شناسهٔ خبر: 26837747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنای فارس بررسی کرد

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، فرصت یا تهدید

شیراز-ایرنا-حضور بانوان در ورزشگاه ‌ها به یکی از مسائل بحث‌ برانگیز اجتماعی بدل شده که موافقان و مخالفانی دارد و به نظر می رسد پایان بخشیدن به این بحث ها و رسیدن به نقطه توافق، نیازمند تعامل و تفاهم است.

صاحب‌خبر -

برخی افراد مسائلی همچون ممنوعیت اختلاط زن و مرد و امکان بروز حاشیه های اخلاقی را دلیل مخالفت خود با حضور بانوان در ورزشگاه ها عنوان می‌کنند؛ در مقابل آنان عده‌ای این موضوع را فرصتی برای افزایش ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌دانند.
برخی بر این باورند که در صورت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بسیاری از ناهنجاری ها و سخنان سخیف و رکیکی که گاه رد و بدل می‌شود، از بین خواهد رفت و تهدیدهای احتمالی به فرصت تبدیل خواهد شد.
در چند سال گذشته بانوان در سالن رقابت های والیبال لیگ جهانی و بسکتبال، بر اساس خواسته فدراسیون های جهانی حضور یافتند و در فضایی مناسب به تماشای بازی‌ها نشستند.
هنگام بازی‌های تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 روسیه نیز پارک‌ها، سینما‌ها و ورزشگاه بزرگ آزادی پذیرای حضور خانواده‌ها شد و خانواده‌ها، زنان و مردان در کنار یکدیگر به تماشای مسابقات تیم کشورمان نشستند.
این دو دلیل آخر هم از گفته های موافقان حضور بانوان در ورزشگاه ها استخراج شده است.
جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در سفر اخیرش به ایران در اسفندماه 96 در دیدار با مقامات جمهوری اسلامی و به ویژه رئیس جمهوری، بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تاکید کرد و حسن روحانی نیز قول داد که با لغو ممنوعیت کنونی، بانوان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را پیدا کنند.
برخی بانوان ورزشکار هم معتقدند: حق ورود به ورزشگاه یکی از مطالبات بانوان است که نمی‌ توان آن را نادیده گرفت و آن‌ها بارها با حضور در پشت درهای بسته ورزشگاه‌ها این مطالبه را اعلام کرده‌اند.
آنان گفتند: گاهی بانوان برای ورود به ورزشگاه‌ها با تغییر چهره و گریم مردانه وارد شدند و امروز برای آنکه دیگر شاهد چنین صحنه‌‌هایی نباشیم ضروری است به این خواسته به دید فرصت نگاه کنیم، فرصتی که می‌تواند هم نگاه فدراسیون های جهانی و تهدید بر تعلیق را عوض کند و هم دغدغه مسئولان را برطرف سازد.
خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس در میزگردی با حضور چند تن از صاحب نظران و کارشناسان این موضوع را به گفت وگو نشستند و نظرات موافق و مخالف آن‌ها را جویا شدند.
همچنین از نظرات برخی صاحب نظران نیز به صورت غیرحضوری در این میزگرد بهره برداری شد.

** امکانات مناسب و استاندارد برای حضور بانوان در ورزشگاه پارس فراهم است
مدیر کل ورزش و جوانان در گفت ‌و ‌گو با ایرنا با بیان اینکه مکان های زیادی در جامعه همچون سینما، سالن‌های کنسرت‌ و... وجود دارد که خانواده‌ها در آن‌ها حضور دارند، گفت: امکانات مناسب و استاندارد از جمله سکوهای مجزا، ورود و خروج و سرویس‌های بهداشتی در ورزشگاه پارس شیراز برای ورود بانوان فراهم شده است.
حیدرعلی کامیاب کلانتری افزود: ورزشگاه‌ها مکان های امنی برای خانواده‌هاست و اگر توهینی هم می‌شود دلیلش نبود خانواده هاست.
وی اضافه کرد: ایرانی ها با فرهنگ غنی خود، تعصب خاصی بر خانواده دارند‌؛ از این رو با حضور بانوان در ورزشگاه ها هیچ اتفاق نامطلوبی رخ نمی دهد و حق آن‌هاست که بازی‌های ورزشی را تماشا کنند.
این مقام مسئول به حضور بانوان ایرانی در هنگام بازی های ایران در جام جهانی 2018 روسیه برابر تیم های اسپانیا، مراکش و پرتغال اشاره کرد و ابراز داشت: در ورزشگاه کازان روسیه نیز بیش از 30 هزار ایرانی که اکثر آنها بانوان بودند بازی ایران و اسپانیا را تماشا کردند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.
وی بیان کرد: مقامات برگزارکننده جام جهانی در روسیه تمام امور، حتی مسائل امنیتی ورزشگاه را به بانوان سپرده بودند و کارها با نظم خاصی پیش می رفت.
کامیاب کلانتری با بیان اینکه حرمت زن باید حفظ شود، ابراز داشت: در کشورمان از ظرفیت بانوان استفاده نکرده‌ایم. در صدر اسلام هم زنان در کنار بزرگان دین حضور داشتند؛ برای نمونه می توان به حضور حضرت خدیجه (س) در کنار پیامبر (ص) اشاره کرد.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس اعلام کرد: این اداره کل آمادگی دارد تا مقدمات حضور بانوان را در ورزشگاه ها فراهم کند.

** زیرساخت‌ها برای ورود بانوان به ورزشگا‌ه‌ها فراهم شود
دارنده سه نشان طلا و برنز پارالمپیک لندن و ریو نیز در این باره گفت: اگر زیرساخت‌ها در کشوری که اسلامی است برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها فراهم شود، اتفاق نامطلوبی رخ نمی‌دهد.
ساره جوانمردی اظهار داشت: اگر واقع بینانه و منصفانه به این موضوع نگاه کنیم مشکلی ایجاد نخواهد شد ‌و بالاخره روزی باید این تابو شکسته شود.
وی اضافه کرد: مدت‌هاست در ورزش و دیگر حوزه‌ها آزمون و خطا صورت می‌گیرد، چه اشکالی دارد ورود بانوان را نیز به ورزشگاه‌ها یک بار تجربه کنیم و سپس تصمیم بگیریم که خوب است یا بد.
این بانوی محجبه ورزشکار که چندین مدال رنگارنگ جهانی و آسیایی در کارنامه دارد، افزود: حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقات ایران شروع خوبی بود و باید با دید مثبت به آن نگریست.
جوانمردی اضافه کرد: برخی نگرش‌ها باید تغییر کند و با نگاه منطقی اجازه داد خانواده‌ها به ورزشگاه بیایند؛ زیرا در جامعه اسلامی نباید فرقی میان زن و مرد قائل شد.
دارنده عنوان بهترین ورزشکار جهان با اشاره به اینکه محدودیت بیش از حد منجر به اتفاق‌های تلخ می‌شود بیان داشت: محدودیت، دست انسان را می‌بندد و به محض به دست آمدن فرصت امکان خطا هست؛ از این رو باید راه‌هایی ساده و آسان را فراهم کنیم.
جوانمردی گفت: رشته تیراندازی در رقابت های جهانی ، آسیایی و پارالمپیک مختلط است و ورزشکاران در محیطی سالم به رقابت می پردازند و خانوادها نیز بازی‌ها را تماشا می‌کنند و تاکنون شاهد اتفاق بدی نبوده‌ام.

** باحجاب‌ ترین ورزشکاران زن، فوتبالیست‌ها هستند
ندا روستا، مربی فوتبال و بازیکن لیگ برتر نیز در میزگرد ایرنای فارس گفت: باحجاب‌ ترین ورزشکاران زن، فوتبالیست‌ها هستند و آن‌ها حتی درصورت حضور در تیم‌های خارجی با حجاب کامل در زمین حاضر می‌شوند.
وی افزود: پوشش فعلی زنان فوتبالیست عبارت است از ساپورت، شلوار، لباس آستین‌ بلند، مقنعه و هدبند و من یازده سال با این حجاب فوتبال بازی کرده‌ام؛ حتی اگر در زمین بازی برای لحظه‌ای آستینم بالا می‌رفت، خودم به ‌سرعت واکنش نشان می‌دادم.
روستا با بیان اینکه سخت‌ گیری‌های بسیاری نیز از سوی فدراسیون اعمال می‌شود، اظهار داشت: با این شرایط هنوز حضور خانواده‌ها، پدران، برادران و همسران ما در مسابقات ممکن نشده است.

** امکان حضور زنان به عنوان نیمی از جامعه در ورزشگاه‌ها میسر شود
منوچهر اسدی پویا خبرنگار و دبیر سرویس ورزشی روزنامه خبر جنوب نیز براین باور است که یکی از مشکلات جامعه خودسانسوری است و افراد باید در فضایی تعاملی ابراز نظر و برای خواسته‌های خود بها پرداخت کنند تا مشکلات حل شود.
وی ادامه داد: قانون ‌مداران می‌توانند این موضوع را به‌ راحتی با وضع قوانین لازم حل کنند؛ اما مشکل اینجاست که در این موضوع سلیقه‌های شخصی پایه و اساس قرار گرفته است، نه قانون.
این خبرنگار ورزشی با بیان اینکه ورزش برای نشاط جامعه و تخلیه هیجان خوب است، بیان کرد: نشاط جامعه برای مخالفان این طرح مهم نیست؛ درصورتی‌که با تخلیه هیجانات مثبت، مجالی برای بنگ و افیون به منظور ایجاد هیجان‌های کاذب ایجاد نمی‌شود.
اسدی ‌پویا ادامه داد: مسئولان باید به فکر جوانان و توسعه جامعه باشند تا امکان حضور زنان به عنوان نیمی از جامعه در ورزشگاه‌ها میسر شود.
وی ادامه داد: عقل، جامعه ‌شناسی و نیازهای اجتماعی همگی حکم می‌ کنند که باید با این معضل برخورد درستی صورت گیرد و برای حل آن اقدامات لازم انجام شود.

** رفتار‌های نامناسب درورزشگاه‌‌ها با حضور خانواده ‌ها تلطیف می‌شود
رئیس هیات فوتبال شیراز نیز درباره مناسب ‌سازی جو ورزشگاه‌ها برای حضور بانوان گفت: گاهی بازی تیم ملی ایران در روز‌های عزاداری اباعبد‌الله‌الحسین (ع) برگزار شده و تماشاچیان در حین بازی عزاداری و نوحه ‌سرایی کرده اند.
کاووس عباسی بیان داشت: وقتی دختری با پدرش در ورزشگاه حضور یابد، برخی رفتار‌های نامناسب در این فضا به علت حضور خانوادگی تلطیف می‌شود.
وی عنوان داشت: هیجانات دختران حتی در پارک‌ها و بوستان‌های بانوان نیز برطرف نمی‌شود و با بازکردن فضا می‌توانیم زمینه حضور خانواده‌ها را فراهم کنیم؛ برای نمونه از خانواده بازیکنان شروع کنیم و شرایط را برای حضور آنان و تشویق خانواده ‌شان پدید آوریم.

** از نظر اجتماعی و جمعیت شناختی به ورود بانوان نگاه کنیم
رئیس کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز نیز از دیدگاه جامعه‌ شناختی به مسئله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها پرداخت و به ایرنا گفت: این موضوع طی سالیان اخیر مورد بحث و جدل‌های بزرگی قرار گرفته و موافقت‌ها و مخالفت‌ها با این امر بنیان‌هایی تئوریک دارد.
لیلا دودمان اظهار داشت: باید از نظر اجتماعی و جمعیت شناختی به این موضوع نگریست و چرایی تقویت این درخواست در بین زنان و حتی بخشی از مردان را بررسی و پیامدهای احتمالی پذیرش این امر را واکاوی کرد.
وی بیان کرد: به‌ زعم پیتر بلاو جامعه‌ شناس اتریشی، تغییر در نسبت‌های جمعیتی به تغییرات ساختاری در جامعه منجر می‌شود.
وی با بیان اینکه افزایش میزان باسوادی در دهه‌های متمادی، جامعه را با قشر جدیدی مواجه کرده است، اظهار داشت: با افزایش مدارج علمی بانوان، حضور آن‌ها درعرصه‌های اجتماعی تسهیل شده و در برخی زمینه‌ها نیز ضرورت یافته؛‌ همان‌گونه که وقتی زنان واجد حق رأی شدند، شیوه و میزان مشارکتشان در اجتماع دچار تحولات اساسی شد.
این عضو شورای شهر شیراز بیان داشت: خواسته ‌های زنان را در دوران اخیر باید با توجه به تغییرات عمده‌ای که به وقوع پیوسته مدنظر قرار داد و سپس تصمیم‌ گیری کرد.
دودمان افزود: عدم لحاظ این واقعیت‌ها در تحلیل‌ها و تصمیم‌ گیری‌ها، جامعه را در شرایط عدم توازن قرار می‌دهد و فقدان توازن هم عاملی برای شکل گیری نارضایتی خواهد بود.
وی ادامه داد: استدلال کسانی که بین تماشای مسابقات از تلویزیون و تماشا از روی سکوی ورزشگاه تفاوت قائل‌اند، عمدتاً ناظر بر فضای حاکم بر سکوهاست بدین معنا که اعتقاد دارند گفتمان رایج بین تماشاگران کنونی، محتوا و روح نامطلوبی دارد و حضور زنان موجب آزار آن‌ها خواهد بود.
این فعال اجتماعی عنوان کرد: از سوی دیگر، حضور زنان را در ورزشگاه‌ها نباید تنها از جنبه دوگانه مرد و زن نگریست، بلکه در اغلب موارد حضور زنان مترادف حضور خانوادگی است.
دودمان اشاره کرد: اگر کُنش‌های تماشاگران را در ورزشگاه‌ها ذیل نمادین شدن خشونت و مرحله‌ای از فرایند متمدن ‌شدن بپنداریم، حضور زنان در ورزشگاه‌ها را می‌توان مرحله‌ای پیشرفته ‌تر دانست و جنسیت به‌ مثابه یک متغیر ساختاری باعث تغییر ترکیب افراد حاضر در ورزشگاه‌ها خواهد شد.
وی با بیان اینکه حضور زنان در ورزشگاه‌ها باعث رفتار‌هایی متفاوت براساس زنانگی خواهد شد، اظهار کرد: این موضوع واکنش متفاوت خشونت ‌گرایانه برخی مردان را در مقایسه با شرایط کنونی تغییر خواهد داد.
دودمان افزود: شیوه اجتماعی شدن زنان و همچنین انتظار نقشی که جامعه از آنها دارد در کُل این پیامد را دارد که خشونت به هر شکلی و در هرنوع طبقه‌بندی در بین آنها ملایم ‌تر است و این امر را می‌توان به ‌مثابه ‌فرصتی قلمداد کرد که در تغییر رفتار جامعه نقشی مثبت دارد.

** ورود زنان به ورزشگاه‌ها مشکل امروز جامعه نیست
در همین زمینه فعال سیاسی اصولگرا و عضو پیشین شورای شهر شیراز به ایرنا گفت: آیا ورود زنان به ورزشگاه‌ها مشکل امروز جامعه است؟
محمدرضا هاجری افزود: به انحراف کشاندن افکار عمومی جامعه بزرگ‌ ترین سم در شرایط فعلی است، امروز افرادی با همین مسائل کشور را به حاشیه می‌برند.
وی ادامه داد: مشکل معیشتی، بیکاری و تهدیدات دشمن مسائل مهم روز است و در حوزه بانوان نیز این مسئله دغدغه نیست.
هاجری با اشاره به اینکه با گرفتن آمار در می‌یابید زنان در زمینه ورزش نسبت به پیش از انقلاب پیشرفت‌های بسیاری کرده‌اند، اضافه کرد: ببینید جمهوری اسلامی برای زنان چه کرده است، امروز زنان در 176 رشته ورزشی فعالیت می‌کنند، ورزشگاه اختصاصی بانوان پس از انقلاب 30 برابر شده، حضور بانوان در مسابقات خارجی پیش از انقلاب تنها 6 مورد بوده و امروز به 12هزار نفر رسیده، کل مدال‌های جهانی ورزش بانوان پیش از انقلاب 5 مورد بوده و در 40 سال انقلاب به 160 مورد رسیده است و امروز هزاران ورزشکار ملی و حرفه‌ای داریم؛ پس این موضوع یعنی حضور بانوان در ورزشگاه ها ، مسئله روز بانوان در عرصه ورزش نیست چراکه جمهوری اسلامی خدمات بسیاری به زنان کرده است.
این فعال سیاسی ادامه داد: ببینید چه وضعیت نامناسبی در ورزشگاه آزادی تهران برای تماشای مسابقات جام جهانی رخ داد. دختران و پسران جوان در کنار هم جام جهانی را تماشا کردند و مسائلی را به وجود آوردند که در فضای مجازی شاهد بودیم.
هاجری بیان کرد: عقیده ما سانسور می‌شود و من حاضرم مناظره کنم و در نهایت مردم قضاوت کنند.
وی همچنین با بیان اینکه بعید می‌دانم امروز دغدغه واقعی و دردمندی مردم این باشد، گفت: درباره مسائل مهم روز صحبت کنید نه ورود زنان به ورزشگاه‌ها، به دستاور‌د‌های پس از انقلاب رجوع کنید و به آمار مستند تکیه کنید تا دریابید چه اتفاقات مهمی برای بانوان رخ داده است، نه اینکه مسائل حاشیه‌ای را پررنگ کنید.

** باید به تدریج فضا را برای ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها باز کنیم
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس بر این باور است: ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها خواسته بخشی عظیمی از جامعه است و البته مخالفان و موافقانی نیز دارد.
علی رضایی در میزگرد تخصصی ایرنا افزود: برخی مخالفان مساله شرعی را دلیل این ممنوعیت می‌دانند؛ مثلاً می‌گویند نگاه زن به بدن مرد حرام است وبرخی دوستان نیز درباره اختلاط زن و مرد نگران هستند، برخی دیگر نیز به فضای اجتماعی ورزشگاه‌ها و فضای هیجانی آن نظر دارند و می‌گویند این محیط حتی برای مردان نیز آسیب‌زاست و در این ورزشگاه‌ها خشونت کلامی حاکم است.
وی با بیان اینکه خانواده ها در محیط‌های دیگری همچون کنسرت‌های موسیقی و سینما با آرامش و بدون مشکل در کنار یکدیگر می‌نشینند، ابراز داشت: اگر مشکلی برای این همنشینی‌ها وجود دارد، باید همه را ممنوع کنیم و دیوار بکشیم.
رضایی ادامه داد: باید کم‌ کم محیط را برای ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها باز کنیم تا فرهنگ از دست رفته به این محیط‌ ها بازگردد و مردم در کنار هم بودن را یاد بگیرند و به عنوان تماشاگری واقعی روی سکو‌ها حضور یابند.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس با اشاره به گستردگی دسترسی به دنیای اطلاعات افزود: جوان امروز به دنیایی از اطلاعات دسترسی دارد و باید این جوان را قانع کرد.
وی افزود: اگر حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نادرست است، باید علت آن برای جامعه به ‌صورت شفاف تشریح شود؛ چراکه جوانان ما منطقی هستند و خانواده‌ها نیز با ارائه دلیل منطقی قانع می‌شوند.
رضایی بیان کرد: ما باید این تابو را بشکنیم و درِ ورزشگاه‌ها را طبق برنامه‌ای زمان‌بندی شده برای خانواده‌ها و بانوان باز کنیم؛ بدین‌صورت که برای آنان جایگاهی را فراهم آوریم تا کم‌کم موانع حضور آن‌ها از بین برود.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس با اشاره به تجربه پخش بازی‌های جام جهانی فوتبال در پارک‌ها، سینماها و نیز ورزشگاه آزادی گفت: در این رویداد‌ها مشکلی پیش نیامد و این موضوع نقطه عطفی به‌ شمار می‌رود.
رضایی همچنین با یادآوری حضور برخی مردان در مسابقات ورزشی که بانوان با حجاب کامل در آن‌ شرکت می‌کنند، ابراز داشت: مردان در مسابقات خارجی می‌توانند بازی‌های زنان مسلمان محجبه ما را ببینند؛ اما چرا در بازی‌های داخلی کسی نمی‌تواند بازی‌های بانوان را تماشا کند؟
وی بیان کرد: حضور بانوان هم به ‌عنوان تماشاگر و هم به عنوان ورزشکار محدود شده است و پرسش اینجاست که دختران ما باید در کجا هیجانات خود را تخلیه کنند؟
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه مسئولان ورزش کشور با وضع قوانین لازم می توانند به فرهنگ‌ سازی کمک کنند، بیان داشت: ورزش باعث ترویج بی بند و باری نیست. اگر ناهنجاری‌هایی در ورزشگاه‌ها وجود داشته باشد، قطعاً در جامعه هست و اگر نیست در جامعه هم نیست.
رضایی ابراز داشت: اگر نتوانم به همراه فرزندم به ورزشگاه بروم، او نیز تفریحاتی برای خود تعریف می‌کند که باعث می‌شود نظارت خانواده کاهش یابد؛ بنابراین آزادی ورود خانواده به ورزشگاه‌ها نظارت آنان را بر فرزندانشان بیشتر می‌کند و باعث سالم‌سازی اجتماع می‌شود.

** محیط ورزشی بهترین مکان برای نشاط و شادی است
بازیکن سابق تیم ملی والیبال بانوان نیز گفت: در محیط های ورزشی بسیاری که تاکنون حضور داشته‌ ام شاهد هیچ رفتار خلافی نبوده‌ام و کسی هم به منظور خاصی در ورزشگاه حضور نیافته است.
شهره سجادی ادامه داد: بسیاری از مردم بر این باورند که محیط ورزش بهترین مکان برای ایجاد شادی، نشاط و دوری از فساد است و نباید در آن محدودیت قائل شد.
نائب رئیس هیئت والیبال فارس اضافه کرد: این درست است که باید زیر ساخت‌ها برای حضور خانواده‌ها در ورزشگا‌ه‌ها فراهم شود؛ اما اینکه بگوییم ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مشکل ایجاد می‌کند، درست نیست.
سجادی با اشاره به اینکه مردم کشورمان به حفظ حرمت‌ها اعتقاد دارند، افزود: فرض بر اینکه عده‌ای بخواهند با ورود بانوان به ورزشگاه سوء‌استفاده کنند، به راحتی می‌شود آنان را شناسایی و از ورزشگاه بیرون کرد و برای مدت طولانی نیز آنان را از ورود به ورزشگاه محروم کرد؛ مانند بسیاری از کشورها که برای تماشاگران خاطی جریمه در نظر می‌گیرند.
وی گفت: دوم مرداد ماه 97 میزبان 10 تیم والیبال بانوان کشور هستیم و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا خانواده‌ها بتوانند رقابت فرزندانشان را تماشا کنند و قول می‌دهم هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد؛ چراکه درگذشته نیز در شیراز خانواده‌ها بازی‌های لیگ برتر بانوان را تماشا کردند و این امر موجب شد انگیزه بازیکنان افزایش یابد و بر کیفیت مسابقات افزوده شود.
این پیشکسوت ورزش بانوان فارس بیان کرد: زمانی که والدین از نزدیک بازی فرزنداشان را در محیطی امن نگاه کنند، بیشتر ترغیب می‌شوند که آنان را به ورزشگاه بفرستند.

** حضور بانوان در ورزشگاه‌ها موجب ایجاد انگیزه بازیکنان می‌شود
مربی تیم فوتبال بانوان فارس هم در سخنانی در میزگرد تخصصی ایرنا گفت: باید نگرش و فرهنگ برخی افراد تغییر کند و بانوان اجاره تماشای نزدیک بازی تیم‌های مورد علاقه‌شان را داشته باشند.
نجمه برزگر افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ضروری است و حضور آنان در ورزشگاه ها موجب ایجاد انگیزه در بازیکنان و افزایش کیفیت بازی‌ها می‌شود.
وی عنوان کرد: نباید بانوانی را که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، از حقوق اجتماعی خود محروم کرد.
این مربی تیم فوتبال افزود: در هنگام مسابقات تیم ملی فوتبال در جام جهانی بسیاری از خانواده در پارک‌ها، سینماها و... به راحتی و با شور ونشاط بازی‌ها را تماشا کردند و این شروع خوبی بود.
بدین ترتیب و با توجه به آنچه که اشاره شد، موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها مطالبه ای است که مسئولان ارشد کشور باید پاسخ شایسته ای به آن بدهند.
7375/7368 / 2027

نظر شما