شناسهٔ خبر: 26837590 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همه پرسی در شرق اوکراین یکی از محورهای دیدار ترامپ و پوتین بود

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صداوسيما، برگزاری همه پرسی در شرق اوکراین، یکی از محور‌های محرمانه دیدار ترامپ و پوتین بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، سخنان زیادی درباره مذاکرات سران آمریکا و روسیه در نشست هلسینکی پایتخت فنلاند مطرح است. کار به جایی رسیده است که رئیس تشکیلات امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اذعان کرده است نمی‌داند در ملاقات پشت پرده سران آمریکا و روسیه چه اتفاقاتی رخ داده است. گمانه زنی‌های زیادی درباره این دیدار مطرح شده است. جزییات رخداد‌های اتفاق افتاده در این ملاقات محرمانه بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ و مطالب بحث شده بین آن‌ها مشخص نیست. هیچیک از دو طرف، گزارش کاملی از گفته‌های ترامپ و پوتین در این دیدار ارائه نکرده است. البته مقامات روس چندین بخش کلیدی از این گفتگو‌ها را فاش کرده اند.
رئیس جمهور روسیه گفته است که در این دیدار توافق مفیدی به دست آمد. براساس گزارش رسانه ها، پوتین به سفرایی در مسکو گفته است که در این دیدار با ترامپ به او پیشنهاد کرده است تا همه پرسی در شرق اوکراین برگزار شود. البته دو طرف توافق کرده اند که درباره این طرح به صورت علنی بحث و اظهارنظر نکنند. البته گفته می‌شود مقامات آمریکایی این پیشنهاد را رد کرده اند. نماینده روسیه در آمریکا نیز گفته است ترامپ و پوتین درباره اقدامات عینی برای شرق اوکراین با هم به گفتگو پرداختند.
براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، گفتگو‌های هلسینکی بر مسائل مطرح در حوزه امنیت بین الملل ازجمله مذاکرات برای پیمان جدید استارت به منظور کاهش تسلیحات راهبردی روسیه و آمریکا متمرکز بود. به گفته مقامات روسیه، همکاری‌های امنیتی در سوریه و بازسازی این کشور و طرح مشترک مسکو و واشنگتن برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نیز یکی دیگر از مسائل مطرح در گفتگو‌های هلسینکی بود. مسکو یکی از جا‌هایی بغیر از واشنگتن است که دیدار هلسینکی در آنجا بسیار ستوده می‌شود. وزیر امورخارجه روسیه گفته است این گفتگو‌ها فوق العاده و بهتر از عالی بود. کرملین به منتقدان ترامپ تاخته و آن‌ها را متهم کرده است که دستاورد‌های این دیدار را به علت بازی‌های سیاسی خود فداکرده اند. روس‌ها با شعف بسیار به نشست هلسینکی واکنش نشان می‌دهند. نگرانی‌هایی در روسیه شدت گرفته است مبنی بر اینکه واکنش‌های منفی به دیدار هلسینکی باعث شود تنش‌ها در مناسبات مسکو و واشنگتن از گذشته نیز بیشتر شود.

نظر شما