شناسهٔ خبر: 26842857 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مرکل: روابط با آمریکا حیاتی است / ترامپ را دشمن نمی‌بینم اما دیگر نباید برای حفظ نظم جهانی به واشنگتن متکی بود

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در اظهاراتی متعهد شد از مبارزه سخت بر سر سیاست‌های مهاجرتی‌اش عقب‌نشینی نخواهد کرد و در عین حال دونالد ترامپ را دشمن خود ندانسته و روابط با آمریکا "حیاتی" می‌داند. با این حال او همچنین هشدار داد که دیگر نباید به واشنگتن برای حفظ نظم جهانی متکی بود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در اظهاراتی متعهد شد از مبارزه سخت بر سر سیاست‌های مهاجرتی‌اش عقب‌نشینی نخواهد کرد و در عین حال دونالد ترامپ را دشمن خود ندانسته و روابط با آمریکا "حیاتی" می‌داند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی میل، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با تاکید بر اینکه از مبارزه سخت بر سر مهاجرت در کشورش عقب‌نشینی نمی‌کند،‌ گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دشمن او نیست.

این در حالی است که مرکل هم در داخل کشورش و هم در خارج با انتقادهای گسترده‌ای درخصوص سیاست مهاجرتی‌اش مواجه شده و در حال حاضر به سختی تلاش دارد ائتلاف حاکم را که دچار درگیری‌های داخلی از بابت این سیاست‌ها شده، سر پا نگه دارد.

مرکل در یک کنفرانس خبری جامع روابط کشورش با آمریکا را به رغم انتقادهایی که ترامپ از دولت آلمان می‌کند،‌ حیاتی عنوان کرد.

مرکل در چهارمین دور صدراعظمی ماه مارس گذشته دولتی را بعد از تلاشی شش ماهه به منظور تشکیل یک ائتلاف حاکم روی کار آورد. در داخل این بلوک محافظه‌کار دو حزبی متعلق به مرکل اختلاف شدید بر سر مساله مهاجران بالا گرفته که اوایل ماه جاری میلادی حتی تا مرز تهدید به فروپاشی این دولت پیش رفت.

رهبران این بلوک توافق کرده‌اند تا مهاجرانی که تاکنون در یک کشور اروپایی دیگر تقاضای پناهندگی داده‌اند را بر طبق توافق‌های دوجانبه‌ای که هنوز حاصل نشده،‌ بازگردانند. در همین راستا هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان تهدید کرده که مرکل را به چالش کشیده و به صورت یک جانبه مهاجران را از همان مرزهای آلمان پس خواهد فرستاد اما مرکل تاکید کرده که برلین نباید اقدام‌هایی انجام دهد که اتحاد در اروپا را تضعیف کند.

مرکل در کنفرانس خبری سالانه تابستانی خود تصریح کرد: این مساله یک پرسش اساسی را که شایسته بحث کردن است به وجود می‌آورد.

این در حالی است که مهاجرت در حال حاضر به آلمان نسبت به آنچه که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بود، کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

مرکل تاکید کرد که لحن بحث بر سر این مساله اغلب بسیار تند بوده و سیاستمداران باید در انتخاب سخنانشان احتیاط به خرج دهند.

صدراعظم آلمان همچنین متعهد شد که به کار بر روی روابط "تحت فشار قرار گرفته آلمان با آمریکا به رغم چالش تعامل با دونالد ترامپ و همچنین چالش‌های دیگر سیاست خارجی نظیر بریگزیت ادامه خواهد داد".

با این حال او همچنین هشدار داد که دیگر نباید به واشنگتن برای حفظ نظم جهانی متکی بود.

مرکل درباره روابط کاری خود با ترامپ گفت: می‌توان گفت که در حال حاضر ارزش‌های ما یا چارچوب معمول ما تحت یک فشار قدرتمند قرار گرفته است. با این حال روابط کاری دو سویه اقیانوس اطلس از جمله با رئیس‌جمهور آمریکا برای ما حیاتی است و من به تقویت آن ادامه خواهم داد.

وی درباره این اظهارنظر ترامپ که اتحادیه اروپا را دشمن خوانده بود، گفت: من چنین انتخاب لغاتی را نمی‌پذیرم.

صدراعظم آلمان درباره حملات مکرر ترامپ به کشورش و همچنین شخص خود وی گفت: من این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهم.

مرکل به خبرنگاران در این کنفرانس خبری در برلین گفت: حملات مکرر ترامپ به آلمان "مطمئنا به اندازه اقتصاد ما ربط دارد". من تلاش می‌کنم که به انتقادها رسیدگی کنم اما همچنین یک پاسخ مستقل و مطمئن ارائه دهم و این قرار نیست که همیشه مطابق با دیدگاه رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

مرکل درباره یکی از انتقادهای ترامپ درخصوص اینکه برلین در تجارت از واشنگتن سوءاستفاده می‌کند،‌ گفت: این صحبت تنها تجارت را در زمینه کالاها در نظر می‌گیرد. هنگامی که حوزه‌های خدمات و همچنین بازپس‌گیری مزایا مدنظر قرار داده شود مشخص می‌شود که آمار و ارقام به نفع آمریکا هستند.

صدراعظم آلمان درباره جنگ تجاری بر سر اعمال تعرفه‌های تلافی جویانه تحمیلی میان آمریکا و چین گفت: این جنگ تجاری می‌تواند برای شرکت‌های خودروساز آلمان نظیر بی‌ام‌ دبلیو که بزرگترین کارخانه‌ها را در آمریکا دارد آسیب جانبی به وجود بیاورد.

او تاکید کرد: ما این تعرفه‌های بالقوه را به عنوان نقض قوانین سازمان تجارت جهانی و خطری برای موفقیت بسیاری در جهان می‌دانیم.

او عنوان کرد: همکاری دو سو اقیانوس اطلس از جمله با رئیس‌جمهور آمریکا البته برای ما محوریت داشته و من به تقویت آن ادامه خواهم داد چراکه همکاری باعث به وجود آمدن وضعیت‌های برد – برد می‌شود.

مرکل از دعوت ترامپ از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به منظور نشستی در پاییز سال جاری در شهر واشنگتن استقبال کرد و گفت: باید دیدار و نشست بین رهبران آمریکا و روسیه مجددا تبدیل به یک روال عادی شود.

با این حال مرکل گفت: حقانیت گفته او حدود یکسال پیش مبنی بر اینکه اروپا دیگر نمی‌تواند به منظور اعمال نظم جهانی به آمریکا متکی باشد، ثابت شده است و اروپا نیاز دارد که مسائل نزدیک به مرزهای خود را با دستان خودش مدیریت کند.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم دیگر به آمریکای ابرقدرت متکی باشیم.

او تعرفه‌های آمریکا در خودروهای وارداتی را یک تهدید واقعی برای پیشرفت اقتصادی بسیاری در جهان خواند.

برچسب‌ها:

نظر شما