شناسهٔ خبر: 26836109 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

دروغ از منظر فلسفه اخلاق و روان‌شناسی با نگاه به کتاب «دروغ و اراده آزاد»

چرا و چطور دروغ می گوییم؟!

یک: خیلی وقت است کتب‌ «زرد» در زمینه «معنای زندگی» از فضای نشر کتاب ایران رخت بربسته است و آثار جدی و با ارزش‌ علمی قابل اعتنایی منتشر می‌شود. آغاز این تغییر مشی را می‌توان با کتاب‌های «تجربه و هنر» زندگی به سرپرستی و ویراستاری خشایار دیهیمی دانست.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /پس از این مجموعه بود که کم و بیش انتشار کتاب‌هایی از این دست در دستور کار ناشران قرار گرفت و می‌توان به کتاب‌های نشر ققنوس و نشر فرهنگ نو اشاره کرد. تا پیش از این مجموعه‌ها عموم کتاب‌های معنای زندگی در اختیار آثاری با محوریت «روان‌شناسی‌ها موفقیت» بود، اما کتاب‌ها و آثاری از این دست به بیانی ساده سعی می‌کنند به مفاهیم اخلاقی و مفاهیم زیست فردی و اجتماعی نگاهی بیندازد.

دو: خشایار دیهیمی در مقدمه‌‌اش بر آثار «هنر و تجربه زندگی» آورده است: با اینکه کتاب‌های این مجموعه فلسفی هستند اما چون فلسفی به معنای خاصی هستند، در عنوان مجموعه به جای لفظ «فلسفه» از «هنر زندگی» استفاده شده است. 
سه: مجموعه هنر زندگی همچنان که از عنوان آن هم برمی‌آید به دو دسته کتاب تقسیم می‌شود؛ کتاب‌های نظری «هنر زندگی» و زندگینامه‌‌ها، زندگینامه‌های شخصی، یادداشت‌های پراکنده و خاطراتی که صرفاً تجربه زندگی هستند. 
موضوعات آثار این مجموعه مسائلی است که تقریباً همه فیلسوفان، دغدغه‌اش را دارند: معنای زندگی، خوشبختی، نوعدوستی، سرشت بشر، فضیلت، مبانی ارزش‌ها، شخصیت، همزیستی مسالمت‌آمیز، ترس، درد، بیماری، ملال و...» کتاب «دروغ و اراده آزاد» از مجموعه هنر و تجربه یکی از این آثار است.  این اثر به قلم سام هریس نوشته شده  و با ترجمه خشایار دیهیمی در نشر گمان عرضه شده است. 
نویسنده در دو بخش مجزا به تبیین «دروغ» و «اراده آزاد» پرداخته است و سعی می‌کند با بهره‌گیری از آرا و دیدگاه فلاسفه یونان باستان و دوران مدرن به تبیین فلسفی این مفاهیم اخلاقی بپردازد. از طرفی نویسنده سعی می‌کند در کنار بهره‌گیری از دیدگاه‌های فلسفی از آرای روان‌شناسان نیز بهره بگیرد.  
طرح پرسش از ماهیت دروغ، چرایی دروغ گفتن و پی کشیدن اینکه اساساً ما چیزی به‌نام «دروغ مصلحتی» داریم یا خیر؟! آیا هر «دروغی» غیر اخلاقی  است؛ از جمله موضوع‌های مطرح شده در این اثر است. در بخش «اراده آزاد» که عمدتاً معطوف به مواجهه فرد با قدرت و نظام سیاسی است به چگونگی این مواجهه و همچنین حقوق بنیادین آدمیزاد می‌پردازد.

نظر شما