شناسهٔ خبر: 26837072 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ؛

شاخص 1729 واحد دیگر در دومین هفته نزولی بورس از دست داد

نوسان روزافزون ارزی در اقتصاد کشور در صورتی‌‌که سیاست‌های مناسبی برای برداشتن سایه تحریم‌ها از سوی سیاست‌گذار اتخاذ نشود، چندان دور از انتظار نیست. در تلاطم سیاسی ریسک سرمایه‌گذاری در سهام افزایش خواهد یافت و این موضوع بر قیمت سهام فشار وارد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

شاخص 1729 واحد دیگر در دومین هفته نزولی بورس از دست دادشاخص کل بورس تهران در دومین هفته نزولی در تیرماه، 1729 واحد معادل 1.57 درصد عقب نشینی کرد. این روند در حالی رقم خورد که در هفته پیش از این یعنی منتهی به 21 تیزماه، نماگر کل بورس بیش از 2900 واحد کاهش را به ثبت رسانده بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، شاخص کل بورس در اولین روز هفته، با وجود تاثیر مثبت نماد معاملاتی پارس متعلق به پتروشيمي پارس، شاهد افت 588 واحدی معادل 0.54 درصد و رسیدن به رقم 108 هزار و 916 واحد بود. در این روز، نمادهای معاملاتی مطرح همچون فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، فولاد (فولاد مباركه اصفهان)،کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، شبندر (پالايش نفت بندرعباس)، وامید (گروه مديريت سرمايه گذاري اميد)، شتران (پالايش نفت تهران) و شپنا (پالايش نفت اصفهان)، بیشترین نقش را در قرمزپوشی دوباره شاخص کل بورس داشتند. همچنین روز شنبه، معامله‌گران بورس 810 میلیون و 320 هزار برگه بهادار و سهام را در قالب 57 هزار و 849 نوبت معامله و به ارزش 176 میلیارد و 993 میلیون تومان داد و ستد کردند.

روز یکشنبه شاهد ساز ناکوک بورس برای ششمین روز پیاپی بودیم. در ابن روز شاخص کل با کاهش 844 واحدی معادل 0.78 درصد به رقم 108 هزار و 72 واحد رسید. روز یکشنبه نیز نمادهای معاملاتی ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌)،فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) و کاوه (فولاد كاوه جنوب كيش)، بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند. همچنین معامله‌گران بورس در این روز 868 میلیون و 494 هزار برگه بهادار و سهام را در قالب 62 هزار و 733 نوبت معامله و به ارزش 176 میلیارد و 415 میلیون تومان داد و ستد کردند.

روز دوشنبه، شاخص کل با رشد افزایش 37 واحدی جلوی قرمز شدن دوباره نماگر کل بورس را گرفت. افزایشی که بیش از همه تحت تاثیر نماد پارس قرار داشت. به طوریکه نماد معاملاتی پارس متعلق به پتروشيمي پارس با 202 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشت. همچنین نماد معاملاتی فخوز (فولاد خوزستان) و کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، همراه (شركت ارتباطات سيار ايران)، کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، خساپا (سايپا)، رانفور (خدمات‌انفورماتيك‌)، فولاد (فولاد مباركه اصفهان) و مبین (پتروشيمي مبين)، دیگر شرکت هایی بودند که در روند مثبت شاخص کل اثرگذار بودند.

روز سه شنبه، دوباره عقب نشینی شاخص کل بورس را نظاره گر بودیم. در این روز، نماگر کل با کاهش  329 واحدی معادل 0.30 درصد به رقم 107 هزار و 780 واحد رسید. در پایان معاملات چهارمین روز هفته، نمادهای معاملاتی فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، مبین (پتروشيمي مبين)، فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، ومعادن (توسعه‌معادن‌وفلزات‌)، کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، جم (پتروشيمي جم) و رمپنا (گروه مپنا (سهامي عام))، بیشترین نقش را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

و در نهایت در آخرین روز فعالیت بورس در هفته ای که گذشت، نماگر کل بورس با کاهش 4 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 107 هزار و 776 واحد رسید. در معاملات روز چهارشنبه، نماد معاملاتی فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد اخابر (مخابرات ايران)، نماد شخارک (پتروشيمي‌ خارك‌)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، نماد خودرو (ايران‌ خودرو)، نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌)، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، نماد مبین (پتروشيمي مبين) و نماد شاراک (پتروشيمي شازند)، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس داشتند. در این روز، معامله‌گران بورس یک میلیارد و 557 میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب 183 هزار و 396 نوبت معامله و به ارزش 632 میلیارد و 797 میلیون تومان داد و ستد کردند.

شاخص 1729 واحد دیگر در دومین هفته نزولی بورس از دست داد

ریسک سیستماتیک و آینده سهام

احتمال بازگشت تحریم‌‌های سختگیرانه آمریکا بر اقتصاد کشور دو ریسک عمده را برای کل اقتصاد کشور در برخواهد داشت. نخست اثر روانی این موضوع بر کل اقتصاد کشور و بورس تهران است. نوسان روزافزون ارزی در اقتصاد کشور در صورتی‌‌که سیاست‌های مناسبی برای برداشتن سایه تحریم‌ها از سوی سیاست‌گذار اتخاذ نشود، چندان دور از انتظار نیست. در تلاطم سیاسی ریسک سرمایه‌گذاری در سهام افزایش خواهد یافت و این موضوع بر قیمت سهام فشار وارد خواهد کرد. موضوع دیگر به آینده اقتصادی کشور در دوران جدید بازمی‌گردد. اگر واقعا بنا باشد تحریم‌ها راه‌های صادراتی کشور را مختل کند، کل اقتصاد کشور را درگیر خواهد کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، در این خصوص شنیده‌ها حاکی از این موضوع است که آمریکا راه‌های پیشین دور زدن تحریم از سوی کشور را در کشورهای همسایه نیز شناسایی کرده و برای رسیدن به اهداف خود و کشاندن دوباره ایران به پای میز مذاکره تمام تلاش خود را در بستن مسیرهای قبلی به کار خواهد برد. البته همچنان امید وجود دارد که با تدبیر تیم کنونی دولت و به پشتوانه کاردانی وزارت خارجه عبور از این وضعیت،امکان‌پذیر است. گرچه اقتصادهای بزرگ به غیر آمریکا عمدتا حامی کشور در برابر تحریم‌های اقتصادی آمریکا هستند، اما این کشورها و شرکت‌های خصوصی که در این کشورها حاضر هستند انتخاب ‌چندان سختی میان همکاری با ایران و آمریکا نخواهند داشت و بر این اساس با پذیرفتن واقعیت‌های موجود باید راه‌حل‌های سیاسی مناسبی در نظر گرفته شود.

نظر شما