شناسهٔ خبر: 26842474 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هشدار محققان

افزایش مصرف «گوشت» محیط زیست را ویران خواهد کرد

نتایج یک بررسی جدید حکایت از آن دارد، افزایش مصرف جهانی گوشت در آینده نزدیک محیط زیست را ویران خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نتایج یک بررسی جدید که در سایت گاردین منتشر شده است، حکایت از آن دارد، افزایش مصرف جهانی گوشت در آینده نزدیک محیط زیست را ویران خواهد کرد. 

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد، خوردن گوشت به میزان قابل توجهی میان مردم جهان افزایش یافته است؛  این در حالیست که افزایش مصرف گوشت نقش مهمی در افزایش انتشار کربن و کاهش تنوع زیستی دارد.

گزارشی از سازمان ملل توضیح می دهد که در سطح جهان، صنعت دامپروری یکی از دو یا سه عامل مهم در مشکلات جدی زیست محیطی هستند.

این گزارش تخمین می‌زند که صنعت دامداری، به تنهایی 18 درصد گازهای گلخانه‌ای را انتشار می‌دهند که به میزان قابل توجهی بیشتر از بخش کل بخش حمل و نقل (۱۳ درصد) است.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه های کمبریج انگلیس و آبردین آمریکا نشان می‌دهد، برای جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای و تامین نیازهای غذایی مردم دنیا، باید مصرف جهانی گوشت کاهش پیدا کند.

به گفته این محققان اگر مصرف جهانی محصولات غذایی حیوانی و لبنیات به همین روال ادامه پیدا کند، گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید آنها تا سال 2050 هشتاد درصد افزایش خواهد یافت. 

براساس این تحقیق تا سال 2050، زمین‌های کشاورزی 42 درصد و استفاده از کودهای شیمیایی 45 درصد از میزانی که در سال 2009 بود، بیشتر خواهد شد، همچنین تا آن سال یک دهم جنگل‌های بکر حاره‌ای دنیا نابود می‌شود. 

از بین رفتن جنگل‌ها و افزایش دامداری باعث تولید دی اکسید کربن و متان بیشتری می‌شود و استفاده بیشتر از کودهای شیمیایی هم باعث تسریع تولید گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی کره زمین خواهد شد. 

همچنین، تقریبا نیمی از تولید زراعی دنیا به مصرف خوراک دام می‌رسد در حالیکه بسیاری از مردم دنیا غذای کافی ندارند. 

این بررسی که در مجله «Science» منتشر شده نشان داد که مصرف بالای گوشت همچنین دارای پیامدهای منفی بهداشتی است که منجر به افزایش خطر سرطان کولورکتال و احتمالا بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

داده‌های موجود نشان داده، متوسط ​​میزان گوشت مصرف شده در هر فرد در سراسر جهان در 50 سال گذشته تقریبا دو برابر شده است؛ از حدود 23 کیلوگرم در سال 1961 به 43 کیلوگرم در سال 2014 رسیده است.

محققان تأکید می‌کنند، گوشت به ازای هر واحد غذایی، بسته به نوع حیوان و شرایطی که در آنجا پرورش یافته است، تا ده برابر از میوه و سبزیجات گرانتر تمام می‌شود.

بررسی‌های متعددی نشان داده است، مردان نزدیک به دو برابر مورد نیاز گوشت مصرف می‌کنند که این باعث چاقی همه گیر شده است.

همچنین در بین کشور های توسعه یافته، ایالات متحده بالاترین سرانه مصرف گوشت را دارد.

محققان در تازه‌ترین هشدارهای خود اعلام کرده‌اند، ضروری است ساکنان کشورهای توسعه یافته جهان گام‌های جدی برای جلوگیری از انتشار هر چه بیشتر گازهای مخربی چون دی اکسید کربن در سیاره زمین بردارند.

تحقیقات این محققان نشان می‌دهد، مردم برای ادامه زندگی در شرایطی پایدار چاره‌ای ندارند جز این که سطوح گازهای گلخانه‌ای و از جمله اکسید نیتروز ثابت شوند.

اکسید نیتروز بزرگ ترین فاکتور حاصل دست بشر است که روانه اتمسفر زمین می‌شود؛ این گاز نقش اساسی در شکل گیری و بزرگتر شدن حفره لایه ازن دارد به طوری که پس از دی اکسیدکربن و متان به عنوان سومین گاز گلخانه‌ای مخرب اتمسفر زمین یاد می‌شود.

همچنین، حدود 80 درصد آلاینده اکسید نیتروز تولید شده توسط بشر مربوط به بخش کشاورزی می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما