شناسهٔ خبر: 26843558 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان/

«فن‌آورد» تلویزیونی برگزار می‌شود

مسابقات مهارت سنجی فن‌آورد که با ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، به تلویزیون می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛برای یک کارافرین از گرداننده یک واحد تولیدی  تا یک شرکت دانش بنیان، شاید هیچ چیز آزاردهنده تر از وجود یک پرسش یا مسئله بدون پاسخ نباشد. هیچ چیز به اندازه یافتن پاسخی نوآورانه و خلاقانه که کسب و کار را به سوی پیشرفت رهنمون کند دشوارتر!

مسابقات مهارت سنجی فن‌آورد که با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان برگزار می‌شود، راه را برای رسیدن مشکلات به راه حلشان پیدا کرده و یک زمینه‌ای فراهم آورده است تا مسئله ها بتوانند به پاسخهایشان برسند؛ پاسخهایی که از ذهن خلاق و نوآور  نخبه ها و جوان های ایرانی برای صعب العبورترین و حل نشدنی ترین مسائل حوزه کسب و کار بیرون آمدند.

شرکت‌کنندگان این دوره از فن‌آورد در قالب یک برنامه تلویزیونی به رقابت می پردازند تا در نهایت بهترین پاسخ‌ها بتوانند به حل مسئله ها در کسب و کارهای حوزه مدیریت هنر و فناوری اطلاعات و ارتباطات بشتابند.

فن‌آورد به گفته گردانندگانش تنها یک رقابت نیست! یک اعتقاد است، اعتقاد به اینکه وقت آن شده ‌است که استعداد و تخصص افراد، آینده را رقم بزند نه مدرک و نمره آنان و از این مسیر، تلاش می‌کند تا با روشی نوین و منحصر به فرد، مهارت‌های تخصصی و استعداد افراد را در رقابتی جذاب و چالش برانگیز محک زده و بهترین‌ها را شناسایی و حمایت کند.

 برگزاری فن‌آورد در قالب برنامه تلویزیونی

حسین قدسی زاده دبیر اجرایی این مسابقات به برگزاری چهارمین دوره این مسابقات اشاره می‌کند: این مسابقات از زمستان سال 1396 در 3 حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت آغاز شده است. هر کدام از این 3 رشته، در زیرشاخه‌ها و رشته‌های مختلف برگزار می شود. مثلاً بخش مدیریت با رشته های کارآفرینی، سرمایه گذاری هوشمند، بازی آفرینی(Gamification) و مسئله یابی و بخش هنر در دو بخش اصلی گرافیک و معماری برگزار می‌شود که گرافیک دارای ۵ زیرشاخه است. در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباط نیز شرکت کنندگان در رشته‌های برق و الکترونیک، داده کاوی، برنامه نویسی کامپیوتر، برنامه نویسی تلفن هوشمند و جستجوی هوشمند منبع باز (OSInt) به رقابت می پردازند.

قدسی‌زاده، با بیان این‌که در فن‌آورد چهارم مرحله حضوری برای نخستین بار به صورت تلویزیونی برگزار می  شود، ادامه می‌دهد: این مسابقات در مجموع با ۱۶ رشته کار خود را آغاز کرد و به مرحله نهایی رسید که 13 رشته در نهایت قابلیت ورود به بخش تلویزیونی را داشتند و بر همین اساس، برنامهریزی شد تا فرآیند به صورت یک مسابقه تلویزیونی برگزار شود.

بستری برای رویارویی راه‌کارها و مسأله‌ها

دبیر اجرایی این مسابقه، به فرآیند برگزاری فن‌آورد اشاره می‌کند: این‌گونه است که بعد از اعلام فراخوان، متقاضیان از طریق سایت ثبت نام می‌کنند. کارفرمایان، شرکت‌ها و صاحبان کسب‌و کار ها مسائلی را که اولاً بر اساس نیاز واقعی آنان بود و در حل آن دچار مشکل هستند یا توانایی حلشان را نداشتند یا راه‌حل‌های موجود برای آنها مقرون به صرفه نبود، در بستر این سایت و فراخوان اعلام می کنند.

به گفته قدسی‌زاده، فناورد یک پلتفرم چند وجهی است که از یک‌سو صاحبان کسب و کارها و سرمایه گذاران اعم از خصوصی و دولتی و از سوی دیگر جامعه متخصص و نخبگان کشور در آن حضور دارند.

قدسی‌زاده، مهم‌ترین مزیت این مسابقات را رسیدن به پاسخ‌های متنوع و کارآمد و قابلیت انتخاب به صاحبان کسب و کارها می‌داند و ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مزیت این رقابت برای شرکتها و صاحبان کسب و کارها این است که اگر آن‌ها بخواهند این تعداد از پاسخ‌ها را داشته باشند و در نهایت از میانشان بهترین را انتخاب کنند باید هزینه زیادی را متحمل شوند اما فن‌آورد زمینه ارائه شدن پاسخ‌های گوناگون به یک مسأله را فراهم می‌کند.

