شناسهٔ خبر: 26836724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

استقبال وزیر ارتباطات از اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی

ایسنا : وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی نیازمند زمان و وضع برخی قوانین و مقررات است، گفت: گزاره‌ای که گفته می‌شود پیام‌رسان‌های داخلی مورد استقبال مردم قرار نگرفته‌اند را به‌صورت مطلق و صددرصدی قبول ندارم.

صاحب‌خبر -

محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه سفر خود به شهرستان باغملک در جمع خبرنگاران درخصوص استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: من چنین اعتقادی ندارم که عنوان می‌شود مردم از پیام‌رسان‌های داخلی استقبال نکرده‌اند. وی با بیان اینکه ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی برای استفاده مردم مطلوب بوده است، افزود: اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی و نصب آنها توسط مردم با توجه به شرایط فعلی و توانمندی‌های این نرم افزارها خوب بوده است. وزیر ارتباطات تصریح کرد: نصب این نرم افزارها توسط مردم نیاز به زمان دارد تا مردم به این نرم افزارها اعتماد بیشتری کنند. در این زمینه در بعد اعتماد عمومی باید مقررات و قوانینی در نظر گرفته شود تا اعتماد مردم به پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر شود. آذری جهرمی ادامه داد: پیام‌رسان‌های داخلی باید به لحاظ فنی، ظرفیت‌های نرم‌افزارهای خود را توسعه دهند. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به لحاظ زیرساختی اقدامات بیشتری در این حوزه انجام دهد. وی درخصوص اینکه هنوز بخشی از مردم از فیلترشکن در کشور استفاده می‌کنند، عنوان کرد: پیام‌رسان‌های داخلی مورد استقبال بخشی از مردم نبوده است اما من درخصوص رفع فیلتر اظهار نظری نمی‌کنم و در این زمینه باید از مرجع آن سوال کرد.

خواسته جدید پیام‌رسان‌های داخلی

اظهارات وزیر در حالی بوده که تعدادی از پیام‌رسان‌های داخلی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که وجه المصالحه قرار دادن موضوع پیام‌رسان‌های داخلی در مناقشات سیاسی باعث صدمه به مسیر رشد این صنعت دانش‌بنیان می‌شود و باید از آن پرهیز شود و وزارت ارتباطات به تکالیف قانونی خود در قبال این پیام‌رسان‌ها عمل کرده است. در این بیانیه تعدادی از پیام‌رسان‌های داخلی (بیسفون، ایتا، سروش و گپ) آمده است: با همراهی وزارت ارتباطات، جریان مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی پس از خروج کانال پرمخاطب تلگرام سرعت گرفت و با انسداد تلگرام، روزانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر در پیام‌رسان‌های داخلی ثبت نام می‌کردند. متاسفانه این مهاجرت با ظهور دو پوسته غیررسمی تلگرام که مجهز به فیلترشکن داخلی بودند، به شدت آسیب دید. در این زمینه وزیر ارتباطات بارها بر این موضوع که اجازه فعالیت این دو پوسته تلگرام (که مانع رشد پیام‌رسان‌های ایرانی شده اند) در حوزه اختیار وزارت متبوع نیست و این وزارت هیچ امکان رایگان و ویژه‌ای در اختیار این پوسته‌های تلگرام قرار نداده است، تاکید کرده‌اند. اکنون که پیام‌رسان‌های داخلی توانمندی و ظرفیت برای پوشش نیاز کشور و فراتر از آن را فراهم کرده‌اند، امید است که دستگاه‌های ذی‌ربط و نهادهای حاکمیتی بسیار شفاف سیاست کشور درباره حضور یا عدم حضور تلگرام و پوسته‌های غیررسمی(هاتگرام و طلگرام طلایی) را مشخص کنند.

نظر شما