شناسهٔ خبر: 26836116 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

چشم امید معترضان عراقی به تدبیر آیت‌الله سیستانی

دو هفته از تظاهرات مردمی در برخی استان‌های عراق بویژه استان‌های جنوبی به خاطر کمبود آب، برق، خدمات عمومی و بیکاری می‌گذرد و اگرچه از شدت و التهاب این تظاهرات‌ها در روزهای اخیر کاسته شده و چهره‌ای مسالمت آمیزتر به خود گرفته است اما معترضان اعلام کرده‌اند تا برآورده شدن خواسته‌های مشروع‌شان خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /آنها چهارشنبه شب گذشته به وقت محلی فهرستی از خواسته‌های خود را که شامل 12 بند بود، به آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان ارائه کرده و برای اجرای این خواسته‌ها به دولت سه روز مهلت دادند اما این مهلت 72 ساعته باعث نشد تظاهرات دیروز جمعه در بصره و بغداد، پایتخت عراق برگزار نشود.

به‌گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری الجزیره، در تقویم سیاسی عراق تظاهرات‌های تابستانی اتفاق تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته نیز رخ داده زیرا گرمای غیرقابل تحمل و نبود امکانات لازم از جمله آب و برق برای مواجهه با چنین گرمایی، خون مردم عراق را به جوش می‌آورد اما تظاهرات‌های تابستانی امسال از چند منظر قابل اهمیت‌تر و نگران‌کننده‌تر است. نخست اینکه تنها 7 ماه از نابودی گروه تروریستی داعش در عراق می‌گذرد و ناآرامی‌ها می‌تواند زمینه ظهور مجدد گروه‌های افراطی در عراق را فراهم کند. دوم اینکه به رغم برگزاری موفق انتخابات پارلمانی در 22 اردیبهشت در عراق هنوز گروه‌های سیاسی این کشور نتوانسته‌اند پس از دو ماه برای تشکیل دولت به توافق برسند و به نظر نمی‌رسد در این روزها که تظاهرات‌ها در شهرهای مختلف و پایتخت عراق ادامه دارد، تشکیل دولت جدید عملی شود. مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون و پیروز انتخابات پارلمانی عراق پنجشنبه شب در صفحه توئیتر خود پیامی منتشر کرد و از گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات خواست تا زمان تأمین خواسته‌های مشروع تظاهرکنندگان، گفت‌و‌گوهای مربوط به‌تشکیل ائتلافات پارلمانی و مسائل مربوط به آن را به حالت تعلیق درآورند. وی همچنین خواستار تشکیل اتاق عملیات ویژه میان دولت و تظاهرکنندگان برای تحقق خواسته‌های معترضان شد. قرار بود دیروز جمعه تظاهرات گسترده‌ای در بصره با مشارکت تمامی مناطق برگزار شود. تعدادی از ساکنان بغداد نیز دیروز در میدان تحریر در مرکز بغداد در میان تدابیر امنیتی تظاهرات کردند.در میان این نگرانی‌ها، به نظر می‌رسد مردم عراق بویژه ساکنان شهرهای جنوبی که معترضان اصلی این روزها هستند، مانند گذشته که در بزنگاه‌های مهم به آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعه متوسل می‌شدند، این بار هم به هوشیاری و درایت او اعتماد کرده‌اند زیرا آنها چهارشنبه شب فهرستی از خواسته‌های خود را که شامل 12 بند بود، تقدیم آیت‌الله سیستانی کرده و به دولت عراق 72 ساعت مهلت دادند که این خواسته‌ها را برآورده کند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نمایندگان تظاهرکنندگان همچنین در کنفرانس مطبوعاتی که در بصره برگزار شد، رسماً درخواست‌های خود را اعلام و تأکید کردند، علاوه بر خواسته‌های اصلی و اولیه‌شان مبنی بر تأمین آب و برق مناطق جنوبی عراق، ارائه خدمات عمومی، ایجاد اشتغال و... خواستار لغو شوراهای استان‌ها و شوراهای محلی و توقف پرداخت حقوق بازنشستگی همه اعضای آنها هستند. آنها همچنین خواستار کاهش تعداد اعضای پارلمان از ۳۲۹ نماینده به یک چهارم شده و تأکید کردند باید از هر استان دو نماینده در کمیته تدوین برنامه حضور داشته باشد.
یان کوبیش، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق روز پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای درباره پیامدهای منفی ادامه تظاهرات در جنوب عراق هشدار داده و از دولت عراق خواسته بود به درخواست‌های قانونی و مشروع تظاهرکنندگان پاسخ دهد و برای رفع نگرانی مردم، جلوگیری از خشونت و یک راه حل سیاسی درازمدت تلاش کند.
واثق الهاشمی، مدیر یک مرکز پژوهشی راهبردی و رصد رسانه‌ای در عراق نیز روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا به وجود عناصر مخرب در میان معترضان اشاره کرد و به نقل از منابع امنیتی عراقی گفت، جماعت‌های موسوم به «الصرخی» و الیمانی» که متهم به ارتباط داشتن با ریاض هستند، از جمله این گروه‌های خرابکار هستند. قصی المعتصم، تحلیلگر استراتژیک نظامی عراق نیز پیشتر به اسپوتنیک عربی گفته بود، اگرچه تظاهرات در عراق که اکنون 13 منطقه این کشور را درگیر کرده ربطی به تحولات سیاسی داخلی ندارد و «انقلاب گرسنگان» است، اما بعید نیست واشنگتن برای سوءاستفاده از این تحولات تقلا کند. امریکا پنجشنبه شب حمایت خود را از معترضان عراقی اعلام کرد.
واثق الهاشمی همچنین یکی از علل برپایی تظاهرات در عراق را نبود احزاب اپوزیسیون واقعی در جامعه این کشور دانست که باعث شده است مردم از طریق تظاهرات این نقش اپوزیسیون را ایفا کنند. به گفته وی، احزاب سیاسی در عراق همه در قدرت سهم دارند و در عین حال همگی ادعای اپوزیسیون بودن را دارند و به‌دلیل این تناقض آشکار است که هرساله در فصل گرما و قطع برق و کم آبی، مردم نقش اپوزیسیون احزاب سیاسی را برعهده می‌گیرند و به خیابان‌ها می‌آیند.
الهاشمی با اشاره به وعده‌هایی که دولت برای رسیدگی به مطالبات مردم داده، همچنین ابراز نگرانی کرد که شاید دولت نتواند بخشی از این وعده‌ها را تحقق بخشد و همین امر زمینه نارضایتی‌های بعدی را به‌دنبال داشته باشد. به گفته وی، عراق به خاطر دیونی که به بانک جهانی دارد، متعهد به اجرای پاره‌ای تدابیر سخت ریاضتی شده و ادعای دولت در خصوص ایجاد 10 هزار فرصت شغلی (در استان بصره) به‌دلیل وجود تدابیر شدید بانک جهانی شاید قابل اجرا نباشد.این کارشناس عراقی همچنین بعضی از طرح‌ها مانند ایجاد ایستگاه‌های آب شیرین کن را نیاز به گذشت زمان دانست که به‌صورت آنی و فوری قابل تحقق نیست.
 

نظر شما