شناسهٔ خبر: 26841163 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

فلاحتی:

سیستم آموزشی تکلیف‌محور استعدادهای جوانان را نابود می‌کند/ جوانان از آموزش‌های مفید مهارتی عقب مانده‌اند

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه سیستم آموزشی تکلیف‌محور استعدادهای جوانان را نابود می‌کند، تصریح کرد: افراد حتی با تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر، عملا از آموزش‌های مفید مهارتی عقب مانده‌اند.

صاحب‌خبر -

فرهاد فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به سیستم مهارت‌محوری در مدارس، گفت: وزارت آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه مکلف شده تا پایان برنامه، 50 درصد هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق دهد.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: البته دانش آموزان نباید اجبار به هدایت تحصیلی شوند این موضوع نیاز به بسترسازی فرهنگی دارد یعنی دانش آموزان و والدین آنها باید به اهمیت رشته های مهارتی برای کسب شغل در آینده و فواید آنها پی ببرند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای تحقق سیستم مهارت محوری باید تکلیف قانونی خود را انجام دهد، تصریح کرد: البته تحقق این امر نباید به گونه ای باشد که فشاری به دانش آموزان وارد شود و آنها را به اجبار در این مسیر هدایت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، توجه جدی دولت به سیستم مهارت‌آموزی در مدارس را مطالبه مجلس و مردم دانست و گفت: هر چند نوجوانی و جوانی بهترین سنین برای مهارت‌آموزی است اما متاسفانه با سیستم آموزشی تکلیف‌محور استعدادهای جوانان را نابود و به سمتی می‌رویم که حتی با تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز عملا از آموزش‌های مفید مهارتی عقب مانده‌اند و جامعه نیز با کمبود یا نبود نیروی مهارتی مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از ظرفیت‌ها و امکانات مناسبی برای پرورش استعداد دانش‌آموزان برخوردار است، ادامه داد: این دانش‌آموزان در آینده نگرانی چندانی در مورد اشتغال ندارند؛ البته طراحی رشته‌های کاربردی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق آموزشی و تامین زیرساخت‌های لازم است.

فلاحتی با یادآوری اینکه زیرساخت‌ها برای توسعه سیستم مهارت‌محوری در مدارس فراهم نیست، افزود: متاسفانه با شیوه و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فعلی نمی‌توان دانش‌آموز مهارتی تربیت کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پرورش دانش‌آموز مهارتی نیازمند فراهم نمودن بسترهای لازم مانند تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی مجهز است تا بتوان زمینه ورود آنان به مشاغل مهارتی را فراهم کرد./

پایان پیام

نظر شما