شناسهٔ خبر: 26839455 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس شبکه بهداشت کرمانشاه:

جمع آوری نخاله های ساختمانی در روستاهای زلزله زده تسریع شود

کرمانشاه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و رئیس شبکه بهداشت استان گفت: در بحث جمع آوری نخاله های ساختمانی در روستاهای مناطق زلزله زده اعلام نارضایتی می کنیم و از متولیان می خواهیم هرچه سریعتر این نخاله ها را جمع آوری کنند.

صاحب‌خبر -

محمدابراهیم شکیبا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شهر تازه آباد ثلاث باباجانی تمام نخاله ها جمع آوری شده و در شهر سرپل ذهاب هم تنها حدود 10 درصد باقی مانده اما در روستاها هنوز جمع آوری نشده است.
وی بنیاد مسکن را متولی جمع آوری نخاله ها در روستاها و ساخت و ساز در این مناطق دانست و با قدردانی از تلاش های آنان خواست به فعالیت های خود در زمینه جمع آوری نخاله های ساختمانی تسریع ببخشند.
او نخاله های ساختمانی را محل تجمع حشرات و جوندگان موذی از جمله موش و پشه ها دانست و گفت: با توجه به گرمای هوا در مناطق زلزله زده این حشرات و جوندگان می توانند ناقل بیماری به مردم ساکن در این مناطق باشند.
وی با اشاره به اینکه قصرشیرین و سرپل ذهاب کانون بیماری سالک در گذشته بود و اکنون نیز هست، گفت: پشه ها به عنوان ناقلان این بیماری در محل دپوی نخاله های ساختمانی لانه می کنند و سلامت مردم را به خطر می اندازند.
وی همچنین با اشاره به گرم بودن مناطق زلزله زده، خطر وجود جانوران گزنده مانند مار و عقرب را در این مناطق بالا دانست و افزود: این جانواران در میان آوارهای موجود در این مناطق لانه می کنند و به مردم بخصوص کودکان آسیب وارد می کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در سال های گذشته شاهد بیماری سالک در شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب بودیم، گفت: سالک بیماری بومی این منطقه است اما با اقدام های پیشگیرانه تعداد مبتلایان در سال های 95 و 96 نسبت به سال های قبل از آن بهتر شده است.
شکیبا ، به سم پاشی و جونده کشی به عنوان اقدام های شبکه بهداشت استان در هفت شهرستان مناطق زلزله زده اشاره کرد و افزود: بیش از 15 میلیون متر مکعب شامل 9 میلیون متر مکعب سمپاشی و 6 میلیون مترمکعب جونده کشی در این هفت شهرستان در سال جاری انجام شده است.
وی با قدردانی از تلاش های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و بخصوص شبکه بهداشت شهرستان های زلزله زده ، گفت: خوشبختانه بیماری ها در این مناطق به خوبی کنترل شده و اکنون هیچ اپیدمی در این مناطق نداریم.
وی اظهار داشت: سمپاشی و جونده کشی را در مرداد هم ادامه می دهیم و وضعیت منطقه را کاملا زیرکنترل داریم و از بروز هرگونه بیماری جلوگیری می کنیم.
او یکی دیگر از تهدیدها در مناطق زلزله زده را آب های سطحی ناشی از فعالیت سرویس های بهداشتی و حمام ها دانست و تاکید کرد که ساماندهی این روان آب ها نیز باید به صورت جدی در دستور کار دستگاه های متولی قرار بگیرد.
وی یاداوری کرد که باید همه تلاش کنیم که تهدیدهای حوزه سلامت در مناطق زلزله زده را از بین ببریم و مانع از بروز بیماری در این مناطق شویم.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
3033/8066

نظر شما