شناسهٔ خبر: 26836850 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خبر خوش برای مبتلایان به بیماری ویتیلیگو

بیماری ویتیلیگو نوعی بیماری خود ایمنی بدون درمان است اما با دگرگونی در حافظه سلول‌های پوستی در آینده‌ای نزدیک این بیماری به تاریخ می‌پیوندد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان اعلام کرده‌اند در حال تحقیق برروی روشی فوق العاده برای درمان لکه‌های سفید ناشی از بیماری ویتیلیگو (برص) در مبتلایان هستند.

ویتیلیگو، نوعی بیماری خود ایمنی است که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پوستی حمله می‌کند و در نتیجه بر روی پوست بدن لکه‌های سفید ایجاد می‌شود.

 


این بیماری سبب از بین رفتن رنگ دانه‌های پوستی می‌شود و درمان قطعی ندارد، برخی درمان‌ها مانند استفاده از دارو‌های استروئیدی با درمان طولانی مدت می‌توانند لکه‌ها را کم رنگ و نسبتاً همرنگ پوست بدن کنند اما با قطع درمان بلافاصه لکه‌های سفید پوستی باز می‌گردد.


بیماری ویتیلیگو، بر یک درصد از جمعیت جهان (حدود ۷۵ میلیون نفر) اثر می‌گذارد، این بیماری آسیبی به بدن نمی‌رساند اما به دلیل دگرگونی در رنگ پوست افراد دچار افت اعتماد به نفس برای حضور در اجتماع و معاشرت با دیگران می‌شوند.


بسیاری از مبتلایان به دلیل نگرانی و خجالت از بابت رنگ پوست خود از خانه خارج نمی‌شوند یا با انواع کرم‌های آرایشی و لباس‌های پوشاننده سعی در پنهان کردن لکه‌های پوستی دارند.

بسیاری از زندگی‌های خانوادگی به دلیل ابتلای یکی از زوج‌ها به این بیماری در دنیا به شکست انجامیده است.

علت ابتلا به این بیماری کاملاً شناخته شده نیست اما معیار‌های ژنتیکی، عوامل محیطی و میزان استرس فرد در بروز آن اثرگذاراست.

دانشمندان مرکز تحقیقات ویتیلیگو در دانشکده پزشکی ماساچوست (the Vitiligo Clinic and Research Center at the University of Massachusetts Medical School) آمریکا به تازگی بر روی روشی برای درمان ویتیلیگوتحقیق می‌کنند که درآینده تحولی شگرف در درمان آن خواهد بود.

پزشک و دانشمند مرکز تحقیقات ویتیلیگو، دکتر جان هریس ازسال ۲۰۰۸ به بررسی این بیماری پرداخته و به روش جدیدی برای محو کردن لکه‌ها دست یافته است که ماندگاری طولانی دارد و با قطع درمان لکه‌ها باز نمی‌گردند.

تیم پژوهشی همراه با دکتر جان هریس به بررسی سلول‌های پوستی و حافظه موجود درآن‌ها پرداخته است؛ در آزمایشگاه دانشمندان ابتدا سلول‌های پوستی موش‌های مبتلا به ویتیلیگو را که شباهت فراوان به سلول پوستی انسان دارند را مورد بررسی قرارداده اند.

سلول‌های حافظه پوستی، سلول‌های تی Tنامیده می‌شوند که کار مقابله با عامل های بیماری زا چون ورود میکروب و باکتری به بدن را برعهده دارند.


در حالت عادی وقتی سلول پوستی برداشته می‌شود واکنش دفاعی بدن، احتمال سرایت ویروس و بروزعفونت است و درنهایت پوست ترمیم می‌شود اما در افراد مبتلا به ویتیلیگو، سلول‌های رنگ دانه‌ای پوست موسوم به ملانوسیت‌ها (melanocytes) ازبین می‌روند و بیماری گسترش می‌یابد.

کارشناسان در نظر دارند حافظه سلول‌های پوستی بیماران مبتلا به ویتیلیگو را پاک کنند به این ترتیب لکه‌های پوستی بیماری به وجود نمی‌آیند یا از گسترش آن‌ها جلوگیری می‌شود.

کارشناسان همچنین دریافتند نوعی پروتئین به نام (IL-۱۵) وجود دارد که در سلول‌های حافظه‌ای Tسبب ابتلا به ویتیلیگو می‌شود و درواقع بیماری برای زنده ماندن به این پروتئین نیاز دارد.

کارشناسان به بدن موش‌های مبتلا به ویتیلیگو، آنتی بادی مهار کننده پروتئین (IL-۱۵) تزریق کردند و متوجه شدند به تدریج رنگ سلول‌های پوستی ملانوسیت به حالت عادی بازگشته است.


تنها دو هفته تزریق آنتی بادی به بدن موش‌های آزمایشگاهی کافی بود تا لکه‌های سفید پوستی به رنگ طبیعی خود باز گردند.

کارشناسان امیدوار هستند با استفاده از این روش درمانی بتوانند بدون آسیب دیدن سایرسلول‌های پوستی، ضایعه‌های ایجاد شده در بدن مبتلایان به ویتیلیگو را به حالت عادی باز گردانند.

محققان اعلام کرده اند همزمان با ادامه پژوهش‌ها از تابستان سال آینده آزمایش این روش درمانی برروی انسان‌ها را آغاز خواهند کرد.

نتیجه‌های این پژوهش در نشریه (Science Translational Medicine) به چاپ رسیده است.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

روشی نوظهور برای درمان ویتیلیگو

نظر شما