شناسهٔ خبر: 26840851 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحول در صنایع تبدیلی کشاورزی استان فارس؛ راه‌اندازی ۹۹ طرح صنعتی در شهرستان‌ها

R41382/P1486/S6,61/CT7

برنامه‌­ای جامع در صنایع تبدیلی استان فارس با توجه به ظرفیت­‌های کشاورزی و اقلیمی شهرستان­‌های مختلف تهیه شده است و ایجاد ۹۹ طرح صنعتی را در تمامی شهرستان­‌های استان در بر می­‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، شکل‌گیری زنجیره تولید و ایجاد تمامی حلقه­‌های این زنجیره در کشاورزی، سبب پویایی، رونق و کسب درآمد در این بخش حیاتی می­‌شود. امری که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌­تواند راه نجات از رکود فعلی حاکم در کشاورزی باشد.

چرخه تولید کشاورزی از قبل از کشت تا کشت و برداشت و فرآوری محصولات کشاورزی تا بازاررسانی و صادرات ادامه دارد و تکمیل زنجیره‌­های این چرخه تولیدی می‌­تواند بالاترین درآمد و ارزش افزوده را نصیب کشاورزی و دست­‌اندرکاران این چرخه تولید کند.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به ظرفیت بالای استان فارس در فرآوری محصولات زراعی و باغی گفت: ظرفیت‌­ها فراتر از فعالیتی است که در این زمینه انجام شده و می‌­توان با توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی به دنبال اشتغال­‌زایی پایدار در استان باشیم.

ایجاد زنجیره تولید در کنار مزارع با جذب به موقع ماده خام، حذف بعد مسافت و حذف واسطه‌­ها علاوه بر کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده تولیدات کشاورزی، سبب به بار نشستن طرح­‌های اشتغالزایی می‌شود. 

مهدی صادقی، رئیس صنایع غذایی و تبدیلی جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با تسنیم از ایجاد اشتغال مستقیم برای 7 هزار و هفتصد نفر از رهگذر صنایع تکمیلی و تبدیلی در فارس خبر داد و تصریح کرد: اگر در این زمینه پایداری تولید داشته باشیم علاوه بر اشتغال مستقیم حجم بالایی از اشتغال غیر مستقیم نیز در این زمینه تجربه خواهیم کرد.

وی افزود: ایجاد واحدهای صنعتی این چنینی در کنار مزارع با جذب ماده خام، علاوه بر کاهش ضایعات کشاورزی، نقش واسطه‌­ها را نیز کم­رنگ کرده و درآمد بالاتری را نصیب کشاورزان خواهد کرد.

رئیس صنایع غذایی و تبدیلی فارس از تولید 121 هزار و 254 تن فرآورده‌های زراعی همچون ترشیجات، شوریجات، رب، بسته‌بندی سبزیجات و غیره خبر داد و گفت: در سال­‌های اخیر فرآورده‌­های صنایع باغی نیز رشد چشمگیری داشته است و کماکان ظرفیت توسعه در این حلقه تولیدی وجود دارد.

صادقی در ین راستا از تنظیم برنامه‌­ای جامع در صنایع تبدیلی استان فارس خبر داد که با توجه به ظرفیت­‌های کشاورزی و اقلیمی شهرستان­‌های مختلف تهیه شده است و ایجاد 99 طرح صنعتی را در تمامی شهرستان­‌های استان در بر می­‌گیرد.

وی افزود: این طرح‌­های تولیدی که با توجه به ظرفیت‌­های تبدیلی محصولات کشاورزی و نیز ظرفیت­‌های ویژه هر شهرستان اجرا می‌شود، برای عملی شدن نیاز به اختصاص 120 میلیارد تومان اعتبار دارد و حجم بالایی از ارزش افزوده و اشتغال پایدار را برای استان به ارمغان خواهد آورد.

قاسمی،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با اشاره به رتبه سوم استان فارس در بخش صنایع تبدیلی در کشور، ایجاد صنایعی در چرخه تولید مواردی نظیر انگور، سیب و مرکبات را دارای ظرفیت­‌های بالقوه برای فرآوری در استان دانست و تصریح کرد: ضمن این که قیمت محصول و ارزش افزوده می‌تواند در همین استان با طرح‌های اشتغال‌زایی به بار نشیند و در صدد این هستیم که با توجه به اهمیت این بخش در زنجیره تولید، صنایع تبدیلی- تکمیلی کوچک در کنار باغات و مزارع توسعه یابد.

وی بر توسعه کشت گلخانه به منظور بهینه‌سازی کشت به عنوان یکی دیگر از حلقه­‌های زنجیره تولیدی کشاورزی تاکید کرد و گفت: در جهت مقابله با معضل خشکسالی‌های پیاپی توسعه گلخانه‌ها، ایجاد سایبان در باغ‌ها با هدف اصلی جلوگیری از تبخیر و تعرق، تغییر الگوی کشت بهاره به پاییزه از جمله چغندر قند، توسعه کاشت محصولات کم آب بر و توسعه آبیاری نوین در دستور کار قرار گرفته است. 

مصباح معاون صنایع غذایی و تبدیلی فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در تولیدات کشاورزی منبع تجدیدناپذیر آب نقشی اساسی دارد بر لزوم استفاده بهینه از آن در چرخه تولید کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد صنایع تکمیلی و تبدیلی در استان سبب جلوگیری از خام فروشی مازاد محصول کشاورزی استان می­‌شود.

وی افزود:کاهش ضایعات کشاورزی در صنایع تبدیلی به معنای استفاده بهینه از آب  در شرایطی است که استان فارس با خشکسالی روبه‌­رو شده است.

استفاده بهینه از آب با استفاده از کشت گلخانه و کشت­‌های کم آب بر در مرحله اول و پس از آن گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی به منظور افزایش ارزش افزوده و جذب مواد خام توسط این واحدهای صنعتی و نیز کاهش واسطه‌­گری و سپس فروش در بازار داخلی و خارجی، هر کدام حلقه­‌هایی از زنجیره تولید کشاورزی است که سبب دلگرمی کشاورز، توسعه پایدار روستایی و امنیت غذایی می‌شود.

گزارش از فاطمه رفاهت 

انتهای پیام/م

نظر شما