شناسهٔ خبر: 26841020 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محسنین و نیکوکاران؛ دریافت‌کننده رحمت خاص الهی‌

گروه معارف - یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: رحمت واسعه الهی تمام مخلوقات عالم هستی را دربرمی‌گیرد، ولی رحمت خاص و ویژه خداوند مخصوص آن دسته از بندگانی است که طریق احسان و نیکوکاری را در پیش می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

محسنین و نیکوکاران دریافت‌کننده رحمت خاص الهی‌اند

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با اشاره به آیه 156 سوره مبارکه اعراف، «وَ رَحمَتی وَسِعَتْ کلَ شیء» اظهار کرد: «رحمت ‌الهی» واژه پر معنایی است که در قرآن کریم مکرر به آن اشاره شده، خداوند متعال در این آیه به فراگیر بودن رحمت خود نسبت به کل موجودات هستی اشاره می‌کند و در ادامه آیه می‌فرماید:«من این رحمت را بر متقین، پرهیزکاران، دستگیران فقرا، مساکین و بر مؤمنین به آیات الهی قرار داده‌ام».
وی افزود: رحمت واسعه الهی دو نوع نعمت‌های مادی و معنوی را شامل می‌شود که دامنه برخورداری از آن همه خلایق را دربرمی‌گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تمامی سوره‌های قرآن با کلام مبارک «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» آغاز شده است، گفت: این نشان از رحمت و رحمانیت الهی دارد که ضمن فراگیری رحمت الهی نسبت به کل موجودات هستی، خداوند نسبت به بندگان برگزیده خود نیز رحمت ویژه و خاص دارد.
حجت‌الاسلام گرجی بیان کرد: با توجه به این حدیث پیامبر اکرم(ص) که «اگر ملایمت، مخلوقی قابل رؤیت بود، چیزی در میان مخلوقات در نزد خداوند از آن نیکو‌تر نبود»، این‌گونه برداشت می‌شود که تمامی اوصاف پسندیده الهی در آیه مبارکه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» ذکر شده است.
وی با اشاره به آیه 56 سوره مبارکه اعراف، «... إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَريبٌ مِنَ الْمُحْسِنينَ» گفت: بنابر این آیه، رحمت الهی بیشتر شامل حال نیکوکاران است، اگر کسی می‌خواهد مشمول رحمت الهی شود، باید طریق احسان و نیکوکاری را در پیش گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: رحمت الهی در تمام شئونات زندگی و در دنیا و آخرت به صورت گسترده بر عموم مخلوقات، به خصوص بر انسان جاری است و به انواع مختلف دفع بلاها، تکمیل نعمت‌ها و موفقیت در زندگی تقسیم می‌شود.
وی با اشاره به آیه 82 سوره مبارکه اعراف، «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآَنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ و َلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَاراً» گفت: در این آیه، عامل نزول رحمت الهی، انس با قرآن ذکر شده، در خلقت عالم نعمت‌های طبیعی فراوانی مؤید رحمت الهی ا‌ست که به واسطه اعمال حسنه‌ای همچون یتیم‌نوازی، مسکین‌دوستی، بیداری در سحرها، دستگیری از نیاز‌مندان و ... بر انسان نازل می‌شود. روایت است که در قیامت، بنده‌ای را به جهنم می‌برند، آن بنده برمی‌گردد، به عرش خداوند نگاه می‌کند و می‌گوید در دنیا به ما می‌گفتند خداوند ارحم‌الراحمین است، چرا مرا به جهنم می‌برید، در پاسخ به او می‌گویند آیا تو در دنیا به یک گنجشک رحم کردی تا خداوند به واسطه آن به تو رحم کند؟
حجت‌الاسلام گرجی خاطرنشان کرد: نزول رحمت الهی بسته به ظرفیت وجودی انسان‌ها است؛ طبق فرموده امیرالمؤمنین(ع)، « إرحَمْ تُرحَم، نيكى كن تا به تو نيكى شود» و در روایت نبوی می‌خوانیم که«إِنَّمَا یَرْحَمُ‏ اللَّهُ‏ مِنْ عِبَادِهِ الرُّحَمَاءَ، خداوند از میان بندگانش فقط به رحماء و افراد مهربان رحم می‌کند»؛ لذا انسان‌ها می‌توانند عامل نزول رحمت الهی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود باشند.
انتهای پیام

نظر شما