شناسهٔ خبر: 26836592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ایران یاسا تایر و رابر برای سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۶ برگزار شد

تحقق ۲ میلیارد ریال سود خالص، حاصل تلاش بی وقفه هیات مدیره و برنامه های مدیریت «پاسا»

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ایران یاسا تایر و رابر با حضور ۲۱/ ۸۳ درصد از سهامداران شرکت درمحل سالن آمفی تئاتر هتل آکادمی فوتبال واقع در تهران، ضلع غربی مجموعه ورزشی آزادی (ورودی هتل المپیک)، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

این جلسه به ریاست محمد مهدی انتشاری و نظارت احمد جاویدی قریچه و حمید دیانت پی و دبیری جعفرعلی نوروزی تشکیل شد. در ابتدای این مجمع   مهندس نوروزی، مدیرعامل شرکت ضمن ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره به سوالات اکثر سهامداران پاسخ گفت. سپس صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۶ به تصویب حضار رسید.همچنین در این جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت و مؤسسه حسابرسی «سامان پندار» به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی «سیاق نوین جهان» به عنوان بازرس علی‌البدل شرکت برای سال ۹۷ از دیگر مصوبات این مجمع بود.  بر اساس تصمیمات مجمع، اعضای هیات مدیره دوره گذشته به مدت ۲ سال به عنوان اعضای هیات مدیره جدید مجددا انتخاب شدند.

پیام هیات مدیره

در سایه الطاف الهی و به مدد اهتمام کارکنان ساعی و به پشتوانه تعلق خاطر سازمانی خانواده شرکت ایران یاسا سال ۱۳۹۶ با وجود چالش‌ها و نقصان‌های اقتصادی با موفقیت سپری شد. از مجموع مشکلاتی که این صنعت با آن مواجه بود، مساله تحریم‌ها بیشتر از همه مسیر رو به جلوی این صنعت را با چالش مواجه کرده است. در بحث تحریم‌ها نیز از آنجا که نیاز به برخی تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌روز برای ارتقای توان تولید و مطابق با استانداردهای جهانی از ضرورت‌های این صنعت است، اما شرایط تحریم و امکان‌پذیر نبودن انتقال تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته موردنیاز موجب کاهش توان رقابتی در منطقه شد و عملا واحدهای تولیدی داخل کشور را با چالش‌ها و آسیب‌های جدی مواجه کرد.

از طرفی تامین مالی شرکت در سنوات گذشته و عدم بازدهی طرح‌های اجرا شده موجب انباشت بدهی‌های بانکی و هزینه‌های مالی مربوطه شد و توان نقدینگی شرکت برای تامین مواد اولیه و پرداخت حقوق و مزایای کارگران را که بیش از ظرفیت موردنیاز شرکت بود با مشکلات جدی مواجه ساخت. اما با تدبیر مدیران مجموعه با کاهش نیروی انسانی مازاد، جایگزینی نیروی کار ارزان‌قیمت و استفاده از اهرم‌های مالی از‌جمله وصول بخش قابل‌توجهی از مطالبات سنواتی شرکت، ارتقای سطح کیفی تولید از طریق بهره‌مندی از دانش فنی پرسنل شرکت و استفاده از تجهیزات داخلی در جهت به‌روزرسانی خطوط تولید و استفاده بهینه از ظرفیت عملی تولید، ضمن پرداخت بخش قابل‌توجهی از بدهی‌های شرکت، مواد اولیه به میزان مورد انتظار تامین و حقوق کارگران نیز در موعد مقرر پرداخت شد. از طرفی شرکت طی سال ۱۳۹۶ به جای تمرکز بر مقدار وزنی تولید بدون توجه به ترکیب محصولات و تقاضای بازار یا تغییر رویکرد نسبت به سال‌های گذشته با تمرکز بر ترکیب و تنوع تولید محصولات و تقاضای بازار و ارزش افزوده حداکثری تولیدات، از انباشت محصولات در انبارها جلوگیری و فروش نقدی را تقویت کرده است.

تحلیل محیط بیرونی

روند موجود در محیط بیرون نشانگر چند پدیده مهم است، از سویی به‌رغم فضای پس از برجام عملا شرکت‌های بزرگ تایرسازی رغبتی به همکاری فناورانه با شرکت‌های ایرانی یا حتی غیرایرانی در منطقه نشان نمی‌دهند که به نظر می‌رسد این روند باعث می‌شود، امکان اخذ فناوری به شیوه‌های قدیم دیگر در ایران ممکن نباشد و نیاز به صرف هزینه‌های بیشتری برای تحقیق و توسعه است تا بتوان از عهده چالش‌های فناوری آتی برآمد و پاسخگوی نیازهای مشتریان بود، همچنین عدم تغییر نرخ ارز تا دی‌ماه سال گذشته باعث شد که شاهد افزایش قیمت محصول در بازار نباشیم، در حالی که با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام‌شده افزایش یافت و بالطبع موجب کاهش سود در تولید تایر به‌صورت عام شد. در صحنه صنعت تایر جهانی، روند تقویت قوانین برچسب تایر و قانون ریچ در دنیا است که به سادگی می‌توانند تبدیل به تهدیدی برای صنعت تایر کشور شوند، چرا که کارخانه‌های روغن‌سازی کشور آمادگی تولید مواد اولیه موردنیاز قانون ریچ را ندارند و از سوی دیگر عزم ملی مشخصی برای اجرای برچسب تایر در داخل وجود ندارد. طبیعتا به‌کارگیری این قوانین در صنعت تایر کشور آسان نیست، اما سختگیری در اجرایی شدن سریع‌تر این قوانین می‌تواند مانع بروز مشکلات بزرگ در آینده شود. قانون ریچ به علت استفاده طیف وسیعی از مواد شیمیایی در صنعت تایر، مورد توجه بیش از پیش قرار گرفته و با اجرایی شدن آن به احتمال زیاد فرآیند خرید مواد اولیه برای تایرسازان کشور به تدریج دچار چالش‌هایی خواهد شد، به این معنا که خرید مواد اولیه از کشورهای اروپایی و آمریکایی با توجه به تفاوت معنادار کیفیت مواد اولیه و قیمت خرید از این منابع، هزینه‌هایی را برای تایرسازان ایجاد می‌کند که خود می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

تحلیل محیط درونی

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سایه تولید انبوه وسایل نقلیه در سطح جهانی، تقاضا برای لاستیک و تایر تا سال ۲۰۱۹ رشدی ۴/ ۱‌درصدی خواهد داشت. همچنین در این بازه زمانی ارزش افزوده حاصل از این صنعت رشدی ۱/ ۷‌درصدی را تجربه خواهد کرد که رقم قابل ملاحظه ۲۵۸ میلیارد دلار است. در این میاه قاره کهن بیشترین سهم تقاضا در بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. یک‌چهارم از سهم کل تقاضای دنیا مربوط به چین بوده و ژاپن در جایگاه چهارم تقاضا برای لاستیک و تایر قرار دارد. تا سال ۲۰۱۹ تقاضا در کشورهای آسیایی برای این محصول با سرعت بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان رشد خواهد کرد. تحت این شرایط می‌توان انتظار داشت صنعت لاستیک و تایر از جمله صنایع سودآور در آینده اقتصادی دنیا و به‌طور خاص منطقه آسیا باشد.

صنعت لاستیک ایران هم به لحاظ سوابق تاریخی و هم تامین مواد اولیه دارای پتانسیل بالایی در تولید لاستیک و تایر است. قدمت صنعت تایر در کشور به بیش از نیم قرن (۱۳۳۷) بازمی‌گردد. همچنین از آنجا که بیش از ۶۰‌درصد مواد اولیه تولید این محصول را مشتقات نفتی تشکیل می‌دهد، به نظر می‌رسد این صنعت باید از جایگاه ویژه‌ای در تولیدات کشور برخوردار باشد. بیشترین سرمایه‌گذاری کشور در حال حاضر در صنعت نفت و مشتقات پتروشیمی است که اتصال این زنجیره به بخش تولید لاستیک، می‌تواند یک زنجیره تولید با ارزش افزوده قابل‌توجه در سیستم اقتصادی کشور ایجاد کند.

با وجود رشد این صنعت در سال‌های اخیر، نمودهای اقتصادی حاکی از آن است که تولید تایر در کشور در مسیر صحیحی حرکت نمی‌کند. تولیدات این صنعت نه تنها نیاز داخلی کشور را تامین نکرده، بلکه شکاف ایجادشده بین تقاضا برای این محصول و سطح تولید، از طریق واردات بی‌رویه پر می‌شود. اقتصاد در مقیاس بیان می‌کند لازمه کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در صنعت، سازماندهی زنجیره مناسب تولید است. یک زنجیره تولید ساختاریافته، فاصله بین اجزای تولید یک محصول را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. تحت این شرایط بسیاری از هزینه‌های واسطه‌ای از بین رفته و در نهایت کاهش هزینه‌ها، قیمت رقابتی را تقویت می‌کند.

شکل‌دهی یک زنجیره تولید موثر و قابل رقابت در بازارهای جهانی نیازمند ایجاد ثبات و هماهنگی بین اجزای مختلف آن، همچنین تولید محصولات با رویکردهایی مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا است. مجموعه این عوامل نه تنها تقاضای داخلی را به‌صورت ۱۰۰‌درصدی تامین خواهد کرد بلکه ارزآوری از این صنعت را به سیستم اقتصادی کشور هدیه می‌کند.

در صنعت آسیب‌پذیری که مورد حمله واردات نیز قرار می‌گیرد، گام اول ایجاد ثبات در تامین مواد اولیه است.در حال حاضر هر دو کانال تامین مواد اولیه چه در داخل و چه در خارج از کشور مزیت رقابتی این صنعت را تحت‌الشعاع قرار داده است. نوسانات قیمت مشتقات پتروشیمی از یک سو و نوسانات نرخ ارز در واردات کائوچو به‌عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در تولید لاستیک، از طرف دیگر صنعت تایر را با مشکلات اساسی در برنامه‌ریزی و قیمت‌گذاری مناسب مواجه کرده است. هر نوسان کوچکی در تامین مواد اولیه ممکن است نوسانات پربسامدی در عرضه این محصول در رقابت با محصولات خارجی ایجاد کند. بنابراین ثبات در این بخش قدرت مانور و برنامه‌ریزی را به تولیدکنندگان داخلی در مقابل رقیبان خارجی ارائه خواهد کرد. در مرحله بعدی سوال اساسی این است که آیا تکنولوژی و تجهیزات موجود می‌تواند محصولی با کیفیت و قابل رقابت تولید کند؟

شاید در یک تفسیر کلی بتوان گفت ضعف تکنولوژیک یا عدم سازگاری زیرساختارهای فعلی با حجم تقاضا، موجب شده کشورهایی که حتی منابع نفتی در اختیار ندارند، بازار تایر ایران را هدف قرار دهند. برخی تولیدکنندگان مدعی هستند محصولات تولیدی داخل حتی کیفیت به مراتب بهتری نسبت به محصولات خارجی دارد، اما یک زیرساخت مناسب در تولید بیان می‌کند که شرکت‌ها باید ابزار لازم برای برندینگ محصولات خود را نیز داشته باشند. حلقه دیگر در زنجیره تولید لاستیک کشور اتصال این بخش به حوزه سیاست‌گذاری کلان کشور است. چگونه و تحت چه شرایطی محصولات مشابه خارجی به کشور وارد می‌شوند؟ تعرفه‌های وارداتی این محصولات چگونه کارشناسی و تعریف می‌شوند؟

در این میان با توجه به رویکرد دولت مبنی بر ورود بخش خصوصی به صنایع مختلف، شاید واگذاری صحیح بنگاه‌های دولتی و ورود کارآفرینان حقیقی و آشنا به این صنعت، کانال اصلی در بهبود کلی شرایط کیفی و ساختاری بازار تایر باشد. برخی کارشناسان اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت را تنها راه نجات این صنعت می‌دانند اما پربیراه نیست اگر بیان کنیم ادبیات اقتصاد بر این موضوع تاکید دارد که بهره‌وری حقیقی از بهینه‌سازی بخش خصوصی حاصل می‌شود نه صرف اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت. ورود نقدینگی به این صنعت از مجرایی معقول‌تر نیز قابل برنامه‌ریزی است. حلقه آخر زنجیره تولید نحوه پرداخت متقاضیان محصولات شرکت‌های تولید لاستیک و تایر است. در حال حاضر بسیاری از درآمدهای حاصل از فروش محصولات در این صنعت معوق شده‌اند و نبود نقدینگی تا حد زیادی کشش بخش عرضه را کاهش داده است. نوسانات تامین مواد اولیه، واردات بی‌رویه محصولات خارجی و خروج نقدینگی (در قالب معوقات) مجموعه عواملی است که بازار تایر کشور را تا حد ممکن نسبت به توان بالقوه آن کوچک‌تر ساخته یا به تعبیری سرکوب کرده است.

اگرچه اتصال بخش‌های مختلف این صنعت کار چندان آسانی نیست، اما چشم‌انداز آینده صرفه اقتصادی آن را توجیه می‌کند. شکاف بین اجزای زنجیره تولید تایر از یک طرف صنایع پتروشیمی را به خام‌فروشی و نیمه خام فروشی تبدیل کرده، از طرف دیگر پای دلالان و واردکنندگان را به بازار کشور باز کرده است. پیامد بعدی این رویداد عدم تمایل سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد بود. صنعت تایر یکی از مساعدترین صنایع در توسعه ابعاد اقتصادی کشور است که نیازمند کالبدشکافی و سازماندهی مناسب است. بازنگری و ایجاد ساختار مناسب در این صنعت می‌تواند زمینه افزایش اشتغال و ارزآوری را در صنایع پایین دست نفتی فراهم کند.

فعالیت‌های فعلی، موقعیت فعالیت‌ها و خطوط تجاری جدید

فعالیت‌های فعلی: تهیه و تولید لاستیک و تیوب دوچرخه و موتورسیکلت، اسکوتری، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و فرآورده‌های لاستیکی دیگر در نقاط مختلف و فروش محصولات مزبور در داخل و خارج از کشور.

خطوط تجاری جدید: پروژه توسعه تایرهای نسل دوم (تیوبلس)

عوامل تاثیرگذار بر عملیات شرکت

- میزان واردات تایر و نرخ تعرفه این واردات

- افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر نرخ مواد اولیه وارداتی

- تصمیمات نهادها و موسسات قانون‌گذار درخصوص صدور مجوز برای انواع موتورسیکلت‌ها و استانداردهای مربوطه

- خطوط تولید شرکت و لزوم نوسازی آنها و ایجاد خطوط جدید تولید برای انطباق با نیاز بازار

راهبردهای کلان شرکت در سال ۱۳۹۷

* توسعه و بهره‌وری منابع انسانی، بهبود مستمر سیستم‌ها و روش‌ها و مدیریت بهینه منابع شرکت، به منظور ایجاد زیرساخت‌های کسب‌و‌کار

* افزایش سهم بازار، توسعه و ارتقای کانال‌های فروش و ارتقا و توسعه خدمات به مشتریان، به منظور ایجاد سیستم مناسب بازاریابی و فروش

* کاهش هزینه‌های مواد اولیه، مدیریت موجودی در زنجیره ارزش و افزایش کیفیت و تنوع محصولات به منظور ارتقای مدیریت زنجیره تامین

* ارتقای بهره‌وری انرژی، کاهش هزینه‌های انرژی، کاهش شدت مصرف حامل‌های انرژی و کاهش اثرات زیست‌محیطی مرتبط با انرژی به منظور استفاده بهینه از منابع ارزشمند انرژی با نگرش توسعه پایدار

* ارائه محصولات جدید و توسعه سبد محصولات شرکت به منظور افزایش رضایتمندی و تامین نیازهای مشتریان

برنامه‌های آتی واحد فروش:

* برنامه‌ریزی برای تحقق افزایش حداقل ۱۵‌درصدی تناژ فروش در سال ۱۳۹۷

* عقد قراردادهای فروش چندگانه برای گروه‌های مختلف محصولات برای کاهش ریسک فروش و تحقق اهداف پیش‌بینی شده بودجه مصوب سال ۱۳۹۷

* پیگیری جهت عقد قرارداد و ارائه محصولات در بزرگ‌ترین سامانه فروش اینترنتی کشور

* شناسایی و اخذ سفارش تولید محصولات جدید به منظور پوشش نیاز تایر و تیوب مصرفی نسل جدید موتورسیکلت.

* افزایش سهم فروش صادراتی در بودجه از طریق گسترش بازارهای فعلی و کسب بازارهای جدید.

 

11-02

11-04

 

11-05

نظر شما