ارائه 299 پاسخ برای مسأله‌ها

این فعال حوزه فناوری با بیان این‌که فن‌آورد، بستری را فراهم کرده است تا در این دوره، برای هر مساله ده‌ها پاسخ ارائه شود، بیان می‌کند: برای هر رشته در مرحله اینترنتی داوری اولیه انجام شده و در نهایت ۷ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است.

فن آورد چهارم یک ویژگی دیگر نسبت به سل‌های پیشین داشت و امسال در نخستین بخش از مرحله حضوری، تیم‌ها یک روز در پارک فناوری پردیس، گرد هم آمدند و درکنار متخصصان کسب و کار و به اصطلاح راهبرها،  با نقاط قوت طرح ها و ضعف های شان آشنا شدند، پس از آن در یک فرصت ۷ تا ۱۰ روزه فرصت داشتند تا راهکارشان را اصلاح کنند، کاستی‌ها را رفع کنند و بهبود دهند.

حضور 7 تیم در مرحله داوری نهایی

قدسی‌زاده به حضور 7 تیم در مرحله داوری نهایی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در هر رشته 7 تیم در مقابل سه داور طرح های خود را ارائه می‌دهند که ترکیب این داوران شامل یک داور از جامعه دانشگاهی، یک داور تخصصی و یک داور تصمیم ساز در حوزه صنفی است.

 مرحله حضوری که به صورت تلویزیونی برگزار می شود، دو بخش دارد که در بخش اول، صاحبان راهکارها راه حل های خود را ارائه می دهند و بخش دوم به پرسش و پاسخ حول معیارهای طراحی شده برای سنجش آثار اختصاص دارد.

به گفته دبیر اجرایی مسابقات مهارت سنجی فن‌آورد، در نهایت سه پاسخ برتر معرفی می‌شوند و ضمن آن‌که صاحب راهکار تقدیر می‌شود و صاحب کسب و کار مشکل خود را حل شده می‌بیند، زمینه ‌گیری شبکه از ارتباطات بین کارفرمایان و  افراد توانمند در حوزه‌های تخصصی ایجاد می شود.

استقبال 14هزار نفری از فن‌آورد

قدسی‌زاده با بیان این‌که جنس راهکارها و پرسش‌ها الزاماً از جنس های‌تک نیست می‌گوید: این‌ مسأله‌ها یا راه‌کارهایشان الزما از فناوری های پیشرفته نیست و ممکن است از جنس مسئله یابی و فنی باشد؛ زیرا رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت، صرفاً معطوف به فناوری هایتک نیست و ممکن است جوانب بازار را مد نظر قرار دهد. مهمتر از این ‌که یک راه‌کار تا چه اندازه مبتنی بر فناوری پیشرفته باشد این است‌که چه مسئله‌ای را از مشکلات کشور حل می‌کند.
دبیر اجرایی فن‌آورد از استقبال خوب کارفرمایان نسبت به این مسابقات را قابل توجه می‌داند و می‌گوید: در دور نخست این مسابقات ۶۰۰ نفر ، دور دوم ۳۵۰۰ نفر و در دور سوم ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در فن‌آورد شرکت کردند؛ اما در این دوره بیش از ۱۴ هزار نفر جزو شرکت‌کنندگان این مسابقه هستند و این استقبال، نشان دهنده اعتماد کسب و کار ها سازمان‌ها و سرمایه گذاران از به این رویه برای پیدا کردن راهکارهای مناسب و تخصصی و نخبگان جوان و افراد متخصص و خلاق برای اثرگذاری در حل مسأیل حوزه کسب و کارهای دانش بنیان و فناور است.

برگزاری فن‌آورد در قالب برنامه تلویزیونی
حسین قدوسی دبیر اجرایی این مسابقات به برگزاری چهارمین دوره این مسابقات اشاره می‌کند: این مسابقات از زمستان سال 1396 در 3 حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت آغاز شده است. هر کدام در این 3 رشته، در زیرشاخه‌ها و رشته‌های مختلف برگزار می شود. مثلاً بخش مدیریت با رشته های کارآفرینی، سرمایه داری هوشمند، بازی آفرینی و حل مسئله و بخش هنر در دو بخش اصلی گرافیک و معماری برگزار می‌شود که گرافیک دارای ۵ زیرشاخه است.
قدوسی، با بیان این‌که فن‌آورد چهارم مرحله حضوری برای نخستین بار به صورت تلویزیونی برگزار می  شود، ادامه می‌دهد: این مسابقات در مجموع با ۱۶ رشته کار خود را آغاز کرد و به مرحله نهایی رسید که 13 رشته در نهایت قابلیت ورود به بخش تلویزیونی را داشتند و بر همین اساس، برنامهریزی شد تا فرآیند به صورت یک مسابقه تلویزیونی برگزار شود.

