شناسهٔ خبر: 26843161 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشییع دلداه مردم

بوشهر - روزنامه پیام عسلویه تیر یک شماره 974 خود را با عنوان ' تشییع دلداه مردم ' به موضوع خاکسپاری پیکر پاک عالم مجاهد و خیر نیک اندیش حسین حق شناس تنگستانی در آرامگاه بهشت اکبر شهر اهرم اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

در ادامه این مطلب آمده است:در این مراسم که با حضور مختلف اقشار مردم ، مسوولان در شهر اهرم برگزار شد حجت الاسلام راستگو امام جمعه این شهر به بررسی ابعاد زندگی این روحانی مردمی پرداخت.
وی با بیان اینکه این عالم مجاهد در کنار طلبگی و روضه خوانی توانست به عنوان یک خیر به فعالیت اجتماعی بپردازد ، گفت : آیت الله حق شناس در این سالها توانست در روستاهای دور و نزدیک شهرستان دشتی و تنگستان به کارهای عام المنفعه از جمله مدرسه سازی ، تاسیس بزرگ‌ترین دارالقرآن جنوب کشور به نام «ابراهیم خلیل الله» در اهرم بپردازد .
امام جمعه اهرم افزود : کمک به مستمندان ، تهیه جهیزیه برای عروس و دامادهای بی بضاعت ، تهیه اقلام غذایی به خانواده های مستمند ، کمک به دانش آموزان خانواده های کم در آمد ، مدرسه سازی و از همه مهمتر مردم داری و با مردم نشستن و برخاستن از دیگر خصلت های این عالم مجاهد بود .
وی افزود : با اینکه برای آیت الله حق شناس زمینه های زندگی بهتر در شهرهای دیگر بود اما او زادگاهش و مردم منطقه اش را رها نکرد و در این آب و هوای گرم و این شرایط با مردم منطقه زندگی کرد .
در ادامه برنامه نیز فرزند ارشد ایشان ، دکتر محمد جواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن قدردانی از مردم منطقه در پدید آوردن این مراسم باشکوه راز این حضور را خادمی مردم پدر عنوان کرد و افزود : در کنار سجایای اخلاقی و داشته های علمی آیت الله حق شناس تنگستانی آنچه که او را محبوب مردم کرده است همان روحیه خدمتگزاری و در کنار مردم بودن و با مردم زندگی کردن ایشان است .
دکتر حق شناس ضمن قدردانی از امام جمعه تنگستان ، شورا و شهرداری شهر اهرم و همچنین مردم منطقه افزود: خانواده حق شناس مدیون مردم این منطقه است و زبان ما برای قدردانی این همه لطف و مهر و محبت مردم قاصر است .
'گفتنی است آیت الله شیخ حسین حق شناس تنگستانی ، روز چهارشنبه هفته گذشته پس از مدت ها تحمل رنج بیماری قلبی و ریوی در سن 85 سالگی در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر دارفانی را وداع گفت.
حسین حق شناس تنگستانی در سال 1312 در روستای انبارک از توابع شهرستان تنگستان چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و کلام وحی را در محضر پدرش که از قاریان و مفسران قرآن بود فراگرفت.
پس از پایان تحصیلات مکتبی راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد و در آن پایگاه علمی جهان اسلام از محضر اساتید و علمای چون حضرت امام خمینی(ره) ، آیت الله وحید و ...بهره علمی برد.
همزمان با شکل گیری نهضت اسلامی از پیشگامان مبارزه با رژیم ستمشاهی در تنگستان بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین نماینده امام خمینی(ره) در استان بوشهر شد.
وی به مدت 40 سال نماینده بیشتر مراجع از جمله آیات عظام حکیم، خویی، شاهرودی، گلپایگانی و خوانساری در قطر بود و اخیرا هم نمایندگی رهبر معظم انقلاب را بر عهده داشت.
وی سالها با مهاجرت به قطر در حسینیه ای که خود بنایش نهاده بود به ترویج مفاهیم اسلامی و رسیدگی به امور شیعیان قطر پرداخت.
این روحانی وارسته در کسوت نیکوکاری نیک اندیش با بنای دهها مسجد، حسینیه،مدرسه و دارالقرآن عمری را در راه رسیدگی به فقرا و دستگیری از مستمندان سپری کرد.
تاسیس بزرگ‌ترین دارالقرآن جنوب کشور به نام «ابراهیم خلیل الله» در اهرم یکی از کارهای ماندگار این روحانی وارسته است که در اسفند 94 افتتاح شد.
7212/6045

نظر شما