغالگران قدس می‌شود.

اعتراف صهیونیست‌ها به ناتوانی عربستان در شکست انصارالله یمن

روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی در تحلیلی به تشریح دلایل ناتوانی ارتش‌های عربستان و امارات در غلبه بر نیروهای انصارالله یمن پرداخته است.

این رسانه با اشاره به ناتوانی عربستان و امارات در شکست نیروهای انصارالله یمن نوشته این دو کشور صاحب مراکز نظامی مدرن هستند و سالانه میلیاردها دلار صرف خرید سلاح می‌کنند اما گروهی از جنگجویان پارتیزانی مقابلشان ایستاده‌اند.

هاآرتص با اشاره به پول‌هایی که عربستان برای خرید تجهیزات نظامی صرف می‌کند، آورده بود: «طبق گزارش "موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم" عربستان سعودی در سال 2017 با بودجه نظامی 69.4 میلیارد دلار سومین جایگاه را از لحاظ مخارج نظامی به خودش اختصاص داد. این اندیشکده همچنین عربستان سعودی را به عنوان دومین واردکننده بزرگ سلاح در سال‌های 2015 و 2016 معرفی کرد و تصریح کرد که این هزینه‌ها ظرف 6 سال گذشته، بیش از 200 درصد افزایش پیدا کرده‌اند.»

هاآرتص در ادامه، اما به ضعف‌های نظامی عربستان سعودی اشاره کرده است. این روزنامه می‌نویسد: «با وجود این، محدودیت‌های نظامی عربستان سعودی هم زبانزد است. عربستان، با وجود بودجه‌ها و خریدهای هنگفت نظامی گرفتار عدم تجربه، وابستگی به آمریکا در زمینه سوخت‌گیری مجدد و بازتامین (قطعات) و کمبود سرمایه‌های انسانی است.»

شکست عربستان در جنگ سایبری با یمن

حمله پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در ریاض شکست دیگری در کارنامه حکومت سعودی در جنگ علیه ملت یمن ثبت کرد، محمد علی الحوثی این حمله را بیانگر موفقیت در جنگ الکترونیک با متجاوزان قلمداد کرده بود، آن هم در مقابل رژیمی که به پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکایی اروپایی مجهز است.

به گفته الحوثی،‌رسیدن این پهپاد به تاسیسات آرامکو در ریاض همچنین تاکید می کند که این عملیات بعد از جمع آوری اطلاعات توسط پهپادهای شناسایی و مشخص کردن هدف بدون آگاهی رژیم سعودی از آن صورت گرفت. در مرحله بعدی حمله پهپادی انجام شد که یک پیروزی تمام عیار به شمار می رود.

البته مسئولان شرکت آرامکو با اذعان به آتش‌سوزی در پالایشگاه خود منکر حمله پهپادی ارتش یمن شده بودند.

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن حمله پهپادی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور به شرکت نفتی آرامکوی سعودی در شهر ریاض را تجربه‌ای موفق و ویژه توصیف کرد.

عربستان پنج کشتی جنگی از اسپانیا می‌خرد

هفته گذشته رسانه رسمی سعودی از مشارکت شرکت صنایع دفاعی سعودی با شرکت اسپانیایی ناوانتیا برای ساختن کشتی‌های جنگی خبر داد که این دو شرکت پروژه ساخت کشتی‌ها را از پاییز آتی آغاز کرده و تا سال 2022 میلادی اولین کشتی تحویل سعودی‌ها خواهد شد.

سفر وزیر کشور لبنان به عربستان

نهادالمشنوق وزیر کشور لبنان(وابسته به جریان المستقبل) هفته گذشته در یک سفر رسمی وارد عربستان شد و با مقامات امنیتی سعودی دیدار کرد، دیدار با وزیر کشور، رئیس سازمان اطلاعاتی و دستگاه امنیتی سعودی از جمله دیدارهای المشنوق بوده است. این سفر در حالی انجام شده است که روابط عربستان و لبنان در پی استعفای ناگهانی سعدالحریری نخست وزیر لبنان در آبان سال گذشته رو به وخامت نهاد تا جایی که میشل عون رئیس جمهوری این کشور به صراحت گفته بود که حریری در ریاض به گروگان گرفته شده است و کار به جایی رسید که فرانسه هم برای آزادی حریری دخالت کرد.

