شناسهٔ خبر: 26845333 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گره اس 400 روسیه و اف 35 آمریکا در ترکیه کورتر شد

تهران – ایرنا – جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا به کنگره در مورد توقف انتقال جنگنده های اف 35 به ترکیه به نشانه مخالفت با برنامه این کشور برای خرید سیستم دفاع موشکی اس 400 از روسیه، هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای بلومبرگ با اعلام این خبر افزود: متیس ماه جاری در نامه ای سربسته به قانونگذاران مذاکره کننده لایحه های دفاعی سال 2019 نوشت که در این زمان با حذف ترکیه از برنامه خرید اف 35 مخالف است.
وی اعلام کرد که این اقدام خطر اختلال در زنجیره تامین عرضه بین الملل را دارد، هزینه ها را افزایش می دهد و تحویل جنگنده ها را به تاخیر می اندازد.
این تارنما ادامه داده است: نسخه های پیش نویس سنا در باره سیاست و لوایح بودجه وزارت دفاع، انتقال جنگنده اف 35 به ترکیه را بخاطر خرید سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس 400 از روسیه و دستگیری اندرو برونسون کشیش آمریکایی متوقف می کند.
متیس به قانونگذاران آمریکایی یادآور شده که ترکیه یکی از هشت شریک اصلی بین المللی اف 35 و 1.25 میلیارد دلار نیز برای توسعه جنگنده های خود سرمایه گذاری کرده است.
بلومبرگ یادآور شد: ترکیه در زمان رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان برنامه خرید حدود 100 جنگنده اف 35 را دارد تا به عنوان بزرگترین مشتری این جنگ افزار به انگلیس و استرالیا ملحق شود. حداقل 10 شرکت ترکیه ای قطعات و اجزایی از جمله نمایشگرهای کابین خلبان را برای دیگر شرکا تولید می کنند.
متیس 16 تیر در نامه ای به مک تورنبری رئیس کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان نوشت: اگر امروز زنجیره تامین ترکیه دچار اختلال شود، منجر به وقفه در تولید یک جنگنده شده و تحویل 50 الی 75 جت را به تاخیر می اندازد و تقریبا 18 تا 24 ماه برای تامین قطعات ساخت شرکت های ترکیه ای زمان صرف می شود.
متیس نوشت که «با نگرانی های کنگره برای توده اقتدارگرایی در ترکیه و تاثیر آن بر حقوق بشر و حاکمیت قانون موافقم. دولت (آمریکا) با این مسائل و اتهام بالقوه اس 400 به آنکارا فشار می آورد.»
اروپام**3234**1516

نظر شما