شناسهٔ خبر: 26838016 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بهترین و بدترین نوشیدنی های فصل گرما

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، آب را بهترین نوشیدنی در فصل گرما برشمرد وگفت: چای رقیق، دوغ كم نمك و شربت كم شیرین در مراحل بعدی برای رفع عطش در هوای گرم توصیه می ‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، سالمندان دیرتر متوجه كم آبی و حس تشنگی می ‌شوند، از این رو افراد سالخورده ملزم به نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب هستند كه به مراتب مناسب ‌تر از چای، دوغ، نوشابه‌ های گاز دار و شربت است.  ضرورت دارد تا سالمندان یك بطری آب سالم در خارج از منزل به همراه داشته باشند.

 

باید توجه داشت كه نوزادان و شیرخواران را هم نباید در اوج گرما (ساعت 10 صبح تا 16بعدازظهر) از منزل خارج كنند و در تغذیه انحصاری شیرخوار تا 6 ماهگی حتی در شرایط آب و هوایی گرم، نیاز به خوراندن آب و سایر مایعات نیست، اما پس از 6 ماهگی در كنار تغذیه كمكی و شیر مادر، نوشاندن آب و مایعات به شیرخوار توصیه می ‌شود.

 

آب ارجح‌ تر از آب میوه‌ های صنعتی با افزودنی ‌ها است، درعین حال در صورت مواجه با كم آبی و عدم دسترسی به آب سالم آشامیدنی، نوشیدن هر مایع اعم از چای رقیق، دوغ كم  نمك، شربت كم شیرین توصیه می ‌شود.

 

 

 

آب بهترین و نوشابه‌های گازدار بدترین نوشیدنی‌ برای رفع عطش و تشنگی

 

نوشابه ‌های گازدار بدترین نوشیدنی‌ ها به لحاظ ایجاد سوء هاضمه و مشكلات گوارشی است. انواع دلستر و ماوی، شیر نوشیدنی مناسبی برای رفع عطش و تشنگی است. شیر سویا كه برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاكتوز توصیه می ‌شود،

جایگزین مناسبی برای شیر عادی نیست، چون میزان كلسیم شیر سویا به اندازه ی شیر عادی نیست، مگر آن كه كمبود كلسیم شیر سویا با افزودن كلسیم اضافی برطرف شود.

 

برای تامین كم آبی بدن از هر مایعی نمی ‌توان استفاده كرد، چون برخی از مایعات، ادرارآور و تشدید كننده كم آبی بدن هستند.ماء الشعیر فاقد مواد افزودنی و طعم دهنده شیمیایی باشند، نوشیدنی مناسبی در تامین مایعات از دست رفته بدن به شمار می آیند.

 

پریسا ترابی، رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت

نظر شما