افشای مسئول امنیت شخصی محمد بن سلمان

هاوارد واینمن تحلیلگر سیاسی آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه ام اس ان بی سی فاش کرده بود که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ماموریت حفظ امنیت شخصی خود را به طور کامل به سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی(موساد) واگذار کرده است.

علت واگذاری این مسئولیت به موساد هم کاملا روشن است، بن سلمان هیچ اعتمادی به ارتش و نیروهای امنیتی سعودی ندارد و به خوبی می‌داند که شاهزادگان و امیران سعودی هیچ دل خوشی از وی ندارند. ولیعهد سعودی برای درامان ماندن از هرگونه سوء‌ قصد و یا کودتا در آینده با توجه به خشم و نارضایتی فزاینده در خاندان حاکم به موساد صهیونیستی متوسل شده است.

پناه بردن بن سلمان به موساد هم با توجه به رویکرد آشکار وی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی عجیب و دور از انتظار نیست به ویژه با توجه به نقشی که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بن سلمان در پیشبرد توطئه خطرناک علیه ملت فلسطین موسوم به معامله قرن درنظر گرفته است.

جوسازی مجدد الجبیر علیه ایران

هفته گذشته عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی بار دیگر به اتهام‌زنی و جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت. الجبیر در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه بدون توجه به جنگ ویرانگر آل سعود علیه ملت یمن و همچنین نقش غیرقابل انکار سعودی در تشکیل گروه‌های تروریستی و حمایت از تروریسم در منطقه مدعی شد که ایران باید برای کاهش تنش میان ریاض و تهران،‌سیاست‌‌های خود را تغییر دهد. رژیم سعودی در سال 2016 و پس از اعدام شیخ النمر روحانی برجسته شیعی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

درگیری داخلی میان نیروهای امنیتی سعودی

هفته گذشته یک حادثه امنیتی در عربستان رخ داد که سبب نگرانی مقامات رژیم شد و آن درگیری میان نیروهای امنیتی در یک پاسگاه مرزی در نجران بود که طی آن یکی از نیروهای امنیتی به سوی دیگر همکاران خود تیراندازی کرد .

به گفته سخنگوی پلیس منطقه نجران، این درگیری سه کشته و دو زخمی به جا گذاشته است.

دو هفته پیش هم منطقه القصیم در شمال شرقی عربستان شاهد حمله مسلحانه به یک ایست بازرسی بود که به کشته شدن یک نیروی امنیتی و یک تبعه خارجی منجر شد.

سفر هیئت اطلاعاتی سعودی به مناطق اشغالی

هفته گذشته یک هیئت اطلاعاتی مشترک از سوی عربستان و امارات متشکل از هزاع بن زاید رئیس سازمان اطلاعات امارات و خالد بن حمیدان رئیس سازمان اطلاعات سعودی برای سومین بار طی دو ماه اخیر برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی به مناطق اشغالی سفر کرد. این سفر در حالی صورت گرفت که روابط و همکاری‌ میان برخی رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی و همدستی و خیانت این رژیم‌ها علیه مسئله فلسطین به بیشترین میزان خود رسیده است.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن هم تاکید کرده بود که رژیم سعودی، هزینه تجاوزات نظامی صهیونیست‌ها به نوار غزه را پرداخته است.

افشای اقدام محمد بن سلمان علیه مادرش

هفته گذشته روزنامه ال موندو اسپانیا فاش کرده بود محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از چند سال پیش مادرش، « فهدة بنت فالح» را با دستور مستقیم در حبس خانگی قرار داده است و هیچ کس جز با اجازه محمد بن سلمان نمی‌تواند با وی دیدار کند.

