شناسهٔ خبر: 26836356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تشکیل اتاق فکر نخبگان برای کمک به دولت

دنیای اقتصاد : دولتی‌ها رسما فعالیت خود برای ترمیم کابینه را آغاز کرده اند؛ یک روز پس از آنکه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران از بررسی‌های حسن روحانی درباره اسامی مختلف برای برخی تغییرات در کابینه در فرصتی مناسب خبر داد، یک بار دیگر از این موضوع با خبرگزاری کار ایران سخن گفت و اظهار نظر کرد. او در گفت‌و‌گو با «ایلنا» تاکید کرد که در ترمیم کابینه بحث اجرایی مطرح است یعنی اگر فردی را به همکاری دعوت می‌کنیم باید توان اجرایی داشته باشد. واعظی همچنین گفت که این شرایط می‌طلبد برخی اعضای کابینه که در شرایط عادی توسط آقای رئیس‌جمهوری انتخاب شده‌اند، تغییر و نخبگان در اتاق فکرها به دولت کمک کنند.

صاحب‌خبر -

اما ماجرای کمک نخبگان در اتاق فکرها به دولت چیست؟ رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گو با «ایلنا» از درخواست حسن روحانی برای تشکیل اتاق فکر با نخبگان خبر داده است. محمود واعظی درباره به کارگیری نخبگان در بدنه دولت و ترمیم کابینه، گفت: آقای رئیس‌جمهور در جلسه‌ای از تمامی وزرا و اعضای کابینه خواست که ارتباط خود را با اعضای هیات علمی،‌ دانشگاهیان، صاحب‌نظران و نخبگان کشور از گذشته بیشتر کنند و از آنان نظرخواهی کنند. او افزود: آقای روحانی به اعضای دولت توصیه کردند جلسات جانبی با نخبگان جامعه داشته باشند و اتاق فکری را با حضور آنان تشکیل دهند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: برخی از دوستان نسبت به عملی‌سازی این درخواست اقدام کرده‌اند و برخی دیگر در حال انجام هستند. محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت، به خبرنگاران گفته بود که حسن روحانی در حال بررسی اسامی مختلف است تا در فرصت مناسب برخی تغییرات انجام شود. واعظی با اعلام اینکه در این مورد که چند وزیر تغییر می‌کنند و این افراد چه کسانی هستند، شخص رئیس‌جمهوری پاسخ می‌دهد، تاکید کرد که «تیم اقتصادی دولت» یکی از مواردی است که تغییرات در آن اعمال می‌شود. مدت‌ها است که لزوم ترمیم کابینه و تغییر در تیم اقتصادی دولت از سوی بسیاری از افراد اعم از نمایندگان مجلس و برخی صاحب‌نظران مطرح شده و گمانه‌زنی‌ها درباره آن شدت گرفته است. به ویژه پس از نوسانات ارزی چند ماه اخیر. با این همه درباره نحوه ترمیم کابینه دو نگاه وجود دارد؛ نخست آنکه ترکیب کابینه و تیم اقتصادی دولت با تغییر افراد ترمیم شود و در عین حال، افراد جدید در راستای تداوم سیاست‌های فعلی اقتصادی دولت انتخاب شوند. دسته دیگر اما بر این نگاه تاکید دارند که با تغییر افراد و مهره‌های فعلی کابینه و تیم اقتصادی دولت به تنهایی، شاهد توفیق دولت در ادامه راه دولت دوازدهم نخواهیم بود. بلکه باید جای تکیه بر تغییر چهره‌ها بر تغییر پارادایم اقتصادی حاکم بر دولت متمرکز شویم. پرسش مهم در سناریوی دوم شناخت جریان فکری است که دولت متاثر از آن سیاست‌های اقتصادی خود را تنظیم می‌کند. شواهد حاکی از آن است که اگرچه برخی از ناکارآیی‌های فعلی در سیستم اقتصادی ایران را می‌توان به آرایش غلط افراد نسبت داد، اما واقعیت این است که با حفظ پارادایم موجود، تغییر افراد نسخه دائمی درمان ناکارآیی نیست و تحت لوای یک پارادایم نامتناسب، تلاش برنامه‌ریز اجتماعی یا قوه مقننه برای تغییر افراد لزوما منجر به افزایش رفاه اجتماعی نخواهد شد.

مجلسی‌ها هم خواهان ترمیم کابینه‌اند؛ آنها این مطالبه را از سال گذشته مطرح کردند و طی ماه‌های اخیر به روش‌های مختلف خواسته خود در این باره را به دولتی‌ها گوشزد کردند. این مطالبه در این حد باقی نماند و برخی نمایندگان بر این موضوع تاکید کردند که اگر دولت خود به ترمیم کابینه دست نزند، آنها از ابزار استیضاح استفاده می‌کنند. مجلسی‌ها مقدمات کار را نیز آماده کرده‌اند و نام وزیر اقتصاد را در اولویت فهرست استیضاح قرار داده‌اند. اصلی‌ترین دلیل برای طرح این مطالبه از سوی نمایندگان، جهش نرخ ارز در چند ماه اخیر و تحمیل اثرات منفی معیشتی و روانی آن بر جامعه بوده است. هفته اول تیرماه، ۱۸۷ نماینده مجلس به حسن روحانی نامه نوشتند و بر ضرورت ترمیم کابینه تاکید کردند؛ نامه‌ای که دیروز سید‌حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی از پیگیری آن در جلسات هفته آینده مجلس خبر داد و گفت که نمایندگان درخواست پاسخ از دولت دارند.

نظر شما