شناسهٔ خبر: 26836567 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

دانش آموزان یک مدرسه با راهاندازی بازارچه خیریه 33سرباز زندانی را آزاد کردند

درس انسانیت زیر بارش محبت

درس ایثار و مهربانی سرمشق دانش‌آموزان مدرسه‌ای است که دست در دست هم برای نشاندن بذر لبخند در دل انسان‌هایی که رنج محرومیت بر زندگی‌شان سایه انداخته است تلاش می‌کنند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /    دانش‌آموزانی که قبل از کلاس و مشق مدرسه درس انسانیت را می‌آموزند. این روایت نوجوانانی است که دل‌های بزرگی دارند. نوجوانانی که می‌آموزند چگونه به دیگران کمک کنند و برای این راه از هرچه در توان دارند استفاده کنند. بازارچه خیریه مدرسه علامه حلی 3 جایی است که هر سال دانش‌آموزان پایه‌های مختلف راهنمایی و متوسطه برای آزادی انسان‌هایی که ناخواسته دربند زندان گرفتار شده‌اند تلاش می‌کنند. در غرفه‌های این بازارچه هر دانش‌آموز کتاب ، مواد غذایی ، بازیهای کامپیوتری و ... را برای فروش می‌آورد و با پول آن سربازانی را که به زندان افتاده‌اند آزاد می‌کند. این روایت عشق و ایثاری است که گروهی از نوجوانان خالق آن هستند.

سید صدرا ستاره‌دان دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه علامه حلی 3 در منطقه سعدآباد است. او به همراه گروهی از دوستانش در بازارچه خیریه مدرسه با فروش گل و گیاه توانست در آزادی 33 سرباز زندانی سهم داشته باشد. او در 13 سالگی بزرگی کرد و لبخند را به چهره سربازانی که ناخواسته به زندان افتاده بودند هدیه داد. صدرا با بیان این‌که ایده این کار از چند سال قبل با همفکری دانش‌آموزان شکل گرفت، گفت: از سه سال قبل این بازارچه خیریه با نام بارش محبت وبا هدف کمک به نیازمندان در مدرسه برگزار می‌شود و هر سال خود دانش‌آموزان با ایده‌هایی که دارند و چیزهای مختلفی که قابلیت عرضه و فروش دارد در این بازارچه شرکت می‌کنند. امسال نیز من به همراه سه نفر دیگر از دوستانم تصمیم گرفتیم در این بازارچه گل و گیاه بفروشیم. در این راه پدر و مادرم نیز همراه من بودند و از چند روز قبل با دوستانم تعداد زیادی گلدان‌های گل و کاکتوس از بازار خریدیم و برای فروش به بازارچه آوردیم. از کودکی علاقه زیادی به گل وگیاه دارم و در خانه نیز از گل و گیاهان مراقبت می‌کنم. بازارچه خیریه مدرسه با مشارکت دانش‌آموزان و اولیای مدرسه برپا می‌شود و مردم و اولیای دانش‌آموزان استقبال خوبی از این بازارچه می‌کنند. 
برخی از بچه‌ها غذاهایی را که خودشان درست کرده بودند برای فروش به این بازارچه آوردند و گروهی دیگر نیز اسکیت بوردهای الکترونیک خودشان را به این بازارچه آوردند و آنها را برای سوار شدن به دیگران کرایه می‌دادند. هر دانش‌آموز با هر وسیله و امکاناتی که داشت سعی می‌کرد برای آزادی سربازان زندانی پول جمع کند. ما توانستیم مبلغ یک میلیون و 100هزار تومان گل و گیاه بفروشیم و با پول‌هایی که دیگر بچه‌ها از فروش محصولات‌شان جمع کرده بودند 33سرباز زندانی را آزاد کردیم.
وی ادامه داد: روزی که قرار بود پول را در اختیار مسئول مربوطه در دادگاه نظامی قراربدهیم با چند نفر از سربازان زندانی در آنجا ملاقات کردیم. تا قبل از آن تصویری از زندانی و دادگاه نداشتم. برق خوشحالی را در چشمان آنها بعد از این‌که با پرداخت جریمه ‌هایشان از زندان آزاد می‌شدند دیدم. لحظه باشکوهی بود و خوشحالم که من هم در این کار بزرگ سهم داشتم. 
حسین توکلی معلم و کمک مشاور مدرسه علامه حلی که به همراه شماری از مسئولان مدرسه ایده آزادی سربازان زندانی را مطرح و اجرایی کرد نیز با بیان این‌که در سه سال گذشته بازارچه خیریه توانسته است 133 سرباز زندانی را آزاد کند، گفت: بازارچه خیریه هر سال قبل از پایان سال برگزار می‌شود و سه سال قبل بود که ایده آزادی سربازان زندانی با پول فروش محصولات در این بازارچه مطرح شد. در این بازارچه دانش‌آموزان پایه‌های مختلف با محصولات تولیدی  یا غذاهایی که خودشان آن را تهیه می‌کنند، در این بازارچه به فروش می‌رسانند.
 خوشبختانه مردم و اولیای دانش‌آموزان استقبال خوبی از این بازارچه می‌کنند و پول‌هایی که در پایان بازارچه جمع‌آوری می‌شود را برای آزادی سربازان هزینه می‌کنیم. یکی از دوستان که در دادسرای نظامی فعالیت می‌کند این پیشنهاد را مطرح کرد و در بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم بسیاری از این سربازان به دلیل غیبت به جریمه مالی محکوم می‌شوند و از آنجایی که توان پرداخت جریمه ندارند به جای پرداخت جریمه باید مدت زمانی را در زندان باشند. 
ما آزادی این سربازان را هدف کار خودمان قرار دادیم زیرا در کارهای خیریه دیگر از جمله کمک به خانواده‌های مستضعف  یا زلزله‌زدگان ارگان‌ها و سازمان‌های خیریه بسیاری پیشقدم هستند اما کمتر کسی به فکر سربازان زندانی است.
وی ادامه داد: بسیاری از این سربازان ناخواسته از سربازی غیبت کرده و به زندان افتاده بودند. به‌طور مثال یکی از آنها وقتی برای دیدار خانواده‌اش به اردبیل رفته بود به دلیل از کار افتادگی پدرش که نانوا بود به اجبار برای تأمین هزینه‌های خانواده در نانوایی مشغول به کار شد و به همین دلیل از خدمت سربازی غیبت کرد. این سرباز به دلیل همین غیبت در زندان بود که با پرداخت جریمه توانستیم او را آزاد کنیم. همچنین جوان سربازی را آزاد کردیم که حتی پول کرایه ماشین برای بازگشت به پادگان را هم نداشت. خوشبختانه همه بچه‌های پایه هفتم در این امر خیر مشارکت کردند و توانستیم با مبلغ 14 میلیون تومانی که از بازارچه خیریه جمع‌آوری شده بود 33 سرباز را از زندان آزاد کنیم. همچنین دو سال قبل نیز با 24 میلیون تومان 100 سرباز را از زندان آزاد کردیم.

نظر شما