این موضوع بعد از آن اتفاق افتاد که مادر بن سلمان در قدرت پسرش برای تحمل مسئولیت حاکمیت در عربستان ابراز تردید کرد. محمد بن سلمان نگرانی‌هایی در خصوص تاثیرگذاری فهدة بنت فالح بر تصمیمات شاه عربستان داشت که در حال حاضر اوضاع جسمی مناسبی ندارد.

این گزارش در ادامه به تصمیم مقامات عربستان برای رفع ممنوعیت از رانندگی زنان در این کشور اشاره و تاکید کرد که این تصمیم نمی‌تواند بر اوضاع نابسامان زنان در عربستان سرپوش بگذارد.

عربستان در صدر واردکنندگان تسلیحات آمریکا

هفته گذشته گزارشی از سوی مرکز بین‌المللی مطالعات صلح استکهلم منتشر شد مبنی بر اینکه حکومت سعودی در صدر فهرست وارد کنندگان تسلیحات از آمریکا از سال 2010 به بعد قرار داشته است.

مخالفت یک کشور آفریقایی با خواسته عربستان درباره قطر

فیصل موسی سفیر آفریقای جنوبی در دوحه از فشارهای گسترده پادشاهی سعودی و امارات بر کشورش برای قطع روابط با قطر پرده برداشت، اما به گفته وی آفریقای جنوبی این فشارها را رد کرده و تسلیم آن نشده است،‌چرا که این خواسته سعودی اماراتی با ارزش‌هایی که نلسون ماندلا رهبر فقید این کشور مبنی بر عدم دخالت در امور دیگران دارد، منافات دارد.

تصمیم ملک سلمان درباره کویت

شورای وزیران سعودی سه شنبه هفته گذشته در نشستی در کاخ السلام جده به ریاست ملک سلمان با تشکیل شورای هماهنگی سعودی کویتی موافقت کرد.

حکومت سعودی طی برهه اخیر برای تسهیل هماهنگی و همکاری مشترک با کشورهای امارات، مصر و عراق، شورای هماهنگی سیاسی و اقتصادی با این کشورها تشکیل داده است.

اعدام یک تبعه لبنانی در عربستان

دستگاه‌های امنیتی سعودی هفته گذشته یک تبعه لبنانی را اعدام کردند. وزارت کشور سعودی مدعی شده بود که این شهروند لبنانی به خاطر قاچاق مواد مخدر اعدام شده است. سازمان‌‌های حقوق بشری همواره از رژیم سعودی به خاطر اعدام شهروندان و اتباع خارجی به بهانه‌‌های مختلف انتقاد کرده‌اند، حکومت سعودی از نظر میانگین اعدام سالیانه در رده سوم جهانی قرار دارد.

انتقاد یک مبلغ سعودی از هیئت تفریحات و سرگرمی

احمد السویدی از مبلغان سعودی به شدت از هیئت تفریحات و سرگرمی سعودی انتقاد و آن را به ترویج فساد و فتنه در سرزمین حرمین شریفین متهم کرد، این انتقاد پس از آن صورت گرفت که یک دختر سعودی در حالی که نقاب به صورت زده بود، فردی به نام ماجد المهندس را در مراسمی به آغوش کشید.

انتقاد بین‌ المللی از مدیریت حج سعودی

هیئت بین المللی نظارت بر نحوه مدیریت سعودی بر حرمین شریفین، سیاست و رویکرد مقامات سعودی در زمینه حج و عمره بر اساس تمایلات و خواسته‌هایشان و سوء‌ استفاده سیاسی از آن محکوم کرد.

این نهاد که دفتر آن در جاکارتا قرار دارد، در بیانیه‌ای اقدام سفارت سعودی در تونس در دادن روادید حج به یک جوان تونسی و مادرش تنها به خاطر انتشار توئیتی در تمجید از تیم ملی فوتبال عربستان را تقبیح کرد.

این نهاد به سریال طولانی سوء‌ استفاده حکومت سعودی از روادید حج و عمره در راستای اهداف و برنامه‌های سیاسی و خرید سیاستمداران و روزنامه‌نگاران کشورهای اسلامی اشاره کرده است.

وخامت حال «سفرالحوالی» مبلغ سعودی

فعالان سعودی در فضای مجازی از وخیم شدن وضعیت جسمانی «سفر الحوالی» مبلغ سعودی خبر دادند، نیروهای امنیتی سعودی اخیرا الحوالی را در حالی که بیمار بود، بازداشت کردند.

فعالان سعودی همچنین از مرگ محمد بانی الرویلی العنزی هنرمند سعودی در داخل زندان خود در عربستان خبر دادند.

اقدام توهین‌آمیز شرکت ارتباطات عربستان

شرکت ارتباطات سعودی(stc) در اقدامی بی‌سابقه، مسجدی را به مقر و دفتر خود تبدیل کرد، این مسجد در منطقه القصیم قرار دارد و شرکت ارتباطاتی سعودی به بهانه‌ای اینکه ساختمان اصلی شرکت در دست بازسازی است، این مسجد را به مقر خود تبدیل کرد .

توقف فعالیت‌های وهابیت در نجد و آزاد شدن آن در مناطق شیعه‌نشین

منابع سعودی هفته گذشته از دستور محمد بن سلمان ولیعهد رژیم مبنی بر توقف تمام فعالیت‌های وهابیت در کشور عربستان به استثنای مناطق شیعه‌نشین پرده برداشتند. کارشناسان این اقدام را گامی برای تحکیم قدرت و سیطره وهابیون تندرو در مناطق شیعه‌نشین به ویژه در قطیف و الاحساء و همچنین نجران دانسته‌اند که این گام ادامه سیاست‌های طایفه‌ای حاکمان عربستان و هدف قرار دادن اقلیت شیعیه را افشا می‌‌کند. این منابع متن دستور سری بسیار فوری صادره از سوی وزارت امور اسلامی و اوقاف و ارشاد شاخه منطقه القصیم به تمام ادارات و دفاتر و مراکز مرتبط با آن را منتشر کرده‌اند که بر توقف فعالیت‌های تبلیغی و سخنرانی وهابیون در این مناطق تصریح می‌کند.

بازداشت شهروندی که عکس محمد بن نایف را منتشر کرد

فعالان سعودی از دستگیری شهروندی به نام عوید العوید خبر دادند که تصویری از محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده سعودی را نشان می‌دهد که در حال رانندگی است، العوید در زیر این عکس نوشته است خداوند تو را حفظ کند. این عکس به مذاق بن سلمان خوش نیامده و دستور بازداشت فردی را که اقدام به انتشار عکس بن نایف کرده است، صادر کرد.

افزایش هزینه‌های درمانی و وضعیت نابسامان بیمارستان‌ها در عربستان

منابع سعودی هفته گذشته از افزایش هزینه‌های درمانی و پزشکی از جمله بیمه درمانی و همچنین وضعیت نابسامان و بدتر شدن خدمات رسانی به بیماران خبر دادند.

در نشانه‌ای که به وضعیت نابسامان خدمات بهداشتی در بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی عربستان را نشان می‌دهد، وزارت بهداشت سعودی از برخی دلایل خبر داد که بیمارستان‌های وابسته به آن در بسیاری از مناطق را مجبور کرده است از پذیرش بیماران عذرخواهی کرده و آنها را به بیمارستان‌های دیگر ارجاع دهند.

 

این وزارت در گزارشی اعلام کرد که بیمارستان‌های وابسته به آن در 20 منطقه از پذیرش دو هزار بیمار خودداری کرده و آنها را به بیمارستان‌های دیگر ارجاع داده‌‌اند.

از سوی دیگر منابع سعودی از افزایش از آمار قربانیان اشتباهات پزشکی در بیمارستان‌های عربستان خبر داده‌اند به طوری که بسیاری از بیماران به سبب این اشتباهات در بیمارستان‌ها، به طور کامل فلج شده یا به کما رفته یا جان خود را از دست داده‌‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما