شناسهٔ خبر: 26837379 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

در پی یک جرعه آب سالم در سرزمین سدها؛ زنگ خطر را در خوزستان به صدا درآورید

R41468/P1361/S6,57/CT7

این روزها در استان سد خیز خوزستان مردم در پی یک جرعه آب سالم و مطلوب هستند اما شواهد و قرائن بنا به گفته مسئولان ارشد استان نشان می‌دهد که باید زنگ خطر در خوزستان به صدا درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، «شکی نیست که کمبود منابع آب و خشکسالی بر جنبه‌های مختلف سلامت تاثیرگذار است. خشکسالی بر تغذیه، بیماری‌های مرتبط با آب و منتقله از آب، بیماری‌های مرتبط با گرد و خاک و بیماری‌های منتقله از هوا، بیماری‌های منتقله از ناقلین، بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک بین انسان و دام) و حتی بر افزایش برخی بیماری‌های غیرواگیر مثل سرطان تاثیرگذار است.» این را سلمان‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان می‌گوید.

وی می‌گوید که «کمبود منابع آبی از نظر کیفی و کمی سلامت مردم را تهدید می‌کنند. هفته گذشته کمبود منابع آبی از نظر کمی در شهر رفیع ابتلا به اسهال را ایجاد کرده بود زیرا در این شهر تاسیسات آبی برای وارد کردن آب تصفیه شده به شبکه وجود نداشت.»

اگرچه نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مسمومیت ناشی از آب در رفیع و رامهرمز را حاصل سهل انگاری در یک مساله کوچک دانست که مشکل بزرگی را ایجاد کرد و گفت که اگر دقت بیشتری در این 2 منطقه به خرج داده می‌شد این قدر با مشکل رو به رو نمی‌شدیم در این میان کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان مشکل را بزرگتر می‌داند و معتقد است که «در حال حاضر آب شرب استان در وضعیت هشدار قرار دارد.»

گواه این ادعا را می‌توان در صحبت‌های سلمان‌زاده جویا شد که می‌گوید: هپاتیت آ، شیگلوز (اسهال خونی)، سالمونلوز (نوعی عفونت روده ای)، تیفوئید (حصبه) و... از طریق آب انتقال می‌یابند که متاسفانه بیشتر این بیماری‌ها اکنون در خوزستان وجود دارند.

وی با اشاره به وضعیت بروز بیماری التور (وبا) در خوزستان بیان می‌کند: از دهه 80 تا دهه 90، هشت مورد بیماری التور در خوزستان مشاهده شد اما از سال 91 تا سال گذشته 167 مورد بیماری التور در خوزستان گزارش شده؛ فراوانی بیماری‌های اسهال خون و ناگ انسانی و موارد هفتگی هپاتیت آ بسیار رو به افزایش است.

سلامت مردم بر روی لبه تیغ

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اخبار قابل توجهی از وضعیت آب در خوزستان ارائه می‌دهد و می‌افزاید: آب شرب شهری شرق اهواز امسال از نظر میکروبی افت زیادی داشته به طوری که می‌بینیم عدم مطلوبیت میکروبی حتی به 20 درصد رسیده که وجود این مساله در مرکز شهر، یک بحران است.

وی ادامه می‌دهد: در روستاهای غرب اهواز هرچه به تابستان نزدیکتر می‌شدیم شاهد عدم مطلوبیت میکروبی آب بودیم. این وضعیت آب موجب بروز طغیان‌های متعددی شده که در بازه زمانی ابتدای امسال میزان این طغیان‌ها بسیار بالا بوده است.

شاید همین افزایشی که سلمان‌زاده به آن اشاره می‌کند را بتوان در سخنان نظری بهتر متوجه شد چرا که نظری با اشاره به وجود بحران‌های متعدد در استان خوزستان و اهمیت پیش بینی و پیشگیری، می‌گوید: وضعیت آب در برخی نقاط استان به گونه‌ای است که سلامت مردم را با مشکل رو به رو کرده بنابراین باید دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند چراکه خشکسالی تاثیر زیادی بر سلامت مردم می‌تواند ایجاد کند.

نظری در حالی موضوع را به پای کار آمدن دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌سازد که نمونه یکی از متولیان این دستگاه‌های اجرایی یعنی مهرداد قنواتی سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت آبفا خوزستان همه چیز را گل و بلبل می‌داند و می‌گوید: به مردم و مسئولان شهری اطمینان خاطر می‌دهیم که آب شرب مردم استان خوزستان همواره تحت نظارت و آزمایشات میکروبی، بیولوژیکی و شیمیایی قرار دارد و در صورت هرگونه آلودگی احتمالی بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفته و سریعا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افزایش بروز تب کریمه کنگو به دلیل افزایش فعالیت کنه‌ها در استان خوزستان، اسهال خونی در رفیع، مسمومیت در رامهرمز و هپاتیت در شهرهای استان به گفته سلمان‌زاده برخی از طغیانها هستند و وی تاکید می‌کند: قطعا امسال طغیان‌های بسیاری خواهیم داشت که باید هزینه و زمان زیادی را برای این موضوع صرف کرد از این رو رئیس مرکز بهداشت از آنجا که معتقد است آلودگی میکروبی در آب، تهدید سلامت عمومی محسوب می‌شود، می‌‌گوید که به همین دلیل موضوع و ادله ما به دادستانی اعلام شد تا در صورت نیاز برخورد قضائی صورت گیرد.

گزارش از فاطمه طاهری

انتهای پیام/م

نظر شما