شناسهٔ خبر: 26836936 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

از «آینده واردات نفت ژاپن از ایران با شروع تحریم‎ها» تا «جنگ تجاری بر سر پرچم‎های چینی با عبارت ترامپ 2020»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون آمریکا آمادهٔ وضع تعرفه بر کل محصولات وارداتی از چین است، مردم چین آماده تحریم کالاهای آمریکایی هستند، فشار بر بازار نفت با بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین، پروازهای وین به اصفهان و شیراز به دلیل اقتصادی تعلیق شد، کاهش رشد اقتصادی کره جنوبی، یوآن چین سقوط کرد، سفر حدود 600 هزار گردشگر جمهوری آذربایجان به ایران، ذخایر ارزی فراوان چین برگ برنده پکن در برابر چالش‌های تجاری و خروج ۸ میلیون دلار ارز برای واردات قاشق و چنگال را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

از «آینده واردات نفت ژاپن از ایران با شروع تحریم ها» تا «جنگ تجاری بر سر پرچم های چینی با عبارت 'ترامپ 2020'»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون آمریکا آمادهٔ وضع تعرفه بر کل محصولات وارداتی از چین است، مردم چین آماده تحریم کالاهای آمریکایی هستند، فشار بر بازار نفت با بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین، پروازهای وین به اصفهان و شیراز به دلیل اقتصادی تعلیق شد، کاهش رشد اقتصادی کره جنوبی، یوآن چین سقوط کرد، سفر حدود 600 هزار گردشگر جمهوری آذربایجان به ایران، ذخایر ارزی فراوان چین برگ برنده پکن در برابر چالش‌های تجاری و خروج ۸ میلیون دلار ارز برای واردات قاشق و چنگال را در بر دارد.

آمریکا آمادهٔ وضع تعرفه بر کل محصولات وارداتی از چین است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به شبکه CNBC گفت: اگر جنگ تجاری با پکن شدت پیدا کند، ممکن است واشنگتن برای تمام ۵۰۵ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین، تعرفه وضع کند. در ششم ژوئن پس از آنکه ایالات متحده تعرفه های تجاری ۲۵ درصدی را بر ۸۱۸ قلم از کالا های چین به ارزش ۳۴ میلیارد دلار اعمال کرد، پکن اقدامات متقابل برابری را علیه واردات محصولات آمریکایی انجام داد و تعرفه های خود را روی برخی محصولات وارداتی از آمریکا به ارزش ۳۴ میلیارد دلار افزایش داد. 

از «آینده واردات نفت ژاپن از ایران با شروع تحریم‎ها» تا «جنگ تجاری بر سر پرچم‎های چینی با عبارت 'ترامپ 2020'»

دونالد ترامپ در مصاحبه ای با CNBC گفت: من برای رسیدن به ۵۰۰ آماده هستم. وی تأکید کرد، در صورت نیاز برای وضع تعرفه بر تمام محصولات وارداتی از چین آماده است. بر اساس گزارش اداره آمار ایالات متحده آمریکا، سال گذشته، میزان واردات ایالات متحده از چین  ۵۰۵.۵ میلیارد دلار بوده است. این رقم بسیار بیشتر از ۱۲۹.۹ میلیارد دلار صادرات آمریکا به چین، طی همان سال است. رئيس جمهور آمریکا به این خبرگزاری گفت: "من این کار را برای سیاست انجام نمی دهم، بلکه این کار را انجام می دهم تا کار درستی برای کشورمان انجام داده باشم...ما برای مدت زمان طولانی توسط چین غارت شده ایم. /Russia Today

مردم چین آماده تحریم کالاهای آمریکایی هستند

به گزارش مرکز تحقیقات محرمانه فاینانشیال تایمز، بیشتر مردم چین احتمالا با توجه به جنگ تعرفه که آمریکا علیه این کشور آغاز کرده است خرید کالاهای آ‌مریکایی را تحریم‌کنند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، 54 درصد مردم چین که در این نظرسنجی شرکت کردند، اعلام نمودند که احتمالا یا قطعا خرید کالاهای آمریکایی را متوقف می‌کنیم. تنها 13 درصد این افراد که حدود 2 هزار نفر بوده‌اند اعلام کردند که آمادگی توقف خرید کالاهای آمریکایی را ندارند. 33 درصد دیگر نیز گفتند که یا کالاهای آمریکایی نمی‌خرند و یا در این باره ابزار تردید کردند، این نظرسنجی در 300 شهر چین با مشارکت حدود 20 هزار تن از مردم این کشور انجام شده است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، مردمی که قصد دارند، خرید کالاهای چینی را متوقف کنند، از افراد با درآمد پایین‌تر از متوسط و غالبا زیر 29 سال بوده‌اند و خارج از شهرهای بزرگ این کشور زندگی می‌کردند. این تحقیق ظرف مدت سیزده روز انجام شده و در زمانی شکل گرفته که آمریکا هنوز تعرفه 25 درصدی بر واردات 34 میلیارد دلار کالا از چین را اجرایی نکرده بود. 

