شناسهٔ خبر: 26836954 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بازی ویدئویی برای تدریس برق

ایسنا : بازی ویدئویی جدیدی که ازسوی پژوهشگران دانشگاه کمبریج توسعه داده شده، قرار است نوجوانان را با الکتریسیته بیشتر آشنا کند. این بازی با ارائه مجموعه‌هایی از پازل‌های مرتبط با برق، درک نوجوانان را از الکتریسیته بالاتر برده و امیدوار است بتواند آنها را برای تحصیل در رشته مهندسی در همین دانشگاه، تشویق کند. این بازی که «وایرد» (Wired) نام دارد، دو روز قبل (۱۷ام جولای) برای دانلود و بازی به‌صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

وایرد با هدف انتقال مفاهیم ریاضیاتی اساسی در زمینه‌ برق به مخاطبان خود، طراحی شده است.  برق هر روز بر زندگی همه‌ ما تاثیر می‌گذارد، اما از آنجایی که انتزاعی است، عینی‌سازی آن دشوار بوده و تسلط به آن نیز تمرین زیادی را می‌طلبد. گفتنی است، تدریس آن نیز دشوار است دایارمید کمپبل، از گروه مهندسی کمبریج و طراح این بازی، توضیح می‌دهد: «بازی ویدئویی یک روش ایده‌آل برای تدریس برق به دانش‌آموزان است و برای بازی‌کنندگان، این امکان را فراهم می‌کند که مفاهیم اساسی و رابطه میان آنها را تجسم کند. این بازی ترکیبی از چالش‌های پیش‌رونده فراهم می‌آورد، که هر یک بر پایه چالش قبلی ساخته شده است. علاوه بر آن، مجموعه‌ای از تکنیک‌های انگیزشی آزموده شده نیز در آن گنجانیده شده که می‌تواند افراد را به عبور از چالش‌های دشوار تشویق کند.» کمپل نزدیک به دو دهه در صنعت بازی‌سازی حضور داشته و عناوینی را برای پلت‌فرم‌های پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی ساخته است. او هم‌اکنون به‌عنوان دستیار آموزشی ارشد در کمبریج مشغول به کار است، و بازی‌های ویدئویی را با هدف الهام‌بخشی بیشتر به نوجوانان طراحی می‌کند تا به تحصیل در رشته مهندسی ترغیب شوند.

کسانی که وایرد بازی می‌کنند، درکی دیداری از مدارها، منطق سوئیچ‌ها، ولتاژ، جریان و مقاومت به دست خواهند آورد. آنها این کار را از طریق تحلیل مدارها انجام نمی‌دهند، بلکه با سیم‌کشی مدارها برای حل مسائل کار را پیش می‌برند. مورد اول همان روشی است که در کتاب‌های درسی با آن مواجه می‌شویم. کمپل می‌گوید: «اکثر بازی‌های آموزشی در کلاس درس ارائه می‌شوند. از همین رو، حداقل باید سرگرم‌کننده‌تر از درسی باشند که جایگزین آن شده‌اند. وایرد از طریق وب‌سایت‌های فروش بازی ارائه خواهد شد، بنابراین لازم است به اندازه دیگر بازی‌های ویدئویی که مردم بازی می‌کنند، سرگرم‌کننده باشد. ما آموزش را به بازی تبدیل نمی‌کنیم، بلکه بازی را آموزشی و شاید حتی تقویت می‌کنیم.» در بسیاری از حیطه‌های فیزیک، افراد پیش از آنکه به‌صورت رسمی درباره‌ آن آموزش ببینند، درک دیداری پایه‌ای از رفتار اشیا دارند. برای مثال، مردم از زمانی که کودکانی نوپا بوده‌اند، توپ پرتاب کرده‌اند. بنابراین زمانی که همین مردم درباره پرتاب‌ها و قوانین حرکت نیوتون آموزش می‌بینند، از قبل بینشی دارند که آنها را در چگونگی کاربست معادلات راهنمایی می‌کند.

نظر شما