شناسهٔ خبر: 26842710 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

برنج ارزان شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از کاهش قیمت برنج نوبری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: باید قیمت خرید را واقعی کنیم.

صاحب‌خبر -

شمس اله شریعت نژاد با اشاره به کاهش قیمت برنج اظهار کرد: برنج طارم با کاهش قیمت رو به رو بوده است و هر کیلو حدود ۸۸۰۰ تومان در منطقه شمال به فروش می رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با بیان این مطلب افزود: برای جبران خسارت کشاورزانی که کشت نداشتند و نیز برنج کارانی که انتظار افزایش قیمت داشتند، باید فکری اساسی و چاره جویی کرد.

شریعت نژاد با انتقاد از اینکه در عمل قائل به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیستیم، ادامه داد: باید قیمت خرید را واقعی کنیم و نسبت به کیفیت برنج توجه ویژه داشته باشیم.

نماینده مردم مازندران تصریح کرد: آنچه از هندوستان وارد می‌شود، برنج نیست؛ ولی این محصول را به خورد مردم می دهیم. این برنج فراورده کارخانه بوده و محصول زمین زراعی نیست.

شریعت نژاد گفت: عده ای اصرار دارند با هدف حمایت از مصرف کننده و به صورت کاذب بازار را تنظیم کنند؛ در حالیکه بر تولید کننده فشار می‌آورند.

همچنین مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی و معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی متمرکز کردن کشت در شمال کشور را سیاست جهاد کشاورزی در سال آبی کنونی دانست.

فرامک عزیزکریمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی جلوگیری از کشت برنج در زمین‌های پایین دست سد شهید رجایی گفت: بر اساس سیاست وزارتخانه نمی توان کشاورزان را مجبور به یک نوع کشت خاص کرد و توصیه‌ها فقط فنی است.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری برای هر استان بر عهده استانداری‌هاست، افزود: شرق مازندران متاثر از کم بارشی و بی آبی بود و خوشبختانه این وضعیت بعد از عید ترمیم شد.

عزیزکریمی خاطرنشان کرد: وزارتخانه فقط برای استان‌هایی با وضعیت حاد در راستای حفظ درختان، باغات میوه و گیاهان چند ساله و گیاهانی با نبود امکان واردات سیاست گذاری می کند.

در ادامه این گفت وگوی رادیویی جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور هدف از واردات را ایجاد تحرک در تولیدکننده عنوان کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی تصویب کرده که تنظیم بازار با وزارت جهاد باشد. آقای حجتی با این مسئله مخالفت ولی در نهایت با مصوبه نماینده ها موافقت کردند.

وی با بیان این مطلب افزود: در دولت جدید وزارتخانه و فرد دیگری مسئول ستاد تنظیم بازار شده و وزارت جهاد هم مخالفتی نکرده و نماینده‌ها نیز سکوت کرده اند.

علیزاده با بیان اینکه برنج نوبری در انبارها مانده است، یکی از دلایل افت قیمت برنج را مشکلات اقتصادی خانوار دانست و گفت: بانک مرکزی اعلام کرده ۱۰۶ شرکت، تشکل و فرد با ارز ۴۲۰۰ تومان مجوز واردات برنج گرفته‌اند؛ اما همچنان قیمت برنج وارداتی همچنان پایین است.

در بخشی دیگر از این گفت وگوی رادیویی دلاور حیدرپور، رئیس سابق جهاد کشاورزی استان مازندران کشت برنج در دو استان شمالی کشور را از اولویت های استان و مورد حمایت وزارت جهاد عنوان کرد و افزود: امسال برداشت برنج در مازندران ۹۰ درصد بصورت مکانیزه خواهد بود.

وی گفت: با قطع برق کشاورزان و برنج کاران مازندرانی کار خود را ادامه می دهند و این زراعت و برداشت با وجود مشقت‌ها در حال انجام است.

حیدرپور خاطرنشان کرد: آب مهم‌ترین مسئله است؛ پتانسیل آبی در گیلان و مازندران خوب است اما سرمایه گذاری برای مهار آب صورت نگرفته است.

 

منبع: رادیو گفت‌‌وگو

نظر شما