بستری برای رویارویی راه‌کارها و مسأله‌ها
دبیر اجرایی این مسابقه، به فرآیند برگزاری فن‌آورد اشاره می‌کند: این‌گونه است که بعد از اعلام فراخوان، متقاضیان از طریق سایت ثبت نام می‌کنند. کارفرمایان، شرکت‌ها و صاحبان کسب‌و کار ها مسائلی را که اولاً بر اساس نیاز واقعی آنان بود، در حل آن دچار توانایی حلشان را نداشتند یا راه‌حل‌های موجود برای آنها مقرون به صرفه نبود، در بستر این سایت و فراخوان اعلام میکنند.
به گفته قدوسی، فناوری یک پلتفرم چند وجهی است که از یک‌سو صاحبان کسب و کارها و سرمایه گذاران اعم از خصوصی و دولتی و از سوی دیگر جامعه متخصص و نخبگان کشور در آن حضور دارند.
قدوسی، مهم‌ترین مزیت این مسابقات را رسیدن به پاسخ‌های متنوع و کارآمد و قابلیت انتخاب به صاحبان کسب و کارها می‌داند و ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مزیت این رقابت برای شرکتها و صاحبان کسب و کارها این است که اگر آن‌ها بخواهند این تعداد از پاسخ‌ها را داشته باشند و در نهایت از میانشان بهترین را انتخاب کنند باید هزینه زیادی را متحمل شوند اما فن‌آورد زمینه ارائه شدن پاسخ‌های گوناگون به یک مسأله را فراهم می‌کند.

ارائه 299 پاسخ برای مسأله‌ها
این فعال حوزه فناوری با بیان این‌که فن‌آورد، بستری را فراهم کرده است تا در این دوره، بیش از ۲۹۹ پاسخ ارائه شود، بیان می‌کند: تا داوری از میان این ۲۹۹ اثر انجام شود و این دوره با انجام این داوری در نهایت ۷ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است.
فن آورد چهارم یک ویژگی دیگر نسبت به سال‌های پیشین داشت و امسال در نخستین بخش از مرحله حضوری، تیم‌ها یک روز در پارک فناوری پردیس، گرد هم آمدند و در کنار متخصصان کسب و کار و به اصطلاح راهبرها،  با نقاط قوت طرح ها و ضعف های شان آشنا شدند، پس از آن در یک فرصت ۷ و ۱۰ روزه فرصت داشتند تا راهکارشان را اصلاح کنند، کاستی‌ها را رفع کنند و بهبود دهند.

حضور 7 تیم در مرحله داوری نهایی
قدوسی به حضور 7 تیم در مرحله داوری نهایی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: 7 تیم در مقابل سه داور طرح های خود را ارائه می‌دهند که ترکیب این داوران شامل یک داور از جامعه دانشگاهی، یک داور تخصصی و یک داور تصمیم ساز در حوزه صنفی است.
 مرحله حضوری که به صورت تلویزیونی برگزار می شود، دو بخش دارد که در بخش اول، صاحبان راهکارها راه حل های خود را ارائه می دهند و بخش دوم به پرسش و پاسخ حول معیارهای طراحی شده برای سنجش آثار اختصاص دارد.
به گفته دبیر اجرایی مسابقات مهارت سنجی فن‌آورد، در نهایت سه اثر برتر معرفی می‌شوند و ضمن آن‌که صاحب راهکار تقدیر می‌شود و صاحب کسب و کار مشکل خود را حل شده می‌بیند، زمینه ‌گیری شبکه از ارتباطات بین کارفرمایان و  افراد توانمند در حوزه‌های تخصصی ایجاد می شود.

استقبال 14هزار نفری از فن‌آورد
قدوسی با بیان این‌که جنس راهکارها و پرسش‌ها الزاماً از جنس های‌تک نیست می‌گوید: این‌ مسأله‌ها یا راه‌کارهایشان الزما از فناوری های پیشرفته نیست و ممکن است از جنس مسئله یابی و فنی باشد؛ زیرا رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات، هنر و مدیریت، صرفاً معطوف به فناوری هایتک نیست و ممکن است جوانب بازار را مد نظر قرار دهد. مهمتر از این ‌که یک راه‌کار تا چه اندازه مبتنی بر فناوری پیشرفته باشد این است‌که چه مسئله‌ای را از مشکلات کشور حل می‌کند.
شایسته یادآوری است این برنامه با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان به کارگردانی مشترک سید محسن حسینی و ابوالفضل حاجیان در 13 قسمت به اتفاق فن‌آورد و سید محسن حسینی تهیه و تولید شده است که در پاییز 97 پخش می‌شود.

نظر شما