شناسهٔ خبر: 26840848 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

کنکور سدی برای تنوع‌بخشی به برنامه‌های درسی

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، حجت الاسلام علی ذوعلم در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه "یکی از مشکلات ما در بررسی مسائل آموزش و پرورش محافظه‌کاری است"، گفت: فرصت‌های زیادی از دست رفته و هیچ چیز مهمتر از آموزش و پرورش نیست. سند تحول چکیده دیدگاه‌های فلسفی، فکری، روانشناختی و جامعه‌شناختی ماست اما مهجور مانده است.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه با ابراز اینکه کتاب‌های درسی کارکرد لازم را ندارند، افزود: متأسفانه برنامه‌ریزی کلان آموزشی و درسی ما دچار کاستی‌هایی است که یک علت آن عدم تطابق کامل با سند تحول بنیادین است.یک وجه مبانی نظری سند تحول که باید در عمل پیاده شود همان برنامه درسی است که در واقع نقشه راه محتوایی سند تحول محسوب می‌شود.

ذوعلم با اظهار اینکه همسوسازی‌هایی در برنامه‌ریزی کتب درسی با سند طی هفت، هشت سال گذشته صورت گرفته است، گفت: به‌عنوان مثال حکمت و تفکر و مانند آن که قبلاً کمرنگ بود وارد محتوای درسی شد، اما هنوز به آن اندازه‌ای که باید باشد نیست.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه تأکید کرد: انتظار از سند تحول بنیادین در برخی بخش‌ها انتظار غیرمعقولی است، در حالی که سند تحول یک دیدگاه مبنایی است و باید بر اساس آن دانش و برنامه تولید شود، فرایندی که باید استمرار یابد.
وی با اشاره به روند تدوین زیرنظام برنامه درسی گفت: در برنامه درسی برای ارتباط با کف مدرسه کارگروه‌های استانی و ستادی شکل گرفت، بررسی و احصای خلأها و چالش‌ها برای ما بسیار مهم بود و تجارب ملی را در طراحی برنامه درسی مورد توجه قرار دادیم.

ذوعلم با بیان اینکه "یک الگو بر اساس مبانی اعتقادی و فلسفی خودمان طراحی کردیم"، عنوان کرد: نیاز به دانش‌آموزان اهل خرد، تعقل و تفکر و پرسشگری داریم. چون پرورش قدرت تحلیل و تفکر کمرنگ است، بچه‌های ما با یک نمایش ساده فریب می‌خورند و بررسی نمی‌کنند آینده اعمال و رفتارشان چیست. اگر می‌خواهیم بچه‌ها به خداوند و حقیقت گرایش یابند و به خودباوری برسند باید معرفت، شناخت، اخلاق و توانمندی‌های عملی را مورد توجه قرار دهیم.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه به رویکرد تفکیک حیطه‌های شناختی، عاطفی و عملی از یکدیگر اشاره کرد و گفت: مبانی انسان‌شناختی را که در سند تحول مطرح شد در برنامه درسی ملی لحاظ کردیم. در برنامه درسی این نگاه وجود داشت که باید در ارتقای جایگاه مدرسه اهتمام داشته باشیم، در همین راستا بحث "مدرسه زندگی" مطرح شد که باید تحقق می‌یافت و به‌عنوان گفتمان مطرح می‌شد اما کمرنگ شد و باید دوباره آن را احیا کنیم، همچنین تمرکزگرایی باید کاهش یابد و بخشی از محتوای درسی در استان و بخشی در مدرسه تدوین شود. حلقه طراحی بین برنامه درسی و مدرسه مفقوده است و دچار کاستی‌هایی هستیم.

ذوعلم با ابراز اینکه "در برنامه درسی ملی کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات از سوی مدارس و معلمان را مورد تأکید قرار دادیم"، اضافه کرد: باید برای ارتقای توانمندی مدیریتی معلمان و کادر مدرسه هم کار کنیم؛ به همان اندازه که روی توانمندی دانش‌آموزان تمرکز داریم.

وی درباره آزادسازی بخشی از تعیین محتوای برنامه درسی گفت: واگذاری تدوین بخشی از برنامه درسی به سطح استان‌ها نیازمند مقدماتی است و بعد از بررسی امکانات و شرایط استان‌های داوطلب است. چندسال قبل این طرح برای دروس عربی و حرفه و فن پیاده شد و بسیاری کارشناسان برای آن زحمت کشیدند، اما به‌علت فقدان خودباوری و سازوکارهای لازم به‌کندی پیش رفت و موفق نشد.

ذوعلم با اشاره به تأکید بر واگذاری تدوین 20 درصد از ظرفیت کل تدوین محتوای درسی به استان‌ها در برنامه درس ملی اظهار کرد: اما باید واقع‌گرا بود و ظرفیت‌های استان‌ها را مورد توجه قرار داد. برای شکل‌گیری کارگروه طراحی طرحواره‌ها و سازوکارهای لازم در استان‌ها به دو سه سال تلاش جدی نیاز داریم.

عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه ادامه داد: مخاطبان ما توجه کنند اگر تفاوت دیدگاه جزیی در برنامه‌ریزی درسی وجود دارد مشکل اصلی نیست و اشکال اصلی نگاه دستگاه کلان قوه مجریه به بحث تعلیم و تربیت است. رئیس جمهور به سخنرانی روز معلم و ابتدای سال تحصیلی اکتفا می‌کنند و جلسات شورای عالی بدون حضور رئیس شورا برگزار می‌شود، در حالی که آموزش و پرورش مهمترین دستگاهی است که حاکمیت اسلامی باید برای رسیدن به اهداف متعالی به آن اهتمام داشته باشد.

وی افزود: این یک درد از درون است. شکل‌گیری نهادی به‌عنوان شورای عالی تربیت را پیشنهاد کردند اما هنوز شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌طور جدی وارد مقوله تربیت نشده است.

ذوعلم کنکور را سد اساسی برای تنوع‌بخشی به برنامه درسی دانست و متذکر شد: باید نوع مطالبه خانواده‌ها از مدرسه تغییر کند. اکنون اگر معلم ریاضی به کلاس نیاید اعتراض می‌کنند، اما معلم حرفه و فن نیاید مهم نیست و حتی می‌گویند "دروس دیگر را حذف کنید و کلاس ریاضی بگذارید که در کنکور مهم است". همچنین اعمال فشارها حرکت آموزش و پرورش را درباره حذف آزمون سمپاد کند کرد. کنکور نگاه سطحی و ویترینی به دانش دارد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما