شناسهٔ خبر: 26836370 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

معرفی ۷ نماینده دولت به مجلس برای بررسی سوال از روحانی

دنیای اقتصاد : محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از معرفی ۷ نماینده دولت برای پاسخ به سوال از حسن روحانی رئیس‌جمهوری به کمیسیون اقتصادی خبر داد. پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام این خبر افزود: مدتی پیش طرح سوال از رئیس‌جمهور با امضای بیش از ۹۰ نماینده به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده بود که به‌دلیل عدم‌معرفی نمایندگان رئیس‌جمهور برای پاسخ به این سوالات، به هیات رئیسه مجلس ارجاع شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: روز چهارشنبه نامه‌ای از سوی دولت به مجلس ارائه شد که براساس این نامه هفت مسوول برای پاسخ به سوال از رئیس‌جمهور به کمیسیون اقتصادی معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

نمایندگان دولت

براساس آنچه پورابراهیمی به خبرگزاری مهر گفته است، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، علیرضا آوایی وزیر دادگستری، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و علی مویدی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌عنوان نمایندگان رئیس‌جمهور برای پاسخ به سوال نمایندگان به کمیسیون اقتصادی معرفی شدند. پورابراهیمی ادامه داد: این هفت نفر معرفی شده‌اند، با توجه به اولویت سوال از رئیس‌جمهور که مورد درخواست جدی نمایندگان است، دستور کار کمیسیون اقتصادی تغییر یافته و سوال از رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار خواهد گرفت.

او در تشریح محورهای سوال از رئیس‌جمهور گفت: در محور اول این سوال مطرح شده است که چرا به‌رغم سخنرانی‌ها در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنوز پدیده قاچاق به‌صورت گسترده در کشور وجود دارد و مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌صورت مطلوب نیست؟ همچنین محور دوم سوال نمایندگان از روحانی آن است که  چرا تحریم‌های بانکی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌رغم توافق برجام هنوز استمرار دارد؟

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به سومین محور سوال از روحانی مبنی‌بر اینکه  دلیل وجود بیکاری مزمن و کاهش اشتغال که کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است، چیست، گفت: نمایندگان در محور چهارم این طرح سوال از رئیس‌جمهوری، پرسیده‌اند که علل ادامه رکود به‌رغم اینکه دولت اعلام کرده است از رکود خارج شده‌ایم، چیست؟

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس،  علت کاهش ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز و اقدام ضعیف دولت در این باره پنجمین محور طرح سوال از حسن روحانی است. پورابراهیمی یادآوری کرد که این طرح سوال از رئیس‌جمهور را بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان امضا کرده‌اند.

۱۳ تیرماه، مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس و طراح طرح سوال از رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری گفت: پس از اینکه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس این طرح را به هیات‌رئیسه پارلمان ارجاع داد مقرر شد تا رئیس‌جمهور نمایندگان خود را برای بررسی این طرح به مجلس معرفی کند. او با اشاره به صحبتش با علی‌ لاریجانی رئیس مجلس درباره این طرح گفته بود که لاریجانی اعلام کرد با رئیس‌جمهور در این زمینه گفت‌وگو می‌کند تا او نمایندگان خود را به مجلس معرفی کند. نماینده مردم قم در مجلس افزود: رئیس مجلس گفت که اگر در زمان مقرر رئیس‌جمهور نمایندگان خود را به مجلس معرفی نکند طرح سوال از آقای روحانی را اعلام وصول می‌کنیم. حدود ۵۰ نماینده  ۸ خرداد سال جاری در روزی که قرار بود طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری اعلام وصول شود امضاهای خود را پس گرفتند تا این طرح از حد نصاب لازم برای اعلام وصول شدن بیفتد.

نظر شما