آینده واردات نفت ژاپن از ایران با شروع تحریم ها

مدیر انجمن پالایشگاه های نفت ژاپن اعلام کرد پالایشگاه های نفت ژاپنی ممکن است بارگیری نفت ایران را تا اواسط سپتامبر متوقف کنند و آخرین محموله‌های نفت در نیمه اول اکتبر دریافت خواهد شد. همچنین تاکاشی تسوکیوکا، رئیس انجمن نفت ژاپن گفت: پالایشگاه های نفت ژاپنی سرگرم آماده سازی طرح های خرید با فرض به اجرا درآمدن تحریم های آمریکا علیه ایران هستند. با توجه به اینکه امکان پرداخت پول واردات تا اواخر اکتبر وجود دارد، لازم است که پالایشگاه ها بارگیری نفت ایران را پیش از اواسط سپتامبر متوقف کنند. رئیس انجمن نفت ژاپن در ادامه خاطرنشان کرد، صنعت نفت از دولت خواسته است در مذاکرات با آمریکا تلاش کند سطح فعلی واردات نفت از ایران حفظ شود، ولی یک منبع دولت ژاپن که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد کسب معافیت از تحریم ها بسیار دشوار است. بسیاری از پالایشگاه ها در ژاپن که چهارمین واردکننده بزرگ نفت جهان است می گویند ناچارند وارداتشان از ایران را متوقف کنند، در حالی که در دوران تحریم های قبلی، از معافیت برخوردار شده و نفت ایران را به میزان کمتری وارد می کردند. 

از «آینده واردات نفت ژاپن از ایران با شروع تحریم‎ها» تا «جنگ تجاری بر سر پرچم‎های چینی با عبارت 'ترامپ 2020'»

سه منبع صنعتی آگاه اظهار کرده‌اند، شرکت‌های کشتیرانی به پالایشگاه های ژاپنی اعلام کرده اند که حمل محموله های نفتی از ایران را متوقف خواهند کرد. این منبع به دلیل اینکه اجازه صحبت با رسانه ها را نداشت، حاضر نشد نامش فاش شود. به نقل از ایسنا، ژاپن طی سال میلادی گذشته ۱۷۲ هزار و ۲۱۶ بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که در مقایسه با سال پیش از آن ۲۴.۲ درصد کاهش داشت. نفت ایران ۵.۳ درصد از کل واردات نفت پالایشگاه های ژاپن در سال ۲۰۱۷ را تشکیل داد.

فشار بر بازار نفت با بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین

روز جمعه و آخرین روز کاری بازار نفت در این هفته، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل تقریبا تغییر چندانی نیافت. با این حال بازار نفت در این روز، تحت فشار جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. این سومین هفته متوالی است که قیمت نفت در طول هفته، به طور کلی کاهش یافته است. به نقل از رویترز، دیروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز پنجشنبه تغییر چندانی نداشت و بشکه ای ۷۲.۵۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه آگوست با افزایش ۴۱ سنتی، بشکه ای ۶۹.۸۷ دلار و برای تحویل در ماه سبتامبر با کاهش ۸ سنتی ۶۸.۱۶ دلار صورت گرفت.  

پروازهای وین به اصفهان و شیراز به دلیل اقتصادی تعلیق شد

سفیر اتریش در تهران، دلیل تعلیق پروازهای وین به اصفهان و شیراز تا زمستان پیش روی را نداشتن صرفه اقتصادی اعلام کرد و گفت: پروازها از اتریش به تهران همچنان روزی دو بار در حال انجام است. وی ادامه پروازها بعد از زمستان را به تصمیم های مسئولان این شرکت و فضای کسب و کار آنها مربوط دانست.

کاهش رشد اقتصادی کره جنوبی

دولت کره‌جنوبی به دلیل نیاز بازار کار به تنفس، تنش‌های تجاری جهانی و افزایش دستمزدها، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور را کاهش داد. به نقل از بیزینس تایمز، وزارت دارایی کره جنوبی با تأیید پیش‌بینی بانک مرکزی این کشور اعلام کرد رشد اقتصادی امسال را با ۰.۱ درصد کاهش در سطح ۲.۹ درصد پیش بینی می‌کند. دو کیو سانگ، مدیر کل این وزارت‌خانه، گفت: به جز بخش‌های کشتیرانی و محصولات پیش ساخته، رشد سایر بخش‌ها احتمالا نصف خواهد شد و سرمایه‌گذاری‌ها کاهش خواهد یافت. وی افزود: ظرفیت اقتصاد برای اشتغال‌زایی در حال تضعیف است.

یوآن چین سقوط کرد/ سهام آسیایی لرزید

روز جمعه، یوآن چین به پایین‌ترین میزان یک ساله خود سقوط کرد و بازارهای آسیایی را به لرزه درآورد. به این ترتیب احتمالا مسأله بحث برانگیز بعدی در جنگ تجاری با آمریکا مدیریت ارزی چین خواهد بود. در حالی‌که یوآن تا نرخ ۶.۸۱۲۸ واحد در برابر یک دلار سقوط کرد، بانک‌های دولتی بزرگ چین در تلاش برای محدود کردن سقوط ارزش آن، رو به فروش دلار آوردند. اکثر بازارهای سهام منطقه آسیا با سقوط ادامه‌دار ارزش یوآن، دچار وحشت شدند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا ـ اقیانوسیه بدون ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، در معاملات پرنوسان دیروز ۰.۰۵ درصد افت کرد.

حدود 600 هزار گردشگر جمهوری آذربایجان به ایران سفر کردند

بیش از 579 هزار شهروند جمهوری آذربایجان، در نیمه اول سال 2018 میلادی به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند. کمیته دولتی آمار جمهوری‌آذربایجان طی گزارشی در خبرگزاری آذرتاج اعلام کرد: در شش ماه اول سال‌جاری میلادی تعداد گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸/ ۲۲درصد افزایش یافته است. براساس این گزارش، در نیمه اول سال‌جاری میلادی، میزان سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به کشورهای خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳/ ۶درصد افزایش یافته و به دو میلیون و ۲۰ هزار تن رسیده است. ۷/ ۳۰درصد از گردشگران جمهوری آذربایجان در شش ماه نخست امسال به گرجستان، ۷/ ۲۸درصد به ایران، ۲/ ۲۱درصد به روسیه، ۷/ ۱۲درصد به ترکیه، ۷/ ۱درصد به اوکراین، ۲/ ۱درصد به امارات متحده عربی و ۸/ ۳درصد به کشورهای دیگر سفر کردند.

ذخایر ارزی فراوان چین برگ برنده پکن در برابر چالش‌های تجاری

وانگ چانینگ سخنگوی رگولاتو ارزی چین گفت: پکن اقدامات احتیاطی خود را در حوزه مدیریت ارز ارتقا خواهد داد. در همین حال وی در اداره دولتی ارزی چین گفت: این رگولاتور نیازمند بررسی تأثیر اختلافات تجاری بر روی جریان سرمایه در فراسوی مرزهای این کشور است؛ اما از آنجایی که ذخایر ارزی چین فراوان است، قادر به فائق آمدن به چالش ها هستیم. بر پایه این گزارش، ذخایر ارزی چین در حال حاضر تقریبا ۳.۱۴ تریلیون دلار برآورد می شود.

بهای جهانی طلا بالا رفت

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا با 2.5 دلار افزایش 1224.8 دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 42.8 و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته آن 19.2 دلار پایین‌تر بوده است. قیمت نقره نیز 12 سنت افزایش یافت و به 15.4 دلار رسید. پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب 14 و 22 دلار افزایش یافته و به 819  و 877 دلار در هر اونس رسیدند. به گزارش رویترز، قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی انرژی 10 دلار ریخت که اصلی‌ترین دلیل آن تقویت ارزش دلار در بازار جهانی بوده است. 

رکورد بیشترین افت هفتگی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) پس از دو هفته صعودی با افت 13/ 4 درصدی، بیشترین افت هفتگی در سال جاری مواجه شدند. با رشد تقاضای اوراق با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن (تابستان) مقاومت 67 هزار تومانی «تسه»ها در هفته سوم خرداد شکسته شد. با وجود رشد تدریجی «تسه»ها تا کانال 70 هزار تومانی، اما آمارهای اولیه از افت 14 درصدی تعداد معاملات مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان (رشد ۴۵ درصدی سالانه قیمت خرداد) مقاومت سقف ۷۰ هزار تومانی را در مقابل «تسه»ها تشدید کرد. افزایش سمت عرضه نیز از موانع رشد قیمت اوراق است. از ابتدای فروردین تا ۲۸ تیر، رشد ۲۵ درصدی حجم معاملات اوراق نسبت به سال گذشته رقم خورد؛ اما میانگین قیمت سال جاری در سطح ۶۶ هزار تومان در مقابل ۷۵ هزار تومان (سال ۹۶) رشد ۷/ ۱۰ درصدی ارزش معاملات را رقم زده است.

خروج ۸ میلیون دلار ارز برای واردات قاشق و چنگال

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲ هزار تن قاشق و چنگال از ۱۰ کشور دنیا وارد ایران شده است. آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲ هزار تن قاشق و چنگال از ۱۰ کشور دنیا وارد ایران شده است. بنا بر آمار واردات بیش از ۲ هزار و ۲۴۸ تن قاشق و چنگال باعث خروج ارز ۸ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۲۲۳ دلار یا به عبارتی ۲۹ میلیارد و ۶۹۸ میلیون و ۳۸ هزار و ۴۲۵ تومان شده است. این حجم از قاشق و چنگال از ۱۰ کشور آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، هنگ کنگ، چین و... وارد ایران شده است. به نقل از میزان، بنا بر آمار بیشترین واردات از کشور چین به میزان بیش از ۲ هزار و ۲۵ تن و به ارزش ۷ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۹۰۴ دلار یا به عبارتی ۲۵ میلیارد و ۶۵۲ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۷۵۶ تومان صورت گرفته است.

جنگ تجاری بر سر پرچم های چینی با عبارت 'ترامپ 2020'

با بالا گرفتن جنگ تجاری چین و آمریکا، شماری از کارخانه های تولید کننده پرچم آمریکا در شرق چین می گویند برخی از محموله های آنها در بنادر آمریکا مانده است و هنوز اجازه تخلیه به آنها داده نشده است. تارنمای روزنامه گلوبال تایمز روز جمعه در مطلبی نوشت: این پرچم ها را شرکت های چینی برای انتخابات میان دوره ای آمریکا تولید و به آن کشور صادر کرده است اما حالا آمریکا باید درباره این تولیدات تصمیم گیری کند و مشخص نیست که به این محموله ها اجازه ورود داده شود این موضوع می تواند برای تولید کنندگان چینی چالش بزرگی باشد. پرچم ها در کارخانه هایی در شهر 'یی وو' در شرق چین تولید شده اند و اگر آمریکا نخواهد آنها را وارد کند آن زمان باید مقصد دیگری برای آنها پیدا شود و این برای هر دو طرف یک مشکل تجاری بزرگ خواهد بود. همزمان این روزنامه اعلام کرد، شماری از تولید کنندگان چینی با سرعت بیشتری در حال ارسال محموله های خود به آمریکا هستند تا از تعرفه های فزاینده مصون بمانند. آمریکا تهدید کرده است با شروع جنگ تجاری با چین، بر روی دستکم 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی این کشور تعرفه ای حدود 10 درصد اعمال خواهد کرد.

از «آینده واردات نفت ژاپن از ایران با شروع تحریم ها» تا «جنگ تجاری بر سر پرچم های چینی با عبارت 'ترامپ 2020'»

شرکت منسوجات چیوانگ در شهر 'یی وو' در شرق چین اعلام کرده است، دستفروش های آمریکایی بدون پرچم های تولیدی در چین، حیات تجاری نخواهند داشت. تولید کنندگان چینی می گویند، آمریکا هرگز نمی تواند تولیدکننده هایی بهتر از چین بیابد که با کمترین قیمت و با بهترین کیفیت، چنین پرچم هایی را برای آن کشور تولید کند؛ اما احتمال می رود که واشنگتن کماکان به دنبال تولیدکننده هایی از کشورهای در حال رشد باشد. روی پرچم هایی که چینی ها در حمایت از ترامپ تولید و صادر کرده اند عباراتی چون 'ترامپ 2020' و از 'آمریکای کبیر حراست کنید' درج شده است